Üzleti tippek

Kedves rádiónézőink

admin
admin

2007. 04. 05. 09:12

A Bumerángból készülő összeállítások sugárzásával Magyarországon újdonságnak számító műsortípussal jelentkezik áprilistól a storytv.

Érdekes műsorral találkozhattak még 1996 táján a Petőfi Rádió hallgatói csütörtök esténként. Az MTV-vel egy időben ugyanis a közszolgálati rádió is leadta a Friderikusz show-t. A rádiós színházi közvetítésekhez hasonlóan itt is volt egy suttogva beszélő kommentátor – a 2003-ban elhunyt sportriporter, Molnár Dániel –, aki a történéseket tolmácsolta a hallgatóknak. Az már a múlt homályába vész, hogy milyen eredményt produkált az úttörő vállalkozás. A tíz év alatt magát átpozicionáló egykori showman mindenesetre hihet e formátum életképességében, ugyanis pár hónapja vasárnaponként az ATV-n futó tévéműsorából készült válogatás hallható a Klubrádióban.

Összefoglalva

Vonatkozó passzus


Howard Sternt az amerikai Szövetségi Kommunikációs Bizottság (a magyar ORTT megfelelője) szinte üldözte egy időben. A médiasztár által kötőszóként használt obszcén és trágár kifejezések miatt ugyanis több alkalommal is megbüntették az őt alkalmazó Viacomot, amely összességében 1,5 millió dollárt (285 millió forintot) volt kénytelen kifizetni a hatóságnak. Stern részben ezzel indokolta 2006-os átigazolását a Sirius Satellite Radióhoz, amelyre nem terjed ki az ottani ORTT hatásköre.
Az ORTT-k úgy tűnik, a világ minden táján egyformák, ugyanis ha a jelenlegi ütemet tartani tudják, akkor lassan a Bumeráng is összegyűjt ennyi büntetést. A Sláger reggeli műsorára hónapok óta deklaráltan „utazik” a médiahatóság, nem is eredménytelenül. Az elmúlt két hónapban, három részletben – zömében a médiatörvény kiskorúak védelmére vonatkozó passzusára hivatkozva – összesen 28 millió forintnyi kötbért szabtak ki a rádióra.

Tévéműsor rádiós feldolgozására tehát a magyar médiapiacon is akad néhány példa, ennek fordítottjával viszont még nem találkozhattunk. Áprilistól azonban változik a helyzet, mert a lapunkat is megjelentető Sanoma Budapest Zrt. érdekeltségébe tartozó storytv összefoglalókat sugároz majd a Sláger Rádió reggeli műsoráról, amely nem mellesleg üzletileg az adó legsikeresebb programja. Az éves szinten több tízmillió forintos büdzsével készülő négyórás show-műsor ugyanis a csatorna kereskedelmi bevételének felét produkálja.

Az ötlet a programkínálatát újabb hazai sztárokkal bővíteni kívánó storytv-től jött, s ez a Slágernél kedvező fogadtatásra talált. A rádió már korábban is kapott hasonló ajánlatot az egyik országos tévécsatornától, de azzal a lehetőséggel nem élt.

„Lényegében a reggeli tévéműsorukat akarták kiváltani a Bumeránggal, minden nap élőben adták volna le a négyórás adást” – emlékszik vissza Földes Ádám, a Sláger Rádió kereskedelmi igazgatója, aki szerint ez a formáció könnyen kannibalizálhatta volna a rádióműsor hallgatottságát. A storytv-n induló összefoglalókkal kapcsolatban már nincsenek ilyen félelmei, hiszen nem napi rendszerességgel és élőben, hanem heti három alkalommal jelentkezik a Bumeráng tévés változata, s ez egy hétvégi „Best of” válogatással egészül ki. Az adások „vágatlan verzióját” Bumeráng XXL néven este 10 után adja majd le a csatorna.

„Nagy kérdés, hogy miként tudjuk hosszú távon érdekessé, ezáltal nézetté tenni a rádióműsor tévés változatát. Garancia lehet a médiapiacon és a hallgatók körében egyaránt biztos pozíciókat szerzett Bumeráng, a két showman személye, illetve a Sláger Rádióval való szoros, alkotói együttműködés” – mondja Nagy Zoltán Péter, a storytv marketing- és PR-vezetője, aki szerint ráadásul mindezt úgy kell megvalósítani, hogy ne sértsék a rádió érdekeit, sőt erősítsék annak húzó brandjét. „A tévés Bumeráng szerintem inkább reklámozni fogja a reggeli műsort” – vélekedik ezzel kapcsolatban a Sláger kereskedelmi igazgatója.

Rádiós tévések

Mindezeken túl a két médiacég együttműködése arra is kiterjed, hogy a Sláger Rádió „arcról” kevéssé ismert műsorvezetői is megjelenhetnek a tévé különböző programjaiban. „Az Exit programajánlónk párban történő vezetését felajánlottuk Argyelán Krisztinának” – mond egy példát Nagy Zoltán Péter. Mind a storytv-nél, mind a Slágernél úgy látják, hogy a kooperációval a másik fél is nyerni fog. Földes Ádám szerint a storytv olyan tartalomhoz juthat, amit egyébként nem tudna megkapni. Nagy Zoltán Péter pedig azt hangsúlyozza, hogy a műsort bevezető – listaáron 120 millió forintos – kampányból a rádió is profitál, hiszen indirekt módon az a reggeli műsort is reklámozza.

Tudta-e…?


A UPC vidéki hálózatába is bekerülve, márciustól a storytv már közel 1,5 millió háztartásban fogható.

Elért hallgatószám a 15 év felettiek körében (ezer fő)*

Sláger Rádió 1235
Danubius Rádió 905
Juventus Rádió 172
Rádió1 Network 145
Forrás: GfK–Szonda Ipsos, 2006. november–2007. január
* Hétköznap reggel.

Erre a műsortípusra gyakorlatilag nemzetközi szinten is csak Howard Stern, amerikai rádiós fenegyerek műsora szolgál viszonyítási pontként. Erről annyit lehet tudni, hogy sikeres volt, ám a koncepció némileg különbözött a magyar változattól. Egyrészt az egész produkció abból állt, hogy különféle vendégek érkeztek Sternhöz, másrészt nem folyamatosan, hanem eseti jelleggel került adásba a műsor.

Hasonló produkció ugyan eddig nem volt, ám a rádiós műsorvezetők tévés megjelenése kifejezetten gyakorinak számít. Ezzel a kvázi barterrel mindkét fél jól jár, hiszen a rádióhallgatók archoz is tudják kötni a műsorvezetőt, a tévé pedig alapozhat arra, hogy egy – részben – már ismert műsorvezetőt kap. Ilyen „csereakciókban” már az első magyar zenecsatorna, a Top Tv is látott fantáziát még a 90-es évek derekán. A zenetévének volt egy heti műsora Danubius Top 10 néven, amelyet a rádió műsorvezetője, Buza Sándor vezetett, cserébe pedig a tévé reklámszpotokat kapott a Danubiuson. Csiszár Jenő esetében fordított volt a helyzet. Miután a Top Tv-n szombatonként futó Apukám világa című műsorával ismertté vált a fiatalok körében, a Juventus Rádió műsort ajánlott neki. A sors úgy hozta, hogy röviddel ezután a tévé csődbe ment, így Csiszár Jenő mint rádiós műsorvezető futott be.

Reggeli nehézség



Az elmúlt években markáns reggeliműsor-brandet egyedül a Boros–Bochkor párosnak sikerült építenie. 1998-ban a Danubiusnál vélhetően nem mérték fel jól a műsorvezető-páros vonzerejét, és szerződése lejártával gyakorlatilag hagyták elmenni Bochkor Gábort, akit fél évvel később Boros is követett a Slágerhez. Új műsorukkal rövid idő alatt lenyomták egykori munkaadójukat, sőt később egy perben sikeresen tiltatták el a konkurenst a Cappuccino név használatától. A Danubiusnál azóta már a sokadik műsorvezetői felállással próbálkoznak. Egy más hallgatottsági kategóriában ugyan, de úgy tűnt, hogy a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában a Pálinkás Szűcs–Pikó páros markáns arculatú műsort tud létrehozni, ám tavaly februárban Pálinkást lecserélték, és átpozicionálták a műsort. Emlékszik Ön arra, hogy Bárdos András egykor reggeli műsort vezetett a Juventus Rádión? Nem? Mi is döbbenten állunk egy véletlenül talált korabeli sajtóközlemény előtt, amelyben „hülyéskedős műsorokkal” szemben pozicionált, de mégis politikamentes adás indulásáról adnak hírt.


Howardicus Hungaricus

Csiszárt egyébként az említett szabadszájú műsora miatt gyakran illették a „magyar Howard Stern” címmel, akit azonban istenigazából csak több hazai műsorvezetőből lehetne összegyúrni. A fenegyerek életéről szóló Intim részek című filmben Csiszár Jenőt kérték fel Howard Stern szinkronizálására, nem véletlenül, bár ő azóta felhagyott a rádiózással. Stern napi műsorára leginkább a Bochkor Gábor által dominált Bumeráng hasonlít, és a magyar rádiós műsorvezetők közül leginkább ő tudott magáról egyfajta sztárimázst felépíteni. A jelenleg műsort nem vezető, egykor a Radio Bridge-nél dolgozó Villám Géza előszeretettel hasonlította magát az amerikai kollégához, bár ő inkább csak önjelölt követőnek tűnt. Stern – nem a legrosszabb értelemben vett – gátlástalanságához viszont legjobban a Pont FM-en hallható Fiala János stílusa hasonlít. Ez Fialának mintegy védjegye, amit úgy tűnik, egyedül az Echo Tv-nél nem tudtak, pár hete ugyanis arra hivatkozva penderítették ki a csatornától, hogy túlságosan durva a betelefonáló nézőkkel.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.