Üzleti tippek

Légy ismert, légy más!

admin
admin

2007. 06. 22. 17:26

Lassan másfél étvtizede a marketing, a kommunikáció és a public relations „betört” a kisvállalkozók mindennapjaiba. Ma már a pr-t sem csak sajtókommunikációra használják.

Hajlamosak vagyunk sztereotípiákban gondolkodni, ahogy a marketingre vagy a public relationsre terelődik a szó. Az előbbi hallatán legtöbben televíziós és újsághirdetésekre, kifutó termékek leárazásaira és kéretlen postai (vagy elektronikus) levelekre gondolnak. Utóbbi esetén fiatal, ápolt nyilatkozók, újságírók és fotósok hada a társított kép. Pedig az üzleti élet gyakorlata már túllépett ezeken a beidegződéseken.

Határok nélkül

Kész átverés?



Korántsem hétköznapi módszert választott a minap egy számítógépes játék forgalmazója az új program ismertetéséhez. A „városi legenda” szerint csinos, jól öltözött hölgyek elegáns férfiakhoz rohantak oda halálra vált arccal, és „Ments meg!” felkiáltással egy papírfecnit csúsztattak a zsebükbe. A papíron egy név és egy telefonszám állt. Meglepő módon a férfiak majdnem 70 százaléka felhívta a megadott számot, ahol tájékoztatták arról, hogy ez melyik játékprogram kampánya. A férfiak többsége elismerően nyilatkozott a módszer újszerűségéről, s talán nem meglepő, hogy ezek után a betelefonálók mintegy fele vásárolt is a programból. A „trükk” nemcsak az értékesítéshez járult hozzá: a cég kreativitásának is jó hírnevet szerzett.

A marketing és a pr közötti „éles határ” már a múlté. Manapság 360 fokos kommunikációról beszélünk, amelynek célja minden eszközzel, minden fronton, minden csatornán elérni a vevőt. A kommuniációs csatornák és az általuk kínált újfajta lehetőségek száma pedig csak nő.

Három földi sugárzású televíziócsatorna helyett rövidesen több tucat közül választhatunk, amelyeken a hirdetések kihagyásával magunk szerkeszthetjük a nézni kívánt műsorokat, így a tömeges hirdetések, akciók és nyílt napok helyét átveszik a blogok, a fórumok vagy a műsorokban ismét legálissá váló „bújtatott” reklámok, termékelhelyezések. Napjainkban már az sem ritka, hogy kóstoltatás helyett a cégek elegáns szórakozóhelyekre küldik ki képzett hoszteszeiket, akik „ismerkedés” közben elejtik, hogy melyik margarint használják, milyen autómárkát preferálnak, esetleg melyik sampontól csillog a hajuk.

A public relationst korábban sokan csak sajtókommunikációra használták: a közlemények, a sajtótájékoztatók a marketing kiegészítő elemeként funkcionáltak. A pr ilyen „csökkentett módú” működésének látható jelei már halványodnak, hiszen manapság a pr-eszközöket nem csupán hírverésre, hanem közvetlen értékesítés támogatására is használják.

Új generáció

„Több olyan kis- és középvállalkozóval találkoztam, aki a fiatalabb generációtól, családi vállalkozásnál éppen a gyerekektől tanulta meg az új szemlélet fontosságát” – mondja Szoboszlai Krisztina vezetési tanácsadó. A bátrak, az újítók, a szerencsések odafigyeltek a javaslatokra, az igényekre, így nem saját kárukon tapasztalták, hogy a kommunikáció céljai, formái és megjelenési csatornái bizony megváltoztak, átalakultak. Ők azok, akik az értékesítés területén az interaktív honlap alapvető jelentősége mellett fontosnak tartják a szolgáltatói tartalom állandó frissítését, a valóban új információkra épülő hírleveleket, és többen alkalmaznak blogokat is.

Az új generáció tagjai először a fiatalokat kérik meg, hogy írják bele saját blogjukba, ha elégedettek voltak a kiszolgálással, ha hasznos információra találtak, ha segítséget kaptak. Második lépésként, felbátorodva a sikeren, saját bloggal erősítik az értékesítést, egy-egy termék precíz használatát ecsetelve.

Emelkedő bevétel

„Induló vállalkozás vagyunk, nem volt elég pénzünk ahhoz, hogy a szaklapokban állandóan hirdetésekkel legyünk jelen, a direkt mailek kiküldését pedig meddő kísérletnek tartottuk a web 2.0 korában” – mondja az egyéni és kisvállalati biztonságtechnikai szoftverek fejlesztésével foglalkozó Yellow Cube Kft. ügyvezetője, Bódis Ákos. A cég tavaly év végén úgy döntött, hogy az üzletfejlesztésre fordítható összeget akkor fektetik be a leghatékonyabban, ha intenzív pr-tevékenységbe fognak, ezért egy pr-ügynökséghez fordultak.

„Úgy láttuk, hogy a klasszikus marketingmunkát önerőből is el tudjuk látni, hiszen esetünkben a legjelentősebb értékesítési csatorna a honlapunk, illetve viszonteladóink.” A honlapot szakmabeliek lévén maguk fejlesztették, illetve a viszonteladókra ható akciókat is létrehoztak. De úgy vélték, a médiához, a public relations hatékony használatához nem értenek eléggé.

A Yellow Cube esetében jó döntésnek bizonyult az intenzív pr-munka, mivel már az első hónapban komoly sajtóvisszhangra találtak a cég szoftverei, s a bevétel is meredeken emelkedett. „Nem gondoljuk, hogy a pr helyettesítheti a marketinget, de szükséges, nemcsak ismertséget szerzünk vele, hanem az értékesítésünknek is jót tesz a kommunikáció” – mondja Bódis Ákos.

A public relations szerepének átértékelődése Szoboszlai Krisztina szerint is egyre nyilvánvalóbb, egyre többen használják az értékesítés közvetlenebb támogatására. Ezzel együtt nem szabad elfeledkezni a marketing fontosságáról sem, hiszen az továbbra is segít abban, hogy termékeit, szolgáltatásait valamely cég az ügyfelei, illetve a piac igényei és saját lehetőségei alapján minél jobb költséghatékonysággal, minél nagyobb piaci részesedést elérve értékesítse. A pr-t a céget, termékeit megkülönböztető egyedi jegyek kommunikálására lehet felhasználni, ezek az elemek pedig egyre fontosabb szerepet kaphatnak az értékesítésben.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

LAS VEGAS, NEVADA - OCTOBER 10:  LeBron James #23 and Lance Stephenson #6 of the Los Angeles Lakers celebrate after James made a shot against the Golden State Warriors and was fouled during their preseason game at T-Mobile Arena on October 10, 2018 in Las Vegas, Nevada. The Lakers defeated the Warriors 123-113. NOTE TO USER: User expressly acknowledges and agrees that, by downloading and or using this photograph, User is consenting to the terms and conditions of the Getty Images License Agreement.  (Photo by Ethan Miller/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.