Üzleti tippek

Berágott Koltai Róbertre az MTI

admin
admin

2007. 10. 30. 10:55

Koltai Róbert új filmjét egy meglepő médiahackel próbálták reklámozni. Elterjesztettek egy hírt, amely szerint régészek Kazincbarcikán megtalálták a "Barcikai ősanyát". Az információt az MTI is átvette, közzétette. Most pedig eljárást kezdeményez.

A Magyar Távirati Iroda (MTI) reklámfelügyeleti eljárást kezdeményezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál (NFH) valamint etikai vizsgálatot kért a Magyar Reklámszövetségtől a közvélemény szándékos félrevezetésén alapuló reklámkampány miatt.

Az egyik bulvárlap 2007. szeptember 24-i számában adta hírül, hogy szenzációs fordulatot vett egy kazincbarcikai régészeti kutatás. A cikk Arday Zsolt régész állításaként azt írta: találtak egy női csontvázat és több korabeli tárgyat. A lap közölte: minden jel arra mutat, hogy Álmos vezér legenda szerinti nővérének, a “barcikai ősanyának” a sírját találták meg. Az MTI megyei tudósítója a cikk megjelenésének napján megkereste Arday Zsoltot, akiről kiderült, hogy nem régész, hanem történész. Elérhetőségét a kazincbarcikai önkormányzatnál adták meg, megerősítve, hogy tudnak a kutatásról és annak várhatóan szenzációt keltő eredményéről.


A Megy a gõzös reklámja volt



Egy óra alatt lelepleződött

Az újságíró az előírásoknak megfelelően igyekezett ellenőrizni az információ valóságtartalmát. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Múzeumi Igazgatóság és a miskolci Herman Ottó Múzeum szakembere lerántotta a leplet a szélhámosságról, a kiegészített MTI-hír 66 perccel követte az eredetit.

Nem az első eset:
Borat és Marilyn

2005-ben a Music TV európai díjkiosztó gáláján sikeresen átverték – többek között – az MTI tudósítóját is. A tudósító szerint a tizenkettedik gála házigazdája egy „Borat Sagdiyev nevű televíziós tudósító volt a közép-ázsiai Kazahsztánból”. A férfi azonban nem egy kazahsztáni újságíró, hanem Sacha Baron Cohen brit humorista volt, akinek azóta már Magyarországon is láthattuk Borat című filmvígjátékát.

Ugyan ez év nyarán, a hírhedt shock-rockert, Marilyn Mansont gondolta a keresztneve alapján „művésznőnek” az MTI. Az amerikai férfi énekes Marilyn Monroe és Charles Manson, sorozatgyikos nevéből gyúrta össze művésznevét.


Az egyik legolvasottabb hírportál két nappal később, Koltai Róbert találta meg a magyarok ősanyját című cikkében, írt először arról, hogy álhír menedzselése történt egy új magyar film bevezető kampányának részeként.

Arday Zsolt és Szabó Győző történész szeptember 28-ára rendkívüli sajtótájékoztatót hívott össze “a szenzációs kazincbarcikai lelettel és a Boszorkány-szögben folytatott ásatással kapcsolatban”, s a kételyek eloszlatását ígérték. A sajtótájékoztatón azonban már nem ők voltak a főszereplők, hanem a produkció vezetői, akik immár nyíltan, magukat “leleplezve” az új magyar film reklámozására használták fel a rendezvényt.

A reklám nem lehet megtévesztő

Az önleleplezés részeként a hírt először ismertető bulvárlap is közölte: együttműködött a szervező Prospero Reklámügynökséggel és a film producerével, Koltai Róbert fiával. “A történet jól elő volt készítve, a szervezők történészekkel egyeztettek, “leleteket” szereztek be, egy valóban élő legendára ültették mondandójukat. A forgatókönyv pontosan ki volt dolgozva, titkos megbeszélésen egyeztettünk, és a szerkesztőségben is mindössze hárman tudtuk, miről van szó” – írta a bulvárlap.


Az MTI beadványában más cikkelyek mellett arra hivatkozik, hogy a reklám nem lehet megtévesztő, annak egyértelműen azonosíthatónak kell lennie, s a gazdasági reklámból egyértelműen ki kell tűnnie gazdasági jellegének. A reklám továbbá sem közvetlenül, sem közvetetten nem támadhatja vagy ronthatja más termékének, szolgáltatásának hitelét, nem járhat más személy, illetve szervezet jó hírnevének sérelmével. A hírügynökség utal arra a rendelkezésre is: ha a reklám olyan reklámeszközben jelenik meg, amely híreket, szerkesztőségi anyagokat vagy műsort tartalmaz (televíziós-, rádiós hírműsor, nyomtatott sajtó, internetes tartalomszolgáltató), akkor azt úgy kell közzétenni, hogy annak hirdetés jellege egyértelműen kitűnjön. Mindemellett törvény rögzíti a burkolt reklám, valamint a megtévesztő reklám tilalmát.


Pénzbírság is járhat

A kifogásolt reklámakció óta a szóban forgó magyar filmet bemutatták, s folyamatosan népszerűsítik, immár hagyományos eszközökkel. A produkció gyártója a Filmsziget Kft., forgalmazója a Budapest Film, a reklámozó a Prospero Reklámügynökség. A film internetes honlapján a kiemelt támogatók között több állami nagyvállalat mellett az Oktatási és Kulturális Minisztériumot, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítványt is feltüntetik.


Titkos megbeszéléseken egyeztettek



Az MTI annak megelőzése érdekében kezdeményezett megfelelő fórumoknál eljárást, hogy gazdasági vagy más érdekből rendszeresen félrevezessék a közvéleményt, s ehhez az emberek bizalmát élvező sajtóműhelyeket, szerkesztőségeket használják fel. A fogyasztóvédelmi hatóság elmarasztalása pénzbírsággal is járhat, a reklámetikai kódex megsértése a szakmán belül riaszthatja vissza a reklámozókat hasonló, hatékonynak tűnő akcióktól az MTI reményei szerint.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Németh Sándor: Előfordult, hogy a szocialisták zsaroltak

THE ASSASSINATION OF GIANNI VERSACE: AMERICAN CRIME STORY "The Man Who Would Be Vogue" Episode 1 (Airs Wednesday. January 17, 10:00 p.m. e/p) -- Pictured: Edgar Ramirez as Gianni Versace. CR: Jeff Daly/FX
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.