Üzleti tippek

Új év, új lapok

Akár tömegesen is indulhatnak havi magazinok jövőre, sikerre főleg a glossylapok számíthatnak. A sajtópiacon azonban tovább folytatódik a példányszám-erózió.

Közel sem telített a lappiac Magyarországon, ezt jól mutatja, hogy példányszámcsökkenés ide vagy oda, várhatóan jövőre is számos új kiadvánnyal találkozhatnak az olvasók az újságosstandoknál. Igaz, nem az országos napilapokból veszünk majd kézbe többet, hiszen ott a meglévők közül is sokan csak vegetálnak, sőt akadnak olyanok, amelyek hónapról hónapra komoly visszaesést produkálnak. A tendenciák ráadásul azt mutatják, hogy az elvesztett példányszámokat nagyon nehéz visszaszerezni.

Blikkes fáradtság

Nem véletlen, hogy a Ringier elsősorban három országos napilapja – a Blikk, a Népszabadság és a Nemzeti Sport – gazdasági és piaci pozícióinak erősítésére fordítja energiáit, mégpedig úgy, hogy a Blikknek nagyobb megrázkódtatásokra kell számítania, mint a Népszabadságnak. Legalábbis erre utal Mihók Attila ügyvezető igazgató október végi kijelentése, hogy a legnagyobb példányszámú bulvárnapilap „elfáradt”.

Drámai változásokra azonban nem számítanak. Már csak azért sem, mert a Papp Bélát még november elsejével váltó Mihók Attila jó előre egyértelművé tette: szerinte a nagy rendszerek lassan mozdulnak. Nincsen például napirenden az ingyenes napilap indítása, amiről a tavaszi hírek szerint csak orrhosszal maradt le Budapest: a cseh konkurenciát gyengébbnek látó cég inkább Prágában lépett a piacra.

Új kiadványok előkészületeiről persze azért érkeznek hírek a Szugló utca felől, az előfutár pedig november végén már meg is érkezett. A Ringier egy francia kiadóval közösen indította el a negyedévente jelentkező Sport&Style sport- és divatmagazint.

Az biztos, hogy az új ügyvezetőnek a sikerért jobban meg kell majd küzdenie itthon, mint a határon túl, miután a rekordmértékben növekvő reklámpiacú Szerbiában igencsak magasra tette a lécet: ügyvezetősége alatt indult el az ingyenes 24 sata, amely nyolc hónap után már úgy termelt nyereséget, hogy néhanapján a Ringier két saját bulvárlapjával kellett versenyeznie.


Kiszervezett hírek

Túl a millán



Lapokkal mindenki elérhető – állítja a Szonda Ipsos nemrégiben közzétett tanulmánya, amelyből azonban az is kiderül, sok helyütt kell megjelennie annak, aki valóban mindenkihez el akarja juttatni üzenetét. A legfeljebb havonta jelentkező orgánumok közül a Patika Magazin az éllovas a maga bő félmilliós olvasótáborával, míg a heti- és kétheti lapok csapatában a Szuperinfó, a Story, a Kiskegyed és a Nők Lapja számít favoritnak. A Storyt 1,3 millióan olvassák, a Kiskegyedet 1,1 millióan, a Nők Lapja pedig éppen átlépte a hét számjegyűség határát. Körülbelül ugyanekkora eredmény már elég volt a Blikknek ahhoz, hogy saját kategóriájában nyerjen; a Metro 676, a Népszabadság 420 és a Nemzeti Sport 323 ezres olvasótáborához szinte már csak megyei napilapok mérhetők. A két kivétel a Bors (178 ezer) és a Magyar Nemzet (169 ezer).

Az országos napilapok közül az elmúlt időszak legnagyobb mértékű példányszámcsökkenését elkönyvelő, ám még így is piacvezető Népszabadságnál számos változtatást terveznek. Módosul a napilap szerkezete, a jövő év első negyedében megújul a Nol.hu és újabb könyvsorozatokat is indítanak – nyilatkozta Kovács Tibor, a Népszabadság Zrt. vezérigazgatója. Ma már nem az a kérdés, hogy legyen-e vasárnapi kiadás, hanem az, hogy mikor és miként jelenjen meg a piacon, ahogy az is egyértelmű: a többtagúság felé mozdul el a napilap. Először a mostanihoz képest megerősített gazdasági tematikát „szervezik ki”, majd nekilátnak a hetente jelentkező utazási, ingatlan- vagy éppen állásmellékletek tervezésének.

Online kiadása fejlesztésében hároméves lemaradását hozza be a Népszabadság; a részletekről Kovács Tibor csak annyit mondott, bombabiztos formula hiányában a befektetésre, az együttműködésre és a fejlesztésre is nyitottak, az üzleti döntés pedig január végére születhet meg.

Folytatják a nemrég indított, sikersztorinak számító DVD-akciót is, amely körülbelül a felével, azaz a pénteki, szombati szintre dobta a csütörtökön értékesített áruspéldányszámot. „Egy-egy DVD-t önállóan behúzni merész vállalkozás volna, de egy jól tervezett sorozat akár heti rendszerességgel is sikeres lehet” – vélekedett a vezérigazgató, aki jó döntésnek tartja, hogy a húszrészes széria indításához a Discovery Chanellel léptek együttműködésre. A Magyar Irodalom Remekművei után pedig újabb könyvsorozatokkal jelentkeznek.

Kovács Tibor nem rejti véka alá: a szerkesztőségeik közötti válaszfalak bontásában látnak még aktivizálható erőforrásokat. „Átszervezés lesz, leépítés nem feltétlenül” – jegyezte meg, a jövő esztendő első negyedére téve, hogy a kiadó szervezetileg is átáll az önmeghatározásukban szereplő integrált multimédiás rendszerre. Az alapokkal továbbra is elégedett. „Erősségünk a brand, a példányszám és a mértékadó hangnem” – mondja.

Glossyőrület

A magazinok a napilapokhoz képest sokkal kedvezőbb helyzetben vannak. Igaz, tömegerejükből ők is veszítenek, piacuk mégis számos új lap indítására ad lehetőséget, mivel a havi megjelenésű magazinokra komoly kereslet mutatkozik, közülük is elsősorban a glossylapok iránt fokozódhat a nők érdeklődése. Kérdés egyelőre, hogy mekkora elmozdulás várható a tartalomérzékeny nők megnyerésére.

Nehezíti a helyzetet, hogy a vásárlóerő növekedésre 2008-ban sem igazán lehet számítani, azaz valószínűleg tovább zsugorodik a lapértékesítésből származó profit, így pedig a reklámbevételekben kellene bővülni.

„A magazinpiac hirdetési bevételek szempontjából még mindig jól teljesít, de a reklámbevételek nem nőnek olyan mértékben, hogy pótolni tudják az értékesítésből elveszített profitot” – mondta Szabó György, a Sanoma Budapest Zrt. vezérigazgatója. A 2006-ban elért 19,83 milliárd forintos összbevételét az idén és jövőre is várhatóan 4-5 százalékkal növelő kiadó vezetője szerint termékfejlesztéssel és új lapokkal lehet helyettesíteni a kieső eredményt. A jövőre a már hárommilliárd forintos bevételt tervező Új Média Divízió pedig várhatóan további akvizíciókkal és saját termékek elindításával erősíti piaci jelenlétét.

Dráguló régiók

A további sikeres szerepléshez elengedhetetlen, hogy az eddigieknél jóval nagyobb összeget fordítsanak marketingre – jelezte Kázmér Judit, a regionális napilapok piacán meghatározó szereplőnek számító Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. (PLT) stratégiai ügyvezető igazgatója. A többek között a Fejér Megyei, a Dunaújvárosi, a Zalai Hírlapot, a Vas Népét és a veszprémi Naplót jegyző cég nem tervezi új termék elindítását, akvizíciót viszont nem tartanak kizártnak.

A 2006-ban 9,77 milliárd forintos árbevételt elérő PLT-nél az idén és várhatóan jövőre is valamelyest csökken a terjesztéséből származó bevétel. Az idén még zsugorodó hirdetési bevételek tekintetében viszont 2008-ban már növekedés várható, s ezt elsősorban a lehetséges új hirdetői partnereknek köszönhetik, illetve annak, hogy két év után újra árat emel a társaság. Ezúttal 100 forinttal drágul regionális újságjaik havi előfizetési díja.
A nyár végén milliárdos befektetéssel elindított ingyenes fővárosi újsággal, a Budapesti Hét Nappal kapcsolatban a vezető elmondta: sokat javítottak a terjesztésen, így remélik, hogy jövőre a lap az elvárásoknak megfelelően működik majd. A kezdetben 750 ezer példányban terjesztett lapból hosszú távon 920 ezret tennének elérhetővé.

Nagy kihívás

A terjesztés manapság komoly fejtörést jelent a nagy kiadóknak. A PLT mellett a 2007 januárjában indult MédiaLOG-ban érdekelt Sanoma, a Ringier és a Népszabadság is nagy hangsúlyt fektet majd erre a területre. Erre már csak azért is szükség van, mert az előfizetéses szolgáltatással foglalkozó cég startja nem igazán volt zökkenőmentes. Kovács Tibor például a Népszabadság eladásaiban mutatkozó visszaesés zöméért a MédiaLOG ez év eleji indulását tette felelőssé.

Mára az érdekeltek szerint (akik nemrégiben kivásárolták a német Fiege AG-t a társaságból) jelentősen javult a helyzet, de a 2008-ban tovább kell csiszolni a rendszeren.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik