Üzleti tippek

Harmincéves veterán

Tizenévesként csöppent a rádiózásba Tiszttartó Titusz, aki 14 év alatt műsorvezetőből a Danubius Rádió program- és marketing vezérigazgató-helyettesi pozíciójáig jutott.

Vakmerő tervet eszelt ki két veszprémi gimnazista még 1993-ban: kitalálták, hogy a médiában fognak dolgozni. Mázlijuk volt, mert nem sokkal ezután összefutottak a helyi tévé stábjával. Tiszttartó Titusz közölte elhatározásukat az egyik tévéssel, aki először próbálta lerázni a két kamaszt, majd kitartásukat látva felajánlotta, hogy menjenek el vele egy éppen akkoriban induló helyi rádió válogatására. A sors úgy hozta, hogy a tapasztalt tévés nem járt sikerrel, a 16 éves Tiszttartóban azonban fantáziát látott a rádió vezetője. „Volt, aki zenei CD-ket hozott, másvalaki mikrofont” – emlékszik vissza a veszprémi Rádió Jam hőskorára Tiszttartó Titusz, aki öt év alatt a zenei igazgatói pozícióig kapaszkodott az időközben frekvenciához is jutott adó ranglétráján.

Pályamódosítás

Pályakép



1993–1998: Rádió Jam, műsorvezető, hírszerkesztő, zenei igazgató
1998–2000: Rádió 1, műsorvezető
2000–2002: Danubius Rádió, műsorvezető
2002: MTV Hírigazgatóság, műsorvezető
2003: Juventus Rádió, műsorvezető
2004–2005: Danubius Sales House, vezérigazgatói tanácsadó, menedzsmentkoordi- nátor
2005–2007: Roxy Rádió, programigazgató és ügyvezető igazgató
2007-től a Danubius Rádió program- és marketing vezérigazgató-helyettese

Tudta-e…?

Szeptember 7-től az Econet internetes értékesítési portfóliójába került a Danubius Online. A rádió weboldalának hirdetési felületeit korábban a Ringier Sales House értékesítette.

A Juventus Rádió akkori zenei igazgatója, a helyi rádiósokat is istápoló Szever Pál révén demó CD-je eljutott a fővárosi Rádió 1-hez, ahová hétvégi műsorvezetőnek invitálták, majd két hónap után szóltak neki, hogy minden nap kellene jönnie. Ezért a Rádió Jamet maga mögött hagyta, és Budapestre költözött. Két évvel később Szever a Danubiushoz került programigazgatónak, és áthívta Tiszttartót is az országos rádióhoz, ahol a Danubius Light című műsor vezetését bízták rá.

Akkoriban sok szabadideje volt, ezért fél évig még a Magyar Televízió hírigazgatóságán is kipróbálta magát, valamint beiratkozott a Külkereskedelmi Főiskolára. Utóbbi révén ismerkedett meg a Danubius akkori kereskedelmi igazgatójával, Fischer Andrással, miután a rádiós témájú szakdolgozata megírásához segítséget kért tőle. Fischert láthatóan meglepte, hogy egy műsorvezető más területek iránt is érdeklődik, ezért a későbbiekben kvázi szakmai mentora lett Tiszttartónak.

Mindezek ellenére 2003-ban mégis átigazolt a Juventushoz, ahol azonban csak egy évet töltött. „Az volt a gyerekkori álmom, hogy a Danubiusban, esetleg a Juventusban műsort vezethessek, és 26 évesen hogy már mindkét célomat elértem” – utal Tiszttartó arra, hogy szívesen váltott volna más irányba. Szerencséje volt, mert mindez egybeesett azzal, hogy Fischer Andrást kinevezték a Danubius vezérigazgatójává, aki visszahívta őt a rádióhoz vezérigazgatói tanácsadónak, illetve menedzsmentkoordinátornak.

A sors úgy hozta, hogy éppen Fischer távozása előtt nem sokkal foglalhatta el a Roxy Rádió programigazgatói és ügyvezetői pozícióját. „A rádiós piac nehézségei Fischer András távozásától datálódnak, ami hirdetést akkor a Danubius elvesztett, az a rádiós piacról is eltűnt” – véli Tiszttartó Titusz, aki meglehetősen nehéz helyzetben vette át a Roxy irányítását. A fővárosi rádió reklámbevételei megcsappantak, közel százmillió forintos műsorszolgáltatási díjat kellett nyögnie, és mindezt még a pazarló gazdálkodás is tetézte. Ráadásul egy évekkel korábbi zenei trendváltást miatt a Roxy által képviselt dance-vonal sem volt népszerű, ezért az adót zeneileg is át kellett pozicionálni.

2005 után sikerült ledolgozni a rádió veszteségének nagy részét, sőt az ORTT-nél is elérték, hogy a megváltozott piaci környezet miatt csökkentsék a műsorszolgáltatási díjukat. A rádió tulajdonosa – egy luxemburgi kockázatitőke-társaság – azonban még így sem látott hosszú távon perspektívát a Roxyban, ezért az eladása mellett döntött. Az új tulajdonos – az angol tulajdonú Radio Group Kft. – és Tiszttartó stratégiai elképzelése azonban nem egyezett a rádió jövőjéről, ezért az idén februárban távozott a társaságtól.

Reggeli célok

Az elmúlt fél évben marketing- és kommunikációs tanácsadóként dolgozott, valamint alelnöke lett a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének. Felvetődött az is, hogy ha angol mintára a rádiók össziparági együttműködése keretében létrehoznak egy közös szervezetet, annak Tiszttartó lehetne a vezetője. Ám a piaci szereplők hosszas tárgyalás után végül úgy látták, hogy jelenlegi helyzetükben nem tudnák fenntartani a szervezetet. Egyelőre annak van realitása, ha bizonyos ügyekben – mint legutóbb a digitalizáció kapcsán – közösen lépnek fel a rádiók.

Februárig a Danubius Sales House értékesítette a Roxy reklámidejét, így a rádió jelenlegi vezetői ismerték Tiszttartót, aki augusztusban a Danubius program- és marketing vezérigazgató-helyettesi pozíciójába került. „Ha nem hinnék abban, hogy ezt meg lehet változtatni, akkor nem ülnék itt” – mondja az újdonsült rádiós vezető annak kapcsán, hogy a Danubius immár nyolc éve nem talál fogást a Sláger Rádió reggeli műsorán. Tiszttartó Titusz azt tűzte ki távlati célul, hogy a 18–49 évesek körében mind országosan, mind Budapesten a Sláger elé kerüljenek, valamint apránként a reggeli sávban is ledolgozzák a hátrányukat. „Rádiósokkal szemben rádiósokkal kell felvenni a versenyt” – utal arra, hogy milyen irányban képzeli el a reggeli műsoruk jövőjét.

Tiszttartó szerint a Petőfi Rádió közszolgálat-értelmezése káros a rádiós piacra nézve. „Nem azzal van bajom, hogy olyan területre lépett be a Petőfi, ahol mi is mozgunk, mert állok a verseny elébe. Hanem például azzal, hogy amíg ők közszolgálati adóként reggel 8-kor a híreket letudják egy percben, addig nekünk a műsorszolgáltatási szerződés alapján ötpercnyi hírműsort kell adnunk” – mondja a Danubius vezérigazgató-helyettese.
A felmérések szerint egyre több fiatal fordul el a rádióktól, és inkább a saját maga által válogatott zenéket hallgatja. Tiszttartó Titusz szerint a rádiós piac számára problémát jelenthet, ha nem veszi komolyan ezt a veszélyt. A legélesebb harc ugyanis már nem a rádiók között, hanem a szórakoztató médiumok között zajlik, így számukra ugyanolyan ellenfél az internet, a tévé vagy a nyomtatott sajtó. A rádiós vezető szerint a megoldás kulcsa a náluk hallható rádiós személyiségek vonzerejében rejlik, hiszen az adó egyre kevésbé csak a zenéről, hanem az információk közléséről és a szórakoztatásról szól.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik