Üzleti tippek

Esőt várnak a tévéknél

Újra itt a nyár! Mi örülünk, de a kereskedelmi televíziók nem nagyon, hiszen nyáron se néző, se hirdető. A csatornák ilyenkor takaréklángon üzemelnek.

Lassan kialszanak a lámpák a nagy stúdiókban, nyugodtabban szívják a cigit a folyosón a gyártásvezetők és kevesebb vendég lármázik az aulában: fokozatosan nyári pihenőre mennek a nagy csatornák saját gyártású műsorai. Elutazik Győzike, haknizni megy Fábry és újabb poénokon törheti a fejét az Irigy Hónaljmirigy.

Négy évszak

Miért van szükség nyári műsorstruktúrára? Miben különbözik a nyár az év többi részétől? Miért vannak ilyenkor más televízió-műsorok a képernyőn? A kulcsszó a szezonalitás. A kereskedelmi televíziózás az évet négy fontos részre osztja. Logikusan: első, második, harmadik és negyedik negyedévre. Mindegyiknek speciális tulajdonságai vannak, a reklámpiac szezonalitása és a nézői szokások határozzák meg a csatornák üzleti lépéseit az év különböző szakaszában.

Hirdetési szempontból az év második és negyedik negyedéve a legfontosabb, a reklámokból ugyanis ebben az időszakban van a legtöbb az országos televíziókban. Ezen belül leginkább az őszre, a negyedik negyedévre koncentrálódik a reklámköltés, akár az éves bevétel 60 százaléka is befolyhat ebben az időszakban. Nem véletlen, hogy a cégek legnagyobb kampányai is ekkor mennek.

Az első és harmadik negyedév hirdetési szempontból „halott”. Az év végén kiköltekezett cégek az év elején erőt gyűjtenek a tavaszi reklámhadjáratokhoz, és igyekszenek előnyösen megkötni az éves szerződéseiket.

Egy „jó” esős nap

Egészen más képet mutat a televíziózás a nézők szempontjából. Bármilyen furcsa, de nézői szokásainkat elsősorban az időjárás határozza meg. A napnyugta időpontja és a csapadék mennyisége fontos befolyásoló tényező. Ez nem vicc. Egy „jó” esős nap akár több tízmilliós pluszbevételhez juttathatja a tévéket.

Érthető tehát, hogy a legtöbb néző az első és negyedik negyedévben van. Rossz az idő, hideg van, hó, eső, korán sötétedik. Különösen furcsa helyzet, hogy január-februárban, amikor a legkevesebb a hirdető, akkor van a legtöbb néző. Ez mellesleg mindig nehéz választás elé állítja a csatornákat. Az időszak kiválóan alkalmas a csatornahűség kialakítására, új műsorok bevezetésére. Csakhogy a költséges műsorok sugárzása ebben az időszakban sok szempontból kidobott pénz, hiszen nem hoz megfelelő reklámbevételt. Ez a pénz hiányzik majd azokban az időszakokban, amikor sokkal nagyobb csata folyik a nézőkért, hiszen a hirdető elvárja a megfelelő nézőszámot.

Kiválóan használta ki tavaly ezt az időszakot a Tv 2, amikor az Áll az alku napi sugárzásra váltott, és hetekig megfelelő nézőszámot produkált. Klasszikusan megfelelő volt az év eleje a lojalitás építésére és az „új” műsor bevezetésére. Majd amikor a téli pihenő után sorban visszatértek az RTL Klub húzóműsorai, a nézettség fokozatosan hanyatlott.

A legegyszerűbb a helyzet ősszel. A nyári szünetről visszatérve egyre több a televíziónéző, és nagyon sok a hirdetés. Ilyenkor kell maximalizálni a nézőszámot. Ekkor mindent bedobnak a csatornák. A nagy show-k, a sikerrel kecsegtető event-programok mind ilyenkor sorakoznak. Jó filmek, kiváló sorozatok követik egymást.

Kissé visszafogottabban, de hasonló a helyzet tavasszal. Megfelelő mennyiségű reklámbevételt lehet produkálni és még elfogadható számú néző van. Bár a nyár közeledtével egyre csökken a nézettség, még elegendő ahhoz, hogy érdemes legyen pénzt befektetni. Ez az igazi kísérletezés időszaka. A Milliomos, Mónika vagy Győzike is ekkor indult, akárcsak tavaly a Szombat esti láz. Miért ekkor érdemes ezeket a műsorokat elindítani? Mert ha ősszel buknának meg, az sokkal nagyobb probléma lenne a tévék számára. A tavasszal sikeres műsort nyugodtabban lehet csatába küldeni ősszel. Ha mégsem sikerül olyan jól a bemutatkozás, még mindig be lehet helyette iktatni más programokat.

Uborkaszezon

A nyári időszak igazi uborkaszezon a televíziózásban. Kevés a hirdető, az is inkább néhány speciális termékre korlátozódik és a jó idő beköszöntével egyre kevesebb a néző. Nagyon nagy luxus lenne ilyenkor saját gyártású műsorokat sugározni, hiszen azok a legköltségesebbek. A jobb sorozatok és filmek is dobozban maradnak, és várnak a nagy őszi bevetésre. Vannak persze olyan speciális események, amelyek nyáron zajlanak. Egyes sportcsemegék (olimpia, foci-Eb, Forma–1-es futamok) vagy az augusztus 20-i tűzijáték természetesen csak ilyenkor közvetíthető.


A legnagyobb taktikázás az RTL Klub és a Tv 2 között a napi szappanopera szüneteltetésében szokott lenni. Ezeket nem szabad túl hoszszú ideig szabadságra küldeni, hiszen a nézők jelentős része ezek miatt kötődik egy-egy csatornához. A legcélszerűbb persze az lenne, ha folyamatosan képernyőn maradnának, de a stábot nem lehet a végtelenségig terhelni és a színészeknek is kijár néhány hét pihenő. Minden évben különös figyelemmel tervezik meg a Barátok közt utolsó nyári részét és a visszatérést is. Az egyre erősödő Jóban rosszban is komoly tényezővé kezd válni a hazai televíziózásban. Az idei év nagy kérdése, hogy mit kezdenek a nyárral. Vajon hogyan oldják meg a szünetet és a visszatérést? Ki tudják-e használni azt a néhány hetet, amíg a Barátok közt pihen? Izgatottan várjuk a megoldásokat.

A nyári szünetnek időnként áldásos hatása is van. Néha egy-egy gyengélkedő műsornak kifejezetten jót tesz a „pihentetés”. A Legyen ön is milliomos! többször tért viszsza egészen jó nézettségekkel hoszszabb pihenők után. Ugyanígy a tavasszal sikerre vitt műsorok is erősebb nézettséggel jönnek vissza, ha a tévénézők valóban várják a programot.

A nyárnak még van néhány specialitása. Jobban szeretik későbbre helyezni a főműsoridős programokat, hiszen az emberek később ülnek le a képernyő elé. Emellett ez az ismétlések korszaka. Irigy Hónaljmirigy-show és az Activity a Tv 2-n vagy a Szeress most! ismétlése az RTL Klubon mind azt mutatja, hogy ebben az időszakban ezekből a műsorokból nincs friss. Sok film második-harmadik visszatérése is megállja a helyét a nyári műsorstruktúrában. Olyan is előfordul, hogy az ismétlést többen nézik, mint az első lejátszást.

Nyári ügyelet

Nem mennek szabadságra az olyan állandó műsorok mint a Híradó vagy a Tények (ezekre a műsor-szolgáltatási szerződés is kötelezi a tévéket), marad az Aktív és a Fókusz, nem pihen a Reggeli vagy a Mokka. Ezekkel egyrészt a kötelező közszolgálati perceket teljesítik a csatornák, másrészt kell hagyni néhány keretműsort, amely meghatározza a tévék arculatát. Nem megy nyári szünetre az RTL Klub sztárhíradója, a Reflektor sem, a Tv 2 meg egyenesen új sztárhíradót indít július 16-tól Favorit címmel.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy a nyári szezonban a két vezető kereskedelmi televízió nézettségi adatai általában közelebb kerülnek egymáshoz. „Zárul az olló” az RTL Klub és a Tv 2 között.

Ez is szezonális jelenség, amely hasonlóan mutatkozik meg az év első negyedében is. A nyári adatok természetesen nagyon érdekesek, de azért az igazi elemzők nem augusztusban, hanem inkább szep-tember végén nézik majd meg, hogy melyik Magyarország vezető kereskedelmi adója.

Főszereplők

A nyár csendesebb időszaka kiválóan alkalmas az őszi műsorok előkészítésére. Bár a stúdiók valóban kihaltak, a szereplőválogatások már vadul folynak az őszi nagy show-kra. Az RTL Klub a Csillag születik és a Pókerarcok, a Tv 2 a Nagy fogyás és az Okosabb vagy egy ötödikesnél? című műsorra castingol. Mind a négy formátum sikere elsősorban a szereplőkön múlik majd.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik