Üzleti tippek

Internet: a világnagy piac

Az internet alapú szolgáltatások ma jól látható irányvonalat követnek. Aki beszállna ezekbe, az előbb tájékozódjon és tervezzen!

Az internetes megjelenésnek egymásra épülő fokozatai lehetnek egy vállalkozás életében, az egyszerű bemutatkozó honlaptól egészen az összetett és integrált folyamatokat kiszolgáló rendszerekig. Azt, hogy mivel lehet előrukkolni, leginkább az határozza meg, milyen egyedi képességeket tud felmutatni a szolgáltató cég.

Korai például bármibe is fognunk, ha a vállalkozásunk leginkább ad hoc működik, vagy nincs a versenytársaktól jól elkülöníthető, egyedi ismérvünk, szakmai hírünk. Ebben az esetben csak éles versenybe hajszoljuk vállalkozásunkat, ami nem túl jó kezdet. Az internetes szolgáltatásoknál ráadásul fontos az iparági, illetve a szakmai standardok pontos ismerete – vagy körültekintő és részletes kialakítása.

Az ígéret szép szó…

Telepítés nélkül használható


A web 2.0 szolgáltatásoknál olyan közösségi fejlesztések születnek, amelyeket a felhasználók egyszerűen böngészőjük segítségével használhatnak. Ezért ezek internetcsatlakozással bárhonnan könnyedén elérhetők, használójuknak nincs szüksége arra, hogy külön programokat telepítsen saját gépére. Az ilyen honlapokon szolgáltató cégek leginkább indirekt úton szerzik bevételüket.

Ötleteket lehet és érdemes is gyűjteni a már népszerű honlapokról vagy az ingyenes rendszerekből, programokból. Kerüljük el azonban a másolást: a felhasználók hamar felismerik az ilyet, mert gyorsan össze tudják hasonlítani a kínálatot. Az újítások viszont mindig jó fogadtatásra találnak, ha képesek megbízhatóan működni.

Ha létező internet alapú szolgáltatást tekintünk kiindulásnak (például a közösségépítést), akkor igyekezzünk valami új funkcióval továbbvinni a modellt: akár összeköthetünk több szolgáltatást is. De ne feledjük, hogy az ígéreteket a látogatók mindig könyörtelenül behajtják!

Gyakran lehet találkozni olyan weblapokkal, amelyek egy jó ötletre alapozva igen hasznos szolgáltatást kínálnak, viszont a teljesítéseknél, sőt már a megrendeléseknél gond van. Ezért akkor álljunk elő, ha már magabiztosan tudunk dolgozni.

Nyílt rendszerek

Az utóbbi években leegyszerűsödött a vállalkozók helyzete, mert megjelentek olyan nyílt forráskódú rendszerek, amelyeket bárki könnyen felhasználhat a saját internetes szolgáltatásához. Ezek kezelőfelülete átlátható és legtöbbször felhasználóbarát. Így már komolyabb programozási munka nélkül elindíthatjuk online vállalkozásunkat.

További nagy előnyt jelent, hogy a nyílt rendszerek fejlesztői beépítenek olyan kiegészítő szolgáltatásokat is, amelyek nagyon népszerűek az internetezők körében. Ezeket ma web 2.0-nak szeretik nevezni a szakemberek, de magával a fogalommal igazából senki sincs tökéletesen tisztában, vagy legalábbis még nincs egyetértés. Az viszont egyértelmű, hogy a területen dolgozó cégek nagyon innovatívak, és alacsony tőkeigénnyel indulnak. Ez jó hír az új vagy fejleszteni akaró vállalkozóknak.

Ha leegyszerűsítenénk a helyzetet, akkor azt mondhatjuk, hogy tulajdonképpen a dobozos szoftverek alakulnak át szolgáltatásokká az internet segítségével, és a szolgáltató cégek a korábbi program-verziószámok helyett már folyamatos fejlesztést írnak ki. Ez a legfőbb változás az utóbbi 2–2,5 évben az internetes szolgáltatások terén.

Folytatás a következő oldalon! Kattintson a lenti címre!

—-Egyedi és érdekes—-

Ha megvizsgáljuk a piacot, könnyen belátható, hogy a legtöbb interneten szolgáltató cég a közösségszervezésre és a felhasználók aktív közreműködésére épít, amivel üzletileg is értékes tudástár és információs bázis jön létre. Az így kialakult és folyamatosan bővülő honlapot könnyen használhatjuk üzleti célokra: információt szerezhetünk a piacunkról, használhatjuk értékesítésre, megjelentethetünk hirdetéseket, kommunikálhatjuk üzenetünket. Lényegében kibővülhet a bevételi forrásunk az indirekt eszközökkel.

„Ha internet alapú szolgáltatásunkat az információra, oktatásra alapozva indítjuk az interneten, akkor legyünk egyediek és érdekesek, hogy felfigyeljenek ránk” – mondja Dobó Mátyás (Doransky), a Blogtér tartalmi igazgatója. Egy blog indítása ezért jó kiindulási alap lehet minden vállalkozónak. Használhatjuk az ügyfélkapcsolat fenntartására, lehet a marketinges eszköztárunk része, de szólhat az ágazatunk egészének is. „Egy blog leginkább akkor hasznos, ha látogatottságot is hoz: amennyiben nagy honlapokra vannak kimenetek, akkor ezt könnyen el is érhetjük” – ad tanácsot Dobó Mátyás.

Erőltetni nem lehet

Egy új internetes szolgáltatás a korábbi piaci szokásokon is változtathat. Például itt vannak az új trendnek számító videómegosztók: ezekbe akár ingyen is beküldhetnek a hirdető cégek saját készítésű reklámanyagokat, míg korábban hirdetési felületeket vettek meg. „Már magyar vállalkozások is elkezdték kihasználni ezt az új hirdetési lehetőséget” – mondja Dobó Mátyás.

Fontos, hogy szemléletváltással közelítsük meg az internetes szolgáltatások témáját. Kevésbé lehetünk ráerőltetők, sokkal inkább szükséges alkalmazni és beépíteni az újabb és újabb ismereteket. Az internetnek köszönhetően az adatokat gyorsan és költséghatékonyan szerezhetjük be és dolgozhatjuk fel, könnyen alakíthatjuk át információvá.

Mindez nagy segítség egy netes szolgáltató vállalkozásnak, ugyanakkor a széles kínálat miatt nehéz magunkhoz kötni a fogyasztót, aki néhány kattintással megtalálhatja versenytársainkat. Élesebb tehát a verseny, de a feltételek majdhogynem mindenütt és mindenkinek egyformák. „Nem hiszem, hogy lenne magyar sajátosság a piacot illetően – mondja Szabó Gergely (Hírbehozó) internetes tanácsadó, blogíró. – A világon bárhol ugyanazok az igények az internetes szolgáltatások terén: olcsón kényelmes megoldásokhoz jutni.”

Akár ingyen is

Megéri az indulásnál olyan szolgáltatásban gondolkodni, amely segíteni tud a földrajzi akadályok leküzdésében. A dobozos szoftverek átalakulását jól mutatják a projektszervező rendszerek: a valós idejű kommunikációtól a dokumentumok megosztásáig minden fontos funkciót elérhetővé tettek az internetes szolgáltatással – akár ingyen is.

„Valós időben együtt dolgozni ma nagy igény minden cégnél, és a webes alkalmazások ezt lehetővé teszik drága szoftverek nélkül” – mondja Szabó Gergely. Azt sem szabad elfelednünk, hogy az internetes szolgáltatásokat segítő szolgáltatásokra is nagy igény van. Érdemes erre is összpontosítani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik