Üzleti tippek

Franchise: kockázat, kalandok nélkül

Számos üzleti modellt ismerhetett meg a Nemzetközi Franchise Kiállítás és BuyBrand Show-ra kilátogató vállalkozó. Bár az induló vállalkozásokat tekintve a bukási arány a franchise-nál kisebb, a bankok itt is óvatosak.

Lezajlott hétvégén a Nemzetközi Franchise Kiállítás és BuyBrand Show. Több, mint ötezer vállalkozó látogatott el november 15. és 17. között a Hungexpo Budapesti Vásárközpont “C” pavilonjába, hogy megismerje azon franchise-hálózatokat, akik Magyarországon, valamint a régióban partnereket keresnek. A legnagyobb érdeklődés az otthon végezhető, valamint az alacsony befektetést igénylő hálózatok iránt mutatkozott – tájékoztatott közleményében a szervező cég.

Területi képviselő franchise

A számos kiállító között akadtak olyanok is, akik a franchise átvevőjétől termékeik, szolgáltatásaik értékesítését remélték. Jóllehet a franchise nem erről szól – erősítette meg a rendezvényen jelen lévő franchise tanácsadó szakember is.

Ha az üzlet arra irányul, hogy telemarketingeseket kell a vállalkozónak fölvennie, s értékesítenie a franchisetulajdonos szolgáltatását, joggal kezdhet gyanakodni, hogy csak formai szempontból lehet esetleg franchise-ról beszélni. Igaz, a franchise meghatározó elemei a know-how átadás, a mentorálás. Ezek az elemek fontosak az értékesítési rendszerekben is.

Függő tanácsadók

Akadtak szép számmal persze valódi vállalkozás felépítésének lehetőségét kínálók a kiállításon. Az üzleti lehetőségek között barangoló vállalkozó franchise tanácsadó segítségét is kérheti a válogatáshoz. Jó azonban tudnia, hogy a tanácsadó a jutalékát a franchise tulajdonosától kapja, így nem tekinthető függetlennek.

Bár a franchise-nál gyakran emlegetik a bukások alacsony arányát a többi induló vállalkozásokhoz képest, itt sem garantált a siker. Bármilyen értékes is egy brand, s jól működik az üzleti modellje az Egyesült Államokban, csődöt mondhat Magyarországon – ahogy az történt a 90-es évek elején például a Dunkin Donuts esetében.

Egyáltalán nem biztos, hogy a drágán megvett jog, s az esetenként még drágábban megvalósított üzleti arculat tartós sikert hoz. Az előre csomagolt megoldások ilyen esetekben gátjai is lehetnek a problémák megoldásának, amelyek egyébként máskor sem a vállalkozói kreativitást fejlődését segítik elő.

Kockázat, egyedül

„Rosszkor, rossz helyen” – mondja az ilyen esetekre a franchise tanácsadó. Hogy rossz volt-e a hely és idő, sajnos csak akkor derül ki, amikor már föltette a vállalkozó vagyonát. A vállalkozást indító ugyanis csak akkor kap hitelt, ha hajlandó kockáztatni. A bankok nem hatódnak meg a máshol már működő üzleti modellektől annyira, hogy biztos fedezet nélkül pénzt adjanak.

– Nincsenek igazi kereskedelmi bankok – állapítja meg az egyik kiállító. –Nem az üzleti tervre adnak pénzt, hanem le kell tenni ingatlanban a hitel értékének a háromszorosát.

Vállalkozások ezrei alakulnak és azután tűnnek el nyom nélkül, egyszerűen nem lehet induló vállalkozásnak fedezet nélkül hitelezni – magyarázzák az egyetlen kiállító pénzintézet, a Volksbank standjánál. Sokaknak így nem jut más lehetőség: föltenni kockára a családi vagyont. Majd dolgozni és stresszelni.

Nem csoda, hogy újabban sokan vállakozás helyett inkább pókerrel szeretnének pénzt keresni: legalább az adminisztráció kevesebb.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik