Üzleti tippek

Tíz legrosszabb üzlet – tíz év múlva

Antikváriumok, nyomtatott sajtó és melegbárok - néhány üzleti tevékenység az entrepenuer.com listájáról, amelyek a magazin szerint eltűnhetnek, vagy legalábbis visszaszorulhatnak tíz éven belül. Az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) kutatója csak a lista egy részével ért egyet.

Érdemes az üzleti környezet nagyobb léptékű változásait is figyelemmel kísérniük a vállalkozásoknak. A nagyobb léptékű társadalmi-technikai változások ugyan új piacokat, új lehetőségek teremtenek, ugyanakkor régieket szüntetnek meg. Az entrepeneur.com tíz olyan üzleti tevékenységet gyűjtött össze, amelyek tíz éven belül akár eltűnhetnek, de legalábbis elveszthetik piacaik nagy részét.


Piacot zsugorító fájlcsere

A lista nagyobb részével egyetért Pintér Róbert, az Információs Társadalom- és Trendkutató Központ (ITTK) tudományos és stratégiai igazgatója is. Az internetes fájlcserélgetés és a hypermarketek versenye együttesen elegendő volt az önálló lemezboltok ellehetetlenüléséhez. Mint az entrepenuer.com cikke megjegyzi, az üzletág legnagyobb (amerikai) kiskereskedelmi cége tavaly mind a 89 üzletét bezárta, s átállt az online kereskedelemre. Pintér Róbert szerint a felsorolásban helyet kaphattak volna a jobb napokat látott, immár DVD-kölcsönzésre átállt videotékák is, amelyek ugyancsak a fájlcserélőknek köszönhetik piacvesztésüket.

Ugyancsak vitán felül álló, hogy a nyersfilmkészítés a hagyományos fényképezőgépekbe igencsak hanyatló üzletág – mint a magyar szakértő megjegyezte: ez már inkább tekinthető múltbeli történetnek, mint prognózisnak.


Hat a világháló

Az entrepeneur.com listája

• Lemezbolt

• Filmkészítés hagyományos fényképezőgéphez

• Repülőgéppel végzett növényvédelmi permetezés

• Melegbárok

• Nyomtatott sajtó

• Telefonfülkék fönntartása

• Antikvárium

• Malacperselyek készítése

• Telemarketing

• Érmével működő játékgépek üzemeltetése


A listát áttanulmányozva úgy tűnik, hogy a legnagyobb, jövőt formáló változás az internet elterjedése. A lemezboltok eltűnése mellett a nyomtatott sajtó, az antikváriumok, sőt az érmével működő játékgépek visszaszorulásáért is az internet tehető felelőssé. Ez utóbbiak egyébként Pintér Róbert szerint eltűnni biztosan nem fognak.

Az antikvár könyvek piacán ugyan tör előre az Amazon, s Magyarországon is növekszik a régi könyvek internetes forgalma, de például a Múzeum körúti antikváriumok biztosan megmaradnak.


Korai temetni

Az antikvár könyvek tipikusan olyan termékek, amelyek közül helyben válogat a vásárló, illetve szereti a kezébe venni – vélte a szakértő. Az érmével működő játékgépek forgalmát meg – ha azok nyerőgépek – nem teljesen érinti a számítógépes, illetve hálózati játékok előretörése, mivel a pénzes szerencsejátékoknak csak egy része játszható az interneten. Ugyanakkor a szakember szerint is bealkonyul lassan a flippereknek, s a hasonló – nem szerencsejáték jellegű – játékgépeknek.

A magyar szakértő szerint még korai temetni a nyomtatott sajtót, mivel egyelőre úgy tűnik, hogy bár a hagyományos értelemben vett sajtókiadványok (például a politikai napilapok) példányszámai csökkennek, virágzanak a bulvár- és ingyenes lapok. Radikálisan változhat azonban a kép, ha megjelenik és elterjed az elektronikus papír, ami nemcsak a nyomtatott sajtóra, de a nyomdákra is nagy hatással lenne, de ez még nem kiforrott technológia.


Visszaszoruló vezetékes telefonok

A mobiltelefonok elterjedése teszi mind fölöslegesebbé a telefonfülkéket, így kerülhettek fel a veszélyeztetett „üzletfajok” listájára. A nyilvános telefonszolgáltatást azonban Magyarországon törvény szabályozza – hívta föl a figyelmet Pintér Róbert. A magyar szakértő szerint nemcsak a telefonfülkék, hanem a fizetős vezetékes telefonszolgáltatás is visszaszorulhat tíz éven belül, s ingyenes alapszolgáltatássá válik (amelyhez esetleg fizetős internet- vagy kábeltévé-szolgáltatást kapcsolnak).

Már ma is lehet ingyen telefonálni laptoppal, wi-fi-vel, s megfelelő programmal – mondta Pintér Róbert.

Lemararadva a telemarketingben és melegbárokban

A lista meglepőbb darabját, a melegbárok eltűnését az entrepeneur.com a homoszexualitás mind nagyobb társadalmi elfogadottságával indokolja. A melegeknek egyre kevésbé kell bujkálniuk, így elszigetelt bárokra sem lesz szükségük az ismerkedéshez – hangzik a magyarázat. A magyar szakértő szerint Magyarországon korántsem annyira elfogadó a közvélekedés. Ezek a bárok aligha fognak eltűnni tíz éven belül, hiszen valójában még el sem terjedtek.

Hasonló a helyzet a toplista a másik két elemével: a telemarketinggel és a repülőgépről végzett növényvédelmi permetezéssel. Bár hazánkban mindkettő tevékenység ismert, nem mondható, hogy nagyon elterjedt lenne, megszűnésük sem tűnne föl senkinek. A telemarketinget világszerte utálja a fogyasztók többsége (s általában a szerencsétlen alkalmazottak is), ennélfogva hatékonysága alacsony. Remélhetőleg Magyarországon sem virágzik föl jobban ez a szakma – mondta a trendkutató.

Félrevezető trendek

A trendkutató szakember figyelmeztetett: óvatosnak kell lenni a trendek kapcsán a következtetések levonásával. A digitalizálódás miatt például azt lehetne gondolni, hogy már napjainkban is egyre kevesebb papírt használunk föl (a digitalizálódás tendenciája miatt került föl az entrepenuer listájára a malacpersely is), mégis ennek az ellenkezője igaz. Nincsenek tehát végveszélyben a nyomdák.

(Legalábbis nem a technikai változások miatt. Sok nyomda van ugyan nehéz helyzetben, de leginkább a tőkehiány és az erős verseny okán).

Hasonlóan félrevezető lehet, ha egy társadalmi változást nem kellő körültekintéssel értékelünk. Például a csökkenő gyermekvállalási kedv látszólag azt mutatja, nem érdemes a gyermekekkel kapcsolatos termékek, szolgáltatások piacára lépni. Sokan azonban csak megfelelő anyagi háttér birtokában vállalnak utódokat, viszont jellemzően nincs elég idejük a gyermekeikkel foglalkozni, de lehetőleg megadnak számukra mindent. Így azután jók a piacaik a gyermekekkel kapcsolatos szolgáltatásoknak – magyarázta a trendkutató szakember.

Azoknak a vállalkozóknak, akik a változó trendekből hasznot akarnak húzni, figyelniük kell üzletáguk nemzetközi fejleményeire. Magyarországon a trendek ugyanis leginkább a külföldi divatok hatására alakulnak ki, így megfigyelhetőek rövidebb-hosszabb fáziskésések, tehát aki időben eszmél, hasznot húzhat ebből, bár garancia így sincs a sikerre – mondta a szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik