Üzleti tippek

Le kell szokni az alvásról?

admin
admin

2007. 04. 14. 08:00

Egy amerikai fanatikus az állását hagyta ott, mert mellette nem tudta nyomon követni kedvenc sorozatát a tévében, magyar sorstársa pedig egyszer 18 órát áldozott arra, hogy a 24 című amerikai sorozat egy teljes évadját egyhuzamban végignézze. Utóbbit Varga Attilának hívják, aki a sorozatblogokban csak Sixx néven ismert. Ő éves szinten 43 sorozatot követ, de ezek közül – mint mondja – heti 25-nél szerencsére nincs több adásban egyszerre. Leghűbb társa egy videó, amellyel rögzíti az „eléggé el nem ítélhető módon” párhuzamosan futó epizódokat. „Le kell szokni az alvásról, ez a titka” – mondja az átlag 4 órát alvó Varga, aki egyébként angolt tanít és fordít, emellett felkért szerzője az egyik, sorozatokkal, illetve médiával foglalkozó hazai blognak. Nemrég pedig Fotelpatkányok címmel egy hasonszőrű társával rádióműsort indított Debrecenben – kifejezetten sorozat-addiktokra célozva. A sorozatrajongás új hulláma tehát hazánkat is elérte, olyannyira, hogy ezt a kereskedelmi televíziók is alig győzik meglovagolni.



A kereskedelmi televíziózás hajnalán futó, Magyarországra tömegével beömlő dél-amerikai sorozatok csak egy ideig uralták a médiát, ráadásul hamar kiderült róluk, nem bírják a főműsoridőt, így ma már inkább délutáni kikapcsolódást nyújtanak – jellemzően a vidéki otthonukban tevékenykedő, idősebb, alacsonyabb végzettségű nőknek. (A kereskedelmi tévézés előtti, az Isaura és a Dallas által fémjelzett sorozatokra itt nem érdemes kitérni, lévén az idő tájt az emberek azt nézték, ami volt. Bár a rabszolgalány kiszabadítására rendezett gyűjtés, vagy az, hogy a Dallas nemrég DVD-n is megjelent, jelez némi korai hajlandóságot az itthoni sorozatrajongásra.)

Mostanában azonban másra vannak rákattanva a tévézők, közülük is a hirdetők által nagy becsben tartott 18-49-es korosztály. Az amerikai stúdiók mindössze pár éve találtak rá a nyerő irányra, amikor zöld utat adtak az olyan, ma már világszerte tömegeket vonzó sorozatoknak, mint a Lost vagy a Született feleségek. „A gyártók rájöttek, hogy az európai ízléshez passzoló tematikákkal, minőségi szereposztással és a nagyfilmekhez közelítő igényességgel készülő, ezért exportálható folyamokból mind nagyobb bevételre tehetnek szert” – véli felfedezni a ma leginkább minőségi, főműsoridős amerikai sorozatoknak hívott kategória sikerének titkát Poich Lóránd, a TV2 programigazgatója.

Ennek első pillantásra ellentmondani látszik a Született feleségek opus, a maga amerikai kisvárosi helyszínével és háztartásbeli feleségeivel. Ugyanakkor Sixx szerint a magyar néző inkább tud azonosulni azzal, hogy valakit megcsal a házastársa, mint például a Szex és New York szingli-problémáival vagy Az elnök emberei kifejezetten amerikai belpolitikai ügyeivel. Merthogy mi rejtélyre, humorra vagy drámára vágyunk, de ezekben is válogatósak vagyunk. Hosszú éveken át azért tudott a Vészhelyzet főműsoridőben tarolni, mert már előrevetítette a ma futószalagon gyártott, már említett minőségi amerikai sorozatok típusát, s ebben nem volt versenytársa. Most a rejtélyes Lost és a Hősök, vagy a drámát és a finom humort ötvöző Grace Klinika és Doctor House, illetve a hagyományos bűnügyi szériáknál jóval kifinomultabb Helyszínelők arat. Akárhogyan is, az egykori dél-amerikai szappanoperáknál vagy a Derricknél a mai minőségi szériák – bravúros szereposztásukkal, neves magyar színészeket is felvonultató szinkronjukkal, patinás seregszemléken begyűjtött díjaikkal – mindenképpen alkalmasabbak arra, hogy megfogják a trendiségre leginkább hajtó fiatalokat.

Célcsoport


Ezt, illetve a nemzetközi trendeket követve vonultatnak fel újabb és újabb tévés maratonokat a hazai kereskedelmi csatornák is. Míg az RTL Klub és a TV2 párharcát a Lost és Született feleségek jelenítette meg, ezúttal a Címlapsztori, illetve a Hősök vannak napirenden. Ha egy széria működőképes, akár évekig jó befektetés lehet a csatornának. „A sorozat sokat hozzátesz a csatorna imázsához is, e tekintetben vetekszik a saját gyártású műsorokkal” – utal Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója arra: egy-egy műsorfolyamról a nézők többsége tudja, melyik adón megy, így azt a márkával azonosítja.


Horst Tappert (Derrick felügyelõ) az MTV Fõzõcske címû mûsorában 1983-ban

A sorozatnézők szinte minden típusát eléri a Viasat3 is. Hámori Barbara programigazgató szerint a lényeg az, hogy pontosan tudják, melyik napszakban milyen nézői igényt kell kielégíteniük. Így például napközben a 35-49 éves, főként háztartásbeli nőket olyan nosztalgiasorozatokkal célozzák meg, mint a Kojak vagy a Magnum, de például a Helyszínelőkkel a rajongók új generációját és képesek megszólítani.

Az esti sávban vetített sorozatdömpinggel párhuzamosan új jelenség a filmek háttérbe szorulása. Nehéz eldönteni, mi volt előbb: a nézők eltávolodása a filmektől, vagy a csatornák döntése, hogy inkább sorozatokkal bombázzák a népet, a tévében vetített filmek nézettsége mindenesetre folyamatosan csökken. E mögött részben az áll, hogy sok film letölthető az internetről, illetve olcsón megszerezhető DVD-n, s így bármikor megnézhető. Mindez persze nem magyar jelenség; a hétköznapokat Amerikában is a sorozatok uralják, a filmek jobbára a hétvégi estékre szorultak.

A DVD-korszak más fronton is kihívás a tévéknek: a lejátszók tömeges elterjedésével és az olcsón kapható filmekkel a házimozizás egyre nagyobb konkurenciát jelent. Tavaly például már a hazai 18-49-es korosztály tévézéséből 5,7 százalékot hasított ki a videó és a DVD, ami felér egy jobb kábelcsatorna átlagnézettségével. Ezért is egyre égetőbb igény a televíziók részéről, hogy a tévés nézettséget mérő eszközök azt is képesek legyenek kimutatni, ha valaki nem néz ugyan, de rögzít egy műsort. (E kihívásról lásd még Párhuzamos világok című cikkünket a Figyelő 2007/12. számában.)

Több bőr


Az igazi rajongó nem csak megnézi, de rögzíti, majd meg is vásárolja kedvenc sorozatát. „Külön figyelünk arra, hogy igényes csomagolásban, kifejezetten a gyűjtők igényeit kielégítve adjuk ki DVD-n az évadokat” – mondja Szelényi Ákos, a Viasaton futó Helyszínelők magyarországi forgalmazója, a Budapest Film videoforgalmazási vezetője. Erre általában már a tévés sikert látva kerül sor, de 6-8 hónap így is kell a megtérüléshez. (Itthon különös kivétel volt a 24 című sorozat, amely feliratos változatában korábban hódított DVD-n, és csak utána ment a tévében.) Így sincs azonban könnyű dolguk a kiadóknak, mert az ezer forint alatti árra beállt magyar fogyasztóknak mintha a fogát húznák, amikor egy fél tucat lemezből álló évadért (20-22 epizódért) 7-8 ezer forintot kérnek tőle a pénztárnál. „Pedig nálunk így is nagyjából feleannyiért hozzá lehet jutni a gyűjteményekhez, mint például Nagy-Britanniában” – avat be az üzleti gondokba Stern Gábor, a Jóbarátok, a Vészhelyzet vagy Az elnök emberei kiadója, a Fórum Home Entertainment marketingvezetője. Hozzáteszi: a 4-5 ezres eladás már jónak számít, de a Jóbarátokból évadonként 10 ezer is elfogyott. A másolások és a kiváló minőségű letöltések miatt azonban egyre kevesebben veszik meg az eredetit.

Bár a hazai sorozatblogokon visszatérő igény a kulisszatitkokat feltáró magazinok hazai megjelenése, erre még várniuk kell a rajongóknak, mint ahogy a szériák logóit, szereplőit megjelenítő pólókat, bögréket, sapkákat is inkább csak nemzetközi terepről vagy az interneten keresztül lehet beszerezni.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

2871252 06/13/2016 US soldiers during a stop of the US armed forces in Riga in the course of the Dragoon Ride II of the Saber Strike-2016 international exercise. Taisija Voroncova/Sputnik
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.