Üzleti tippek

A bulvármédia öngyilkosság-hullámot gerjeszthet

Ha a média szenzációként fölkapja valamely híres, népszerű személy öngyilkosságát, az megnövelheti azok számát, akik hasonlóképpen önkezükkel vetnek véget életüknek - ezt mutatták ki kínai és angol kutatók.

Az International Journal of Epidemiology nemzetközi tudományos szaklap legújabb számában megjelent tanulmányukban áttekintették egy igen közismert és sokak által szeretett televíziós személyiség öngyilkossága utáni eseményeket. Az egyik tajvani tv-csatorna férfisztárja önkezével vetett véget életének.

A nemzetközi munkacsoport Andrew Cheng vezetésével összegyűjtötte a szigeten 2003-2005 között elkövetett, tízezernél is több öngyilkosság történetét, megnézték, hogy az év különböző szakaiban, különféle időjárás viszonyok között egy hónapra hány ilyen tragikus esemény jutott, és megvizsgálták a népszerű színész halála utáni hónap öngyilkossági statisztikáját.

A részletes, – a szaklap szerint szenzációhajhász – médialeírások utáni hónapban jelentősen nőtt az öngyilkosságok száma, főleg a férfiak között és elsősorban ugyanolyan halálos módon, ahogy a színész végzett önmagával. A kutatók fölhívták a figyelmet arra, hogy az ilyen események ismertetőinek nagy a felelőssége és ezt a szenzációs téma tálalásakor nem mindegyikük érzi át.

Egy másik szakfolyóirat – Journal of Epidemiology and Community Health – hasábjain Hongkongban dolgozó szakemberek néhány hónapja közöltek hasonló adatokat: egy sokak által szeretett televíziós színész öngyilkossága után megkérdezett felnőttek között is többszörösére növekedett az öngyilkossági gondolatok száma.

Ez nem valami kínai sajátosság: Párizsban már sok évtizede leírták, ha megjelent a lapokban, hogy egy híres ember leugrott az Eiffel-toronyból, a következő napokban többen is követték példáját.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik