Üzleti tippek

Meghágjam vagy megöljem?

admin

2007. 10. 30. 11:10

Nehezen összeegyeztethetők a női és az üzleti szerepek, s az előítéleteken sem könnyű úrrá lenni. A nők vezette vállalkozások alacsony számának a társadalmaikon túl pszichológiai okai is vannak: a nők kevésbé kockáztatók, mint a férfiak, s nem elégíti ki őket a státuszért versengés.

Az Európai Unió külön irányelvben foglalkozik a vállalkozásindítás nemek szerinti esélyegyenlőségének javításával, mert az uniós vállalkozásoknak csak nagyjából a 30 százaléka van női kézben. Ennek aránya Magyarországon is hasonló. A MINők (Magyar Internetező Nők Egyesülete) szerint a magyar női tulajdonú vállalkozások nagy része önfoglalkoztató, legfeljebb néhány fős, vagyis a „komolyabb” vállalatok többsége férfikézben van.

Nem pusztán üzlet

Merza Péter pszichológus szerint leginkább a szociális minták vagy a belső önmegvalósítási szükségletek vezetik az embereket az üzleti élet versenyében. A vállalkozás nemcsak üzleti kérdés, hanem a legfontosabb belső motivációk kielégítése is. A férfiaknál talán jellemzőbb a birtoklási vágy, amely a megszerzésben csúcsosodik ki.

A vállalkozó nők között is vannak férfias mentalitásúak, képességeik gyakorlatilag megegyeznek a férfiakéival, azzal a különbséggel, hogy kevesebb férfi gondozza közben a gyermekét, inkább fizet érte.

Irracionális a mai modell

Érdemes a nők üzleti életben betöltött szerepét evolúciós pszichológiai szempontból is nézni – mondja Lehoczky Mária gazdaságpszichológus. Simon Baron-Cohen szerint a női agy egyik legfőbb jellemzője az empátiás képesség, a férfiaké pedig a rendszerezés. Innen a célszerű ősi munkamegosztás: az ősember élelmet szerez, az “ősasszony” gyermeket gondoz. Ennek híján a nemek közti versengés gátolta volna a szaporodást.

Ma viszont mindkét szerepben maximális teljesítményt várunk, ami elég pazarló, kevéssé hatékony megoldás. Az üzleti életben a rendszerezés (haszonmaximalizálás) alapvető, de az empátia is fontos (kapcsolatépítés, információszerzés). Mindkét képesség megtalálható nőben és férfiban is. Általában az egyik túlsúlyban van, az ősi kódnak megfelelően. Vagy éppen fordítva.

A lányok állandóságra vágynak

Horváth Andrea nőkkel foglalkozó coach tapasztalata szerint az egyetemista fiúk többsége már tudja, hogy milyen vállalkozást fog indítani. A férfiak hamar belevágnak egy-egy ötlet megvalósításába, vállalják a kockázatot és túllépnek, ha kudarc éri őket.

A lányok hasonló korban már azon gondolkodnak, hogy például tíz év múlva milyen feltételeket teremtenek majd a családnak, ezért inkább állandóságra törekszenek. Nem vállalják a kockázatot, a sikertelenséget rosszul viselik (többnyire önmagukat okolják). Felmerül tehát kérdés: milyen szerepet vállaljon a nő. Engedelmeskedjen az ősi kódnak, vagy lépjen túl rajta?

A hatalom férfias örömforrás

Lehoczky Mária azt a véleményt vallja, hogy a nők (agyi biokémiai folyamatoknak köszönhetően) leginkább a családi, anyai szerepben találják meg a maximális örömforrást. Az evolúció során oly jól működő nemi munkamegosztás azonban a mai civilizált világban a nők számára sok hátránnyal jár. A dolgozó nőknek akarva-akaratlanul a férfias gazdasági életben is helyt kell állniuk.

Ekkor az elvárásoknak megfelelően “férfias” magatartást alakítanak ki, így előbbre jutnak a ranglétrán, vagy boldogulnak saját vállalkozásukban. A nőknek azonban arra is szükségük van, hogy úgy érezzék, kedvelik őket és ne gázoljanak át másokon, minden fél nyertesnek érezze magát.

Önmagában a státuszvadászat nem elégíti ki őket, míg a férfiak jobban kedvelik a nyer-veszít játszmákat. A nők tehát mindaddig hátránnyal indulnak, amíg hatalmi harc dominál az üzleti életben, ami a gazdasági folyamatok motorja.

Nőként kell vállalkozni

Ha a nő múzsatípus, inkább a háttértámogatásban vesz részt szívesen, akkor a vállalkozásban is ilyen szerepet válasszon. Ha amazon, fontos neki a küzdés, az hogy mindig topon legyen, mert ez ad neki energiát, vállalkozzon – mondja Horváth Andrea. Úgy látja, a nők végre kezdenek rájönni, hogy nem férfinak és férfiasnak kell lenniük, hanem megismerni önmagukat és kidolgozni saját női sikerstratégiájukat. Nem legyőzniük kell a férfiakat, hanem kiegészíteni.

A sztereotípia szerint a vállalkozásban keménynek, határozottnak, férfiasnak kell lennie a nőnek, fél óra múlva pedig hazaérve lágynak, átadónak, nőiesnek. De nem ez a jó út, ezt az ellentmondást meg kell tanulnia a nőnek feloldania magában. A munkájában is meg kell maradni nőiesnek (külsőleg és belsőleg is), csak ezekre a tulajdonságaira alapozva lehet mindkét fronton sikeres – állítja a tanácsadó coach.

—-Ellentmondó női és üzleti szerepek—-

Gyakran halljuk, hogy a sikeres üzletasszony össze tudja egyeztetni anyai és az üzleti szerepeit. Lehoczky Mária szerint ez úgy lehetséges, hogy magas rendszerező képességgel szervezi az életét és kiváló empátiás képességgel megállja a helyét anyaként is. A másik lehetőség szerint az alacsony empátiás képesség miatt nem okoz gondot számára a gyermektől való távollét és a gondozás “bérbe” adása, a magas rendszerezési képesség pedig segíti a férfias magatartásban.

A nők többségénél a “hagyományos” biológiai motivációk felülkerekedhetnek és gátolhatják a pszichológiai szükségletek kielégítését, például az üzleti sikerességet. Ezért képességeiken felüli erőfeszítést kíván a szerepek összeegyeztetésére irányuló racionális, rendszerező gondolkodásmód és a szoros anya-gyermek kapcsolat feláldozása, bűntudattal és tartós boldogtalanságérzéssel jár együtt.

Sok a magányos vállalkozónő

Nem összeegyeztethetetlen a női és az üzleti szerep, bár vannak megoldandó problémák, állítja Horváth Andrea. Akiknek még nincs gyerekük, de van egy fix kapcsolatuk vagy férjük, azoknál „csak” az átállás a probléma munka és otthon között. Az anyukáknál a lelkiismeret-furdalás (kevés idő marad a gyerekre) nehezíti a boldogulást. Az időbeosztás átszervezésével sokat lehet segíteni, és azzal is, ha nem ragaszkodnak a bejáráshoz, hanem használják a modern technikát és otthonról intézik üzleti ügyeiket.

Azoknak sem egyszerű azonban, akiknek nincs társuk. Sokszor ennek hátterében is a vállalkozás áll: a munka miatt megy tönkre a kapcsolat, vagy éppen nem is jön létre. A vállalkozó típusú nőknél gyakori hiba, hogy csak teljesítményük alapján ítélik meg az embereket, így potenciális partnerük nem lehet elég jó. Sok a magányos vállalkozónő a környezetemben, teszi hozzá.

A várható élettartamnövekedés lehetővé teszi a szülés időpontjának eltolását a karrierépítés utáni időszakra, amikor biztosított az anyagi háttér, így a szerepek nem ütköznek, hanem időben egymást váltják – árnyalja a lehangoló képet Lehoczky Mária.

Milyen nőt akar a férfi?

Horváth Andrea úgy látja, a férfiak jobban szeretik azt az elfoglalt, de energikus és lelkes, vitalitással teli nőt, aki lehet hogy háromfelé szakad, de beavatja a társát az ügyeibe. Ettől úgy érzi a férfi, neki is része van a nő sikereiben. Ha kikérik a véleményét, megéli hogy fölnéz rá a nő. Ha ki van zárva teljesen, akkor nem tud azonosulni a nő céljaival, és már csak Évát akarja, aki takarít, mos, főz, stb.

Ha a nő jól kommunikál otthon, akkor támogatásra talál. Bár a coach azt is hozzáteszi, a magán- és az üzleti élet összehangolása inkább a fiatalabb korosztálynál sikeres, a negyven feletti generációnál makacsul tartja magát a „nő legyen otthon, és szolgálja ki a családját” felfogás. Ezen a felálláson is segíthet a kitartó öntréningezés, de sajnos az is előfordul, hogy csak a szakítás hoz megoldást.

Nőiesség, óvatosan adagolva

Az üzlet a férfiak számára egy olyan vadászmező, ahol mindenkivel harcolni kell, a nőket is riválisnak tekintik, fejti ki Lehoczky Mária. Számukra az alacsonyabb empátiás készség lehetővé teszi a „könyörtelenséget”, és hatalmukkal élve, ha tehetik, alacsonyabb pozícióba szorítják a gyengébb ellenfelet, azaz a nőket (is). Ha mégis nőként kezelik, akkor inkább a biológiai szerepek kerülnek előtérbe és az üzlet nem jön szóba.

Nem kétséges, így Horváth Andrea, hogy az üzleti életben többnyire megjelenik az előítélet a női szereplővel szemben, ha még szőke is a hölgy, pláne. De ha nőies viselkedésével, kommunikációjával, szakmai felkészültségével bizonyít, akkor eltűnik az előítélet. Túlzásba vinni a nőiesség hangsúlyozását azonban kockázatos is lehet. Ha a férfi csak a nőt látja, agyában egy pillanat alatt beindul az ősi reakció, Ken Wilber szavaival: megöljem vagy meghágjam?

Pedig a nő nem ezt kell hogy elérje: úgy kell elvarázsolnia a férfit, hogy az üzletet akarjon vele kötni. És a nők többsége ért ehhez. A férfi kollégák pedig akkor járnak jól, ha értékelik és felhasználják a csak nők által elérhető előnyöket.

Szubjektív epilógus: jó, hogy a nőknek van ma már választási lehetőségük, és hogy egyre többen megtalálják közülük azt a harmonikus egyensúlyt, amellyel a vállalkozás és a családi élet összhangba hozható. De kedves uraim! Talán néha kaphatnánk egy kicsit több bátorítást, támogatást önöktől, mint társtól, mint gazdasági szereplőtől, a társadalom többségi vezetőitől. Sokszor jól esne.

(A cikk szerzője vállalkozónő, a Tiszta Tér Technológia tulajdonos-főszerkesztője.)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Robin Williams during "One Hour Photo" Press Conference with Robin Williams and Michael Vartan at Park Hyatt Hotel in Century City, California, United States. (Photo by Vera Anderson/WireImage)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.