Üzleti tippek

A nagy fogyasztás

Új valóságshow-val jelentkezett nemrég a Tv 2. A Nagy Fogyással Magyarország két legismertebb fitneszguruja és az általuk képviselt termékgyártók is összemérik erejüket.

Sokkal többről van itt szó, mint egy kereskedelmi tévé új reality show-járól. A műsorral egy hatalmas, egyre bővülő fitneszpiac két fajsúlyos szereplője, Béres Alexandra és Schobert Nobert kerül még inkább rivaldafénybe, és próbálja megmutatni, melyikük módszere eredményesebb. Ezek az eljárások különböző mentalitásokat tükröznek, marketingszempontból pedig egyfajta modellként funkcionálnak. Az adás rávilágíthat arra is, hogy egyáltalán érdemes-e ún. „one man brandet”, új termékvonalat létrehozni, és ha igen, melyik az eredményesebb kommunikáció.

Marketing kilóra

Bár a nagyközönség valószínűleg arra kíváncsi, hogy a műsorba szigorú szempontok – 100 kilós pluszsúlyok – alapján beválogatott honfitársunk közül ki karcsúsodik a legtöbbet, érdemes marketinges szemmel megnézni a küzdelmet. A két, amúgy a való világban komolyan rivalizáló fitneszguru most először vállalta, hogy nem a piacon, hanem egy szórakoztató műsorban méretteti meg magát. Ritka az ilyen nyílt vetélkedés, amelynek végkimenetele mindkettejük számára kérdéses. Várhatóan komoly utókommunikációt és heves PR-t is bevetnek majd azt követően, hogy utoljára pereg le a stáblista.

A műsor végkimenetele – vagyis az, hogy melyikük csapata ért el jobb eredményt – minden bizonnyal hatással lesz a mögöttük álló gazdasági vállalkozásra is. A kérdés jogos: vajon az adás után, hosszú távon melyikük bizonyul sikeresebbnek?

Biznisztréner

Schobert Norbert, vagy ahogy szinte mindenki hívja, Norbi 1991-ben kezdett el aerobikkal foglalkozni, s csak ezt követően nyergelt át a jóval piacképesebb fitneszterületre. 2004-ben megjelentette saját, egységbe szerkesztett Update rendszerét, amely két pillérre épült: az étkezések idejére és azok minőségére. Az ételek kódot kaptak, és különböző időpontokhoz rendelték azokat.

A módszer ismertsége és elterjedtsége miatt Norbi nagy előnnyel vesz részt a műsorban, hiszen az Update jól bevezetett név. Az utóbbi években számos nagy cég – Sole-MiZo, Univer, Délhús, Globus – gyárt ilyen termékeket, a régi kapcsolatról, a Cerbonáról nem is beszélve. Norbi ráadásul a márkaépítésben is jeleskedett: a brandet úgy alakította ki, hogy a név egyszerre legyen brand és névjegy. Minden termékének csomagolásán a védjegy mellett az ő arcképe látható, a piros-sárga logó pedig a termék egészségesebb voltára hívja fel a figyelmet.

A diétás kategóriában eddig más piaci szereplő nem tudta ilyen széleskörűen megvetni a lábát. Az Atkins-diéta sokáig pályázott hasonló babérokra, de az alapító halála Magyarországon lefékezte annak további terjedését. Ez nem is csoda, hiszen minden fogyókúrás módszer sikere nagyban függ a megalkotó életétől, sikereitől. Ráadásul rossz nyelvek azt terjesztették, hogy a szívbetegségben szenvedő Atkins baját a saját diétájának köszönhette.

Ütemváltás

Tudta-e?


A GfK Hungária piackutató 2006-os adatai szerint egymillió ember használja valamilyen formában a Norbi Update-et.

Megfigyelhető az is, hogy a korábban „ugribugri trénerként” ismert Norbi fokozatosan elmozdult az életmód-tanácsadói pozíció felé. Fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy az Update nem fogyókúra, hanem rendszeres életvitel, amelybe a sport is beletartozik. Ezzel az ügyes húzással technikáját leválasztja a fogyókúra szóról, hiszen ez a kifejezés az érintettek körében mindig is a szenvedés szinonimájának számított. Az üzleti elindításakor bevezetett termékei, a videokazetták is jól mutatják: duciknak, terheseknek, gyerekeknek egyaránt készített kiadványokat. Klasszikus reklámkampányt szinte soha sem folytatott, mindig saját maga volt a reklámhordozó és a reklám is. Szerencséjére felesége, Rubint Réka szintén ugyanabban a szegmensben, a trénerkedésben vált ismertté, mint ő, így hitelessége tovább növekedett, hiszen két, egykor kövérnek titulált ember mutathatta be a módszer előnyeit.

Norbi gyengeségei között felemásra sikeredett médiamegjelenései említhetők az első helyen. Hiába van „rajongója” az ország szinte minden megyéjében, hiába a jól illusztrált fogyási sikertörténetek, ha gyakorta összerúgja a port a befolyásos médiumokkal. Ez történt az index.hu-val, miután indulatosan reagált egy általa rosszindulatúnak tartott kritikára. Azóta a helyzet rendeződött, sőt a velvet.hu-n még saját blogot is indíthatott. A legsúlyosabb imázsrombolása a Szigeten történő látogatásához kapcsolható, ahol a felvételeken a Sziget kultúráját, az ott megforduló néhány embert szólta meg igen kemény szavakkal, és felesége is társa volt ebben. Később igyekezett finomítani kijelentéseit mind a reggeli tévéműsorokban, mind a bulvármédiában, de szavai sok emberben hagytak kellemetlen nyomot.

Mindezektől függetlenül az Update mára az ország egyik sikertörténete. A dolog nyilvánvalóan sokaknál működik. A kérdés csak az, hogy a bulvármédiában családjával oly gyakran megjelenő, sokszor hirtelen felindulásból nyilatkozó cégvezető mennyivel segíti vállalkozását azzal, hogy még több helyen szerepel. Felmerülhet az is, hogy kell-e egyáltalán ismertséget ilyen eszközökkel tovább fokozni.

A jövő reménysége

Béres Alexandra jól ismert sportoló, edző, és legújabban Schobert Norbert ellenlábasa. Ő is, akárcsak Norbi, a Testnevelési Egyetemen szerzett diplomát, és azóta is sikeres trénerként tevékenykedik. Kiadványaiban szintén az egészséges testmozgást, a rendszerességet hirdeti. Utoljára talán akkor került az üzleti hírekbe, amikor eladta fitneszláncát. Most – néhány „nehéz súlycsoportú” gyártóval a háta mögött – betört arra a területre, ahol eddig Norbi volt az uralkodó, és megalkotta saját életmódrendszerét.

A Súlykontroll program nevet viselő módszer esetében az élelmiszereket ugyanúgy kódjellel látták el, mint a riválisnál, itt azonban nem a napszak, hanem a kód száma számít. Ezenkívül a Súlykontroll figyelembe veszi a fogyni vágyók céljait, és tanácsot ad arra is, mi történjen, ha az illető „bűnbe esik” az étkezést illetően. Ez a program egy kicsivel bonyolultabbnak tűnik, mint Norbié, viszont éppen emiatt kidolgozottabb, személyre szabottabb is. Kaiser, Rauch, Tolle, Szegedi Paprika, Total Food – csak néhány név a Súlykontroll támogatóiból.

A program legnagyobb hátránya kisebb ismeretségén kívül a szájpropaganda hiánya. Ebben a szegmensben ugyanis sorsdöntő, hogy mit mond a szomszéd, ő vajon próbálta-e és sikerült-e fogynia az új módszerrel. Míg Norbinál személyes vallomások sora erősíti a „rendszert” – közöttük számos sztár támogatásával –, addig az utóbbi módszer relatív újdonságának köszönhetően még nem terjedhetett el annyira.

Viszont Béres Alexandra nem osztja meg annyira az embereket, mint az egykor még rendőrként is szolgáló Norbi, ráadásul a médiában is kevesebbet szerepel. Igaz, mindez vissza is üthet, mivel egy termékbevezetésnél elengedhetetlen a program nevének minél erőteljesebb propagálása.
Nagy kérdés egyelőre az is, hogy a mindkettejük által megcélzott réteg vásárlói, döntéshozói inkább férfiak, avagy nők. Ha férfiak, akkor Béres Alexandra kétségkívül előnyt élvez.

Dagadó név

Az egész életmódot átfogó koncepcióhoz mindketten jól hangzó nevet választottak. Norbi Update-je előnyösebbnek tűnik. Ez ugyanis a számítástechnikából jól ismert szó, pozitív jelentése van, ráadásul távol esik a negatív kicsengésű fogyókúra szótól. Angolul van, ezért nemzetközibb, talán modernebb is. A Súlykontroll egyértelműen a fogyókúrához kapcsolja Béres Alexandra rendszerét, viszont később szakértőibb imázzsal lehet felruházni, ha az első eredmények, a fogyástörténetek elkezdenek felbukkanni a médiában. Ez utóbbi „gazdájának” is fel kell készülnie a nyilatkozatokra, a sokkal intenzívebb szereplésre, hiszen ezen a területen Norbihoz képest kevésbé hangsúlyosabb jelenléte okán jókora, még ki nem aknázott lehetősége van további szimpátiát kialakítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik