Üzleti tippek

Online pénzügyek

Óriási versenybe kezdtek az amerikai bankok az online ügyfelekért. Az üzleti tevékenység internetes felületre irányítása komoly költségcsökkenéseket eredményezhet.

Az USA hitelintézetei – legyen szó kisebb vagy mamutbankokról – sorra nyitják virtuális fiókjaikat az interneten. Az ügyfeleket magasabb megtakarítási és alacsonyabb hitelkamatokkal ösztönzik az online bankok használatára. A pénzügyi szolgáltatók valóságos webes fióknyitási lázban égnek, még akkor is, ha a statisztikák szerint rohamosan lassul a részpiac növekedése. Az eMarketer összeállítása szerint míg 2004-ben az online bankolók száma több mint 47 százalékkal nőtt az előző évhez képest, egy évvel később ez már csak 27 százalék volt, majd 2006-ban a növekedés 9,7 százalékra esett vissza, így érve el a 72,8 millió felhasználót. Sőt, a piackutatók az idei évre már csak 9,5 százalékos növekedést jósolnak, és várakozásaik szerint 2010–2011-re az éves szint stabilan hat százalékra áll be.

Így is megéri

A szolgáltatóknak azonban így is megéri az internet felé nyitni, hiszen az online üzletág alacsonyabb működési költségekkel és magasabb haszonkulcsokkal kecsegtet. Az Aite Gropup becslése szerint minden egyes online módon nyitott számlán 50 dollárt spórolnak meg a bankok. Ez 2006-ban havi szinten átlagosan 4,2 millió ilyen jellegű műveletet jelentett, világosan látszik tehát, milyen hatalmas összegekről van szó. Jelenleg mintegy 80 millió amerikai intézi bankügyeit online felületen, azonban – bármennyire is lassul a növekedési ütem – ez a szám 2011-re eléri a 101 milliót. Fontos továbbá megjegyezni, hogy az eMarketer szerint 2011-re az Egyesült Államok lakosságának 48 százaléka alkotja majd azt a kört, amely valamilyen módon használja az online bankfiókokat. Így tehát máris érthető az amerikai bankszektor nagy netes versengése.

Fordul a kocka

Egy másik figyelemreméltó felmérési eredmény is a virtuális bankolás mellett szól. A TowerGroup adatai szerint az online banki ügyfelek gyakrabban hajtanak végre tranzakciókat, mint a hagyományos fiókokat használók, így minél többen választják ezt a formát, annál inkább növekszik az online tranzakciók összértéke is. E tekintetben 2006-ban az ATM automaták vezették a listát a bankfiókok és a call-centerek előtt, míg az interneten indított tranzakciók értéke „mindössze” közel 12 százalékot tett ki az összes bankforgalomból. Az említett kutatócég becslései szerint az évtized végére éves szinten az ügyfelek 31 milliárd tranzakciót bonyolítanak majd az interneten keresztül, míg a jelenleg legnépszerűbb ATM-es és call-centeren keresztüli tranzakciós forma jócskán a háttérbe szorul.

Fontos kapcsolat

Magyarországon is dinamikusan növekszik az online bankhasználók tábora, azonban az USA-hoz hasonló ugrásra még jócskán várni kell. Horváth Magyary Nóra, a K&H Bank kommunikációs igazgatója társaságukra vonatkozó számadatokat nem hozhatott nyilvánosságra, azonban a trendek tekintetében fontos információkkal szolgált. Mint mondta: az ügyfelek egyre inkébb előnyben részesítik az elektronikus bankolási módozatokat. Érdekes viszont megfigyelni, hogy míg az elektronikus szolgáltatások népszerűsége az internetpenetráció növekedésével gyakorlatilag egyenes arányban nő, addig az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartás jelentősége korántsem csökken. A vezető szerint ennek az az oka, hogy a pénzintézetekkel szembeni elvárás is átalakulóban van. Ma már az ügyfelek egyre nagyobb hányada igényli, hogy a bank ne csak tranzakciókat hajtson végre, hanem komplex szolgáltatást nyújtson, s bizonyos területeken (pl. befektetések, hitelek) tervezési, tanácsadási konzultációt, segítségnyújtást is biztosítson. Ezen magasabb szintű szolgáltatás nélkülözhetetlen kelléke viszont a személyes találkozás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik