Üzleti tippek

A vevő interneten érkezik

Aki felkeresi a cég honlapját, azt tekintsék vendégnek! Igyekezzenek a kedvében járni. Leírjuk, mit kell tenniük ehhez.

Könnyen lehet tájékozódni cége honlapján? A látogatók megtalálják a keresett információkat? Egyáltalán használható a honlap a látogatóknak? Ezekre a kérdésekre a website ergonómia (website-usability) tud választ adni.

Hiába készítjük vizuálisan vonzónak, zsúfoljuk tele technikai bravúrokkal a honlapunkat, ha a látogatók nem tudják könnyen használni. A legtöbb hibát akkor követik el a vállalkozások és a honlapkészítők, amikor elfelejtenek a látogatók szemszögéből gondolkodni, pontosabban a célpiac látogatóinak szemszögéből.

Felhasználói szemmel

Vonjuk be a felhasználót



A honlapok információs struktúrájának felépítéséhez a leggyakrabban használt és legegyszerűbb eszköz az úgynevezett card sorting. Nagy előnye, hogy bevonja a felhasználókat a tervezésbe.

A honlapon található információs egységeket (a honlap tartalmát) kártyákra írják, és arra kérik a részt vevő felhasználókat, hogy az összekevert lapokat rendezzék el a számukra átlátható és érthető módon. A felhasználók csoportokat is alkothatnak, ezeket el is nevezhetjük.

A rendszerezés eredménye, hogy a felhasználók számára logikus sorrendben helyezzük el oldalunk tartalmát.

Bár léteznek általános szabályok, azzal is fontos tisztában lenni, hogy saját látogatóink milyen könnyen használják az internetet és honlapunkat. Nem biztos, hogy a látogatónak is teljesen egyértelmű, ami egy gyakorlott internetezőnek az. Sőt akár zavaró, idegesítő is lehet. Ezért ne a személyes véleményünk legyen az elsődleges, hanem gyűjtsünk információkat a látogatókról.

Figyeljük meg internetezési szokásaikat. Teszteljük, hogyan böngészik oldalainkat, ismerjük meg a látogatók összetételét. Kiindulásnak jó lehet az iparág honlapjainak vizsgálata is: pozitív és negatív példákat egyaránt gyűjthetünk. Gondoljunk csak a könnyen felismerhető hivatkozásokra: ne rejtsük el a honlapba beleolvadó színekkel. (Inkább használjuk a „megszokott” kék színt aláhúzással.)

Valamivel könnyebb a dolgunk, ha már működő honlapunkat alakítjuk át, mert az analitikai szoftverek segítségével rendelkezésünkre állnak a korábbi látogatások adatai. Megnézhetjük a böngészők típusát, a sávszélességet, tanulmányozhatjuk az útvonalakat, de érdemes a panaszleveleket és a gyakori kérdéseket is átolvasni.

Ezekre a technikai információkra nagyon is szükségünk van. Gyakran lehet látni például olyan oldalakat, amelyek Internet Explorerrel tökéletesen működnek, míg Firefox böngészővel megnyitva szétesnek. Márpedig a Microsoft Internet Explorer egyeduralma megtörni látszik, ezért az ilyen hiba ma már nem megengedett.

Alacsony sávszélességgel internetező látogatók esetében (és sokak szerint egyébként is) mellőzni érdemes a nagyméretű képeket és a flash-elemeket. Az ilyenek túlzottan lelassítjuk az oldalak letöltését, és a látogatók általában nem türelmesek.

Közös pontok

Addig is, amíg saját látogatóinkat megismerjük, elővehetünk néhány közös, általános tapasztalatot, illetve alapkövetelményt. Szakemberek a felhasználói szemek mozgását is tanulmányozták, ebből következtetéseket vontak le a tartalom helyes elhelyezéséről. A kutatásokban a szemmozgások útvonala alapján térképet készítettek a frekventált területek beazonosítására. Ezek az oldalrészek (kisebb eltérésekkel) leginkább egy „F” betűt alkotnak: előbb a fejléc környékét pásztázza végig a szem, majd a bal oldalon halad lefelé. Érdemes ezért ezekre a területekre koncentrálni, a többi akár holttér is lehet.

Először is tegyük láthatóvá, hogy éppen hol tart a látogató. A navigációra kialakult egy egyszerű, ugyanakkor jól használható eszköz: egyszerűen kiírjuk a honlapra, hogy éppen melyik aloldalon jár. (Például a lap tetején: Nyitólap – Fő témakör – Kategória – Aktuális oldal.)
Emeljük ki az aktív menüpontot a többitől eltérő háttérszínnel. Ha csak a betűszínt változtatjuk meg, az nem mindig elég.

A hivatkozás szövege tükrözze egyértelműen, hogy mi van mögötte. A szöveges linkek jelezzék előre a látogatónak, hogy mit találhatnak a kattintás után, ezért kerüljük a semmitmondó „klikk ide” hivatkozásokat.

Vásárlásnál írjuk ki egyértelműen, hogy a tranzakciós folyamat melyik pontján jár a látogató. Tegyük ezt jól látható helyre, fogalmazzunk érthetően, írjuk ki a rendelési lépések számát, és emeljük ki az éppen aktuális szakaszt.

A céglogónk mellett (vagy alatt) tömören azt is írjuk ki, mivel foglalkozunk tulajdonképpen. A logóra kattintva a látogató juthasson vissza a nyitóoldalra.

Adjunk az aloldalaknak tömör és világos címet. Ha címmel látjuk el az oldalt, az információt ad arról, mit találhat ott a látogató. A címet írjuk nagyobb betűvel, esetleg eltérő színnel, hogy kiemelkedjen a szövegből.

Használhatunk oldaltérképet is. Ez egyetlen oldalon mutatja a honlapunk felépítését.

Bizalmat is teremt

Fontos, hogy következetesen építsük fel honlapunkat: ez nagyban segíti a látogatók eligazodását. Az oldalfejlécek, a címek, a navigációs csíkok és a hivatkozások szövegei épüljenek egymásra, így könnyebb a különböző témakörök között különbséget tenni, egyáltalán, átláthatóvá válik a tartalom. A látogatók mintegy visszajelzést kaphatnak így arról, hogy a legmegfelelőbb helyen járnak.

A felhasználói regisztrációknál például jelentős szerepe van a bizalomnak, annak, hogy a látogató milyen szinten tudott honlapunk révén megismerkedni vállalkozásunkkal. A bizalom a webes interakciók egyik kulcstényezője, márpedig a regisztrációnál személyes adatokat kell megadni. Így kulcsfontosságú, hogy gördülékenyen és félreértések nélkül tájékoztassuk látogatóinkat. Aki elveszettnek érzi magát, attól hiába várjuk, hogy személyes adatait megadja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik