Üzleti tippek

Jövőre jön az IPTV-boom

Bár a többség még csak reklámokból ismeri, a szolgáltatók szerint jövőre már a kábelcégeknek is komoly vetélytársa lehet az internet alapú televíziós szolgáltatás.

Kezdődik, apu kezdődik! – hívja a kisfiú édesapját egy televíziós reklámban, hogy együtt nézhessék kedvenc sorozatukat. Az apuka ugyan kicsit megkésve érkezik, de azonnal megnyugtatja csemetéjét: a műsor akkor kezdődik, amikor mi akarjuk, utalva az internet alapú televíziózás (IPTV) által nyújtott kényelmi szolgáltatások egyikére.

Az IPTV ugyanis lehetővé teszi az élő adás megállítását. Sőt, ha egy jelenetet újra és újra meg akar nézni valaki, akkor vissza is tekerheti, ahányszor csak akarja. Ezt követően előre is pörgethető az adás, hogy ott folytatódjon a műsor, ahol a valós időben is tart. Hasonló szabadságot kínál a time shifting (időbeni visszaléptetés), amely lehetővé teszi, hogy a felhasználó a műsorfolyamot 24 órára visszamenően újraindítsa.

Korszakváltás

Az internet alapú televíziózás elterjedése gyökeresen átalakíthatja a tévézési szokásokat. Megváltozik a műsorújság, hiszen azt többé nem az újságárusnál kell megvásárolni, hanem a tévékészülék képernyőjén lehet lapozgatni. Az IPTV segítségével a tévéből könnyen fel lehet venni filmeket, műsorokat vagy akár egy teljes sorozatot. Hasonlóan divatjamúlttá teheti a szolgáltatás a video- és DVD-kölcsönzőket, hiszen lehetővé teszi a filmkölcsönzést anélkül, hogy ki kellene mozdulni a nappaliból. Mindössze pár gombnyomással kiválasztható a megnézni kívánt film, és már indulhat is a mozizás.

Magyarországon tavaly indult el az internetes televíziózás, a megoldást egyelőre két szolgáltató, a T-Online Magyarország Zrt. és a TVnet kínálja, de szép számmal akadnak más társaságok is, amelyek követnék példájukat. Közéjük tartozik többek között a második számú hazai vezetékestelefon-társaság, a HTCC csoport által januárban felvásárolt Invitel és hasonló szolgáltatás megkezdésére készül a ciprusi hátterű Actel, a VIVAnet, valamint az EQNet Zrt.

Drága lépések

Az indulás azonban nem könnyű, számos feladatot kell elvégezni – a tartalomtulajdonosokkal való megegyezés mellett a kódolás, tömörítés problémáját is meg kell oldani –, egy több elemből álló, összetett rendszert kell alkotni – vázolja a nehézségeket Lengyel Tibor, a szolgáltatást tavaly elindító TVnet Kft. vezetője. Ráadásul azt sem lehet mondani, hogy olcsó mulatság lenne az IPTV elindítása, a T-Online-nak például mintegy egymilliárd forintjába került a projekt, s ez nagy szerepet játszott abban, hogy a tavaly a bevételét ötödével, 34,8 milliárd forintra növelő cég adózás előtti eredménye 2,2 milliárdról 1,7 milliárd forintra csökkent. Éppen ezért Lengyel Tibor véleménye szerint csak az év vége felé várható, hogy más szolgáltatók kínálatában is megjelenjen az internet alapú televíziózás.

Az IPTV-megoldás lényege, hogy a tévéadás szélessávú internet-hozzáférésen, ADSL-en keresztül, digitális formában jut el a felhasználó tévékészülékére. A szolgáltatás ugyan internet alapú, mégsem kell hozzá számítógép, a weben érkező jeleket egy speciális eszköz, a set-top-box alakítja át a hagyományos televízió-készülékek számára is értelmezhetővé. Persze a set-top-boxoknak további funkciója is lehet, a T-Online-nál például a video- vagy DVD-felvevőt helyettesíti, hiszen 90 órányi műsor rögzíthető rá. Más megoldást választottak a TVnetnél, ahol még a set-top-box sem határolja be a felvételi lehetőséget, mivel a cég szerverein tárolódnak a rögzített műsorok.

Rivális lehet

Tudta-e?



Kilenc technológiai és távközlési cég összefogásával megalakult az Open IPTV Forum, amelynek célja, hogy kidolgozzanak egy egységes IPTV-világszabványt

Annak ellenére, hogy eddig nem folytattak komoly reklámkampányt, folyamatosan jönnek az új megrendelők a TVnethez, s ez azt mutatja, van igény az IPTV-re – mondta érdeklődésünkre Lengyel Tibor. Bár a nyáron hirdetéssel is ráerősít majd a társaság a szolgáltatás terjesztésére, a TVnet vezetője szerint az internet alapú televíziós szolgáltatás csak jövőre válik a kábelszolgáltatók igazi vetélytársává.

Hasonló véleményen van Szász Dániel, a T-Online pénzügyi vezérigazgató-helyettese is, de hozzáteszi, hogy a vállalatnál az év végére már több tízezer IPTV-előfizetővel számolnak. Növelheti a megoldás népszerűségét, hogy ezen a platformon is elérhetővé teszik a legnépszerűbb hazai közösségépítő oldalt, az Iwiwet, illetve a Videa videomegosztó portált. A T-Online az idén a Warner Bros. kínálatával bővíti a netalapú televíziós szolgáltatás videotékáját.

Milliós bázis

Míg Magyarországon csak ismerkedünk az új lehetőséggel, addig Nyugat-Európában már többmilliós tábora van az IPTV-nek. A tavalyi 3,3 millióról 2010-re várhatóan 16,7 millióra nő az internetes televíziós szolgáltatásra előfizető háztartások száma Nyugat-Európában – derül ki a Gartner piackutató cég tanulmányából. Az előfizetői szám dinamikus növekedése ellenére a társaság előrejelzése szerint az IPTV a következő öt évben még nem válik meghatározó bevételi forrássá a távközlési szolgáltatók számára. Ennek hátterében az áll, hogy a fizetős tévékkel és az ingyenes földfelszíni adókkal versenyezve az új belépők arra kényszerülnek, hogy alacsony áron kínálják terméküket. Mindezek következtében a nyugat-európai szolgáltatók bevételei a 2006-os 336 millió euróról mindössze hárommilliárdra nőnek 2010-re.

Annak ellenére, hogy az IPTV-ből származó nyereség rövid és középtávon legjobb esetben is mérsékelt lesz, a telefonos cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy késlekedjenek a szolgáltatás bevezetésével. Azok a vállalatok ugyanis, amelyek túl sokáig halogatják a megjelenést ezen a területen, azt kockáztatják, hogy hosszú távon nem lesznek meghatározó szereplők az egyre inkább összefonódó szórakoztatói és távközlési ágazatban. Az IPTV nem csupán egy szolgáltatást jelent: ez egy új felület, amelyen keresztül számos egyéb szolgáltatást lehet nyújtani, és az ezzel kapcsolatos beruházásokat a jövőbeni nyereség fényében kell tervezni.

A videoszolgáltatások területére való belépés a telefoncégek részéről válasz a kábeltársaságok telefonpiacon való megjelenésére, amelyek így ügyfeleket vesznek el a hagyományos távközlési vállalatoktól, és a növekvő verseny miatt az árakat is leviszik. Bár a visszavágás módja egyértelműnek tűnik, a megvalósítás mégsem olyan egyszerű, mivel az IPTV-s technológia korántsem tekint vissza olyan múltra, mint a telefonos. Míg az Egyesült Államokban az AT&T és néhány helyi szolgáltató még csak most kezdi a szolgáltatást, addig az európai és ázsiai vetélytársaik már egész komoly előfizetői bázist alakítottak ki.

Francia előny

Nyugat-Európában Franciaország számít az IPTV fellegvárának, a Gartner előzetes adatai szerint 2006 végére a nyugat-európai internetestévé-előfizetők közel fele, 1,7 millió francia volt, az évtized végére számuk megközelíti az ötmilliót. Az egyik legsikeresebb európai internettévé-szolgáltató az olasz FastWeb SpA, amelynek mintegy 200 ezer előfizetője van, és az előrejelzések szerint jövőre már nyereséges lesz. Ugyanakkor könnyű elbukni is, ahogyan a holland VersaTel példája mutatja; a cég nem volt képes teljesíteni célkitűzéseit, és a svéd Tele 2 felvásárolja. Hollandia azért lehet érdekes a magyar cégek számára is, mivel Európában talán ebben a két országban a legmagasabb a kábeltévé részesedése a műsorelosztási platformok között, így a vezetékestelefon-cégeknek különösen nehéz a dolguk betörni erre a piacra.

A hazai kábelcégeknél az IPTV megjelenése miatt rövid távon nem számítanak komoly átrendeződésre, a megoldást inkább egy alternatív lehetőségnek tekintik, amely négy-öt éves távlatban lehet nagyobb hatással a kábelszolgáltatók piacára. Magyarországon ráadásul utóbbiaknak erős pozícióik vannak, miután a háztartások több mint fele kapcsolódik rendszereikhez.

A nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy lassan, fokozatosan nyer teret a megoldás, és főleg olyan területeken, ahol a kábeltelevíziós ellátottság alacsony, mint például Francia- vagy Olaszországban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik