Üzleti tippek

A vállalkozók sem mind piacpártiak

A magyar vállalkozók körében csökkentek a döntően piaci alapú szabályozás hívei, s erősödött az igény az állami szerepvállalásra. A vállalkozók többsége szemlátomást károsnak tartja a korlátok nélküli piaci verseny következményeit.

A vállalkozók elsöprő többségének véleménye szerint a nagyvállalatok, s csaknem felük szerint a politika meghatározóan befolyásolja a piacot – olvasható a Társadalomkutatási Intézet (TÁRKI) által végzett közvélemény-kutatáson alapuló kutatási jelentésben.


A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által rendelt kutatás eredményei szerint a vállalkozók véleménye több lényeges pontban is megváltozott a három évvel ezelőtt készített hasonló felmérés eredményeihez képest.


A nagyvállalatok és a politika piacdomináló szerepével a 2004-es felmérésben is egyetértett a vállalkozók nagy többsége, idén valamelyest csökkent azoknak a száma, akik ezt jelentős gondnak tartják (ám még mindig nagyon sokan vannak: a nagyvállalatok dominanciájával a válaszadó vállalkozók 82 százaléka, a politika piaci befolyásával 48 százaléka értett egyet).


Sokan, a megkérdezett vállalkozók 47 százaléka gondolta úgy, hogy nehéz hozzáférni a beszerzési forrásokhoz, ami jelentős növekedés a korábbi 26 százalékos arányhoz viszonyítva.


A 2004-es felméréshez képest erősödött az a vélemény is, hogy nehezen hozzáférhetők az értékesítési piacok (a megkérdezettek 54 százaléka gondolta így), ez az álláspont főként a kkv-szektorhoz tartozó vállalkozókra volt a jellemző. Ugyancsak főként a kis- és középvállalkozások vezetői érzik jelentős problémának a gazdaságra gyakorolt politikai befolyást.


Kevesebb a liberális


A vállalkozók kétharmada szerint jobb, ha a gazdasági folyamatok szabályozásában nagyjából azonos mértékű az állam és a piaci verseny hatása, míg korábban a vállalkozóknak kevesebb mint a fele gondolta így. Csökkent azoknak a tábora, akik a döntően piaci alapú szabályozást tartják ideálisnak.


Mint a tanulmány készítője megjegyzi, még mindig érvényes a 2004-es felmérés nyomán levont tanulság: a magyar vállalkozók nem annyira a piac szabályozottságát, mint inkább annak hiányát (pl. politikai beavatkozás, monopóliumok kialakulásának lehetősége) vagy a szabályok áthágását látják problémának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik