Üzleti tippek

Új kormányzati PR-fogás

admin
admin

2007. 03. 20. 10:00

Profi kommunikációs szakemberekre bízta magát március közepétől a miniszterelnök. Üzemszerű működést, stratégiát, kreatív ötleteket várnak tőluk.

Március 19-től új miniszterelnöki kabinet segíti Gyurcsány Ferenc munkáját – ez a kormányfő mellett működő, folyamatosan változó kommunikációs csapat történetének legújabb állomása. A miniszterelnök az első olyan vezető a szocialista párt életében, aki könnyen használja saját céljai elérésére a sajtót, ezt a képességét kihasználva igyekszik 2004-es hivatalba lépése óta folyamatos offenzívát folytatni a médiában. Többek között ez az oka annak, hogy az eddigi kommunikációs csapat folyamatos kritika, nyomás és megújulási kényszer alatt dolgozott. De a stratégiai döntéseket is a kabinetnek kell „kihordania”, az elvárás tehát egyre nagyobb vele szemben.

Bulváros szavak

Kommunikációs csúcsfejek


A március 19-től új formában működő miniszterelnöki kabinet vezetője Gál J. Zoltán, aki eddig kommunikációért felelős államtitkárként dolgozott a Miniszterelnöki Hivatalba. Irányítása alatt öt új kommunikációs szakember dolgozik.
Pimper Richárd a kabinetfőnök helyetteseként, szakállamtitkári rangban tevékenykedik. Az MBA-t is végzett 32 éves fiatalember angolul, németül és oroszul is beszél, az Albacomp Számítástechnikai Zrt. vezérigazgató-helyettesi posztját cseréli le az új megbízásra. Állítólag nagyon jó a helyzetfelismerő képessége.
A miniszterelnöki kabinet stratégiai kommunikációs főigazgatói székét elfoglaló angolul és franciául is beszélő Baráth Péter 36 éves agrármérnök, a Publicis Hungary Reklámügynökség ügyvezető igazgatói posztját váltja fel a kormányzati munkáért. A hírek szerint kiváló kezdeményezőképes- ségű, remek a stratégiai gondolkodása.
Kirsch Zsuzsa a McCann-Erickson kreatív igazgatói feladatait hagyta ott a kormányzati kommunikáció marketingkommu- nikációs részlegének irányításáért. Angolul, németül és portugálul beszél. Jó emberismerő, csapatjátékos – ezt beszélik róla.
A miniszterelnöki kabinet PR-igazgatói teendőit (a kollégái szerint határozott, nyitott) Rózsa Gyöngyi látja el. Az újságírói végzettségű angol-orosz szakos tanár németül is beszél, 39 éves, korábban a Lowe GGK kommunikációs ügynökség PR-igazgatója volt.
Tóth András az IFUA Horváth and Partners Vezetési Tanácsadó cégtől igazol át a kabinethez, ahol szakpolitikai igazgató lesz. 37 éves, Amerikában a kormányzati adminisztráció témájában tanult és szerzett mesterfokozatot. Az őt ismerők szerint logikus érvelésű, komplex látásmódú ember.
Az új kormányszóvivő április 2-től áll munkába: Demcsák Zsuzsa 28 éves közgazdász, másoddiplomás képzésen jogásznak tanul. Olaszul, angolul, németül beszél. Újságíróként dolgozott, volt az MTV, a Tv 2 és az Echo TV munkatársa is.

Tudja-e?

László Boglár szóvivőként havi bruttó 850 ezer forintot keresett.

A nonstop ötletelés első eleme volt, amikor a rátaláltak a László–Batiz szóvivőduóra. László Boglár újságíró a Magyar Fejlesztési Bank kommunikációs igazgatói posztját cserélte fel a kormányszóvivőire, Batiz korábban az RTL Fókusz című műsorának műsorvezetője volt, de a tervezett szereposztás nem működött. László Boglár a „komolyabb” kormányzati döntések tálalásáért, Batiz a bulvármédia kiszolgálásáért felelt volna. Végül László Boglár átigazolt a miniszterelnök sajtófőnöki posztjára, de ez a felállás is kifulladt: Batiz családi okokra hivatkozva lemondott, háttérbe vonult, utódja Danks Emese lett (aki azelőtt a Malévtől igazolt a Tescóhoz). A kommunikációtól továbbra is azt várták, hogy elérje a bulvárközönséget, s közérthetően továbbítja a döntéseket – és tegye mindezt egy nő.

A kormány 2006-os létrejötte óta a csapat küzd helye és szerepe megtalálásáért. Főként mióta Gál J. Zoltán kommunikációért felelős államtitkár és az MSZP kampányfőnöki posztjáról a MeH-be beemelni kívánt Szigetváry Viktor végül nem tudott megegyezni a hatáskörökben, majd Tóth Miklós államtitkár és Batiz András is bejelentette távozását. László Boglár ezzel addig várt, amíg az új kabinet megalakult. Nehezítette a tervek megvalósulását, hogy az új jelölt, a Young & Rubicam reklámügynökségben nemzetközi karriert bejárt Orbán Péter végül visszalépett – vélhetően családja nyomására –, és mégsem vállalta a „kormányzati reklámos” szerepét. Közben a MeH-ben folyamatossá váltak a politikát nem értő, arra ráhangolódni nem tudó Danks Emesét érő kritikák.

Jönnek a „profik”?

A csapatépítés nehézkesen ment, s mint a végeredmény mutatja, a kancellárián ezúttal ki akarták zárni a hibákat a politikai marketingből. A népszerűsége mélypontján lévő MSZP és a miniszterelnök a társadalmat érintő megszorítások idején újabb újítást vetett be: öt, a versenyszférából érkező „profi” kommunikációs szakembert (lásd keretes írásunk) igazoltak a MeH-be, a kormányszóvivői posztot pedig egy dekoratív újságírónőre, Demcsák Zsuzsára bízták, akiről korábban diszkréten erotikus fotók is megjelentek.

Tény, hogy a más-más cégtől importált, ott vezető állásban dolgozó „senior” munkatársakra bízta rá magát a miniszterelnök. Gyurcsány politikai kabinetje a hivatalos megfogalmazás szerint a kormányzati tevékenység politikai, stratégiai, elemző és kommunikációs műhelye lesz. Gál J. Zoltán eddig államtitkárként felelt a kommunikációért, hozzátartozott szervezetileg a rendezvényszervezés, a kormányszóvivői iroda, a szöveg-előkészítők és a miniszterelnöki sajtótitkárság. Az új felállásban alá tagozódik az öt új kommunikációs szakember.

Az új munkaszervezet – a nyilatkozatok szerint – leanstruktúrában működik majd, azaz olyan lapos szervezetet alakítanak ki, ahol egyértelmű döntési és felelősségi jogkörök, egyszerűsített folyamatok, valamint eredményorientált munka lesz. A kabinet feladata – amely többek szerint egyre inkább hasonlít Az elnök emberei című filmből már mindenki által megismert amerikaira – továbbra is a kommunikációs stratégia megalkotása, szakpolitikák hátterének támogatása, a miniszterelnök programjainak előkészítése lesz. Ám ezen túlmenően biztosítaniuk kell majd a kormányfő legprofesszionálisabb támogatását, a kormányzati kommunikáció üzemszerű működését. A csapat emellett – nem mellékesen – arra is hivatott, hogy „profi módon” költsön el 1,8 milliárd forintot az idén, amelyet a reformkommunikációra különítettek el.

Fejvadászat

Az öt új kommunikációs szakember „megtalálását” nem bízták a véletlenre: több fejvadászcéget is megkeresett a kormányzati személyi ügyekért felelős államtitkár, Szetey Gábor. A cél egyértelműen az volt, hogy a versenyszférából kutassanak fel marketingkommunikációs, PR-tapasztalatot szerzett vezetői kvalitású embereket. A keresgélés olyanynyira szupertitkos volt, hogy a jelöltek is csak annyit tudhattak meg: kormányzati feladatról van szó. Jelentkező szép számmal akadt. A fejvadászok 120 önéletrajzot adtak le a MeH-nek, s végül 34 szakember jutott el a meghallgatásig, majd kilencen kerültek Gyurcsány Ferenc elé. A miniszterelnök ötük mellett tette le a voksát.

Többkörös meghallgatáson estek át a szóvivőjelöltek is. Ide sem kellett lasszóval fogni a jelentkezőket, több tucat, az elektronikus médiában dolgozó újságíró közül válogathatott a kancellária. A jelölteknek „el kellett játszaniuk” egy éles szóvivői tájékoztatót is, ahol a felkészítő anyagot tárták a képzeletbeli sajtó elé, majd az abban foglaltakról televíziós, rádiós interjút adtak.

Piszkos anyagiak

Nem szólnak a hírek arról, hogy vajon milyen összegért cserélték el a versenyszférás állást a közszolgálatra az „ötök”, s ez új beosztásukból sem következtethető ki. Politikai főtanácsadói munkakörben dolgoznak ugyan, de az eddigi gyakorlat szerint a főtanácsadók alkalmazottak, s így a köztisztviselői szabályozás helyett a munka törvénykönyve vonatkozik rájuk. Fizetésük így megállapodás kérdése, bár ha köztisztviselők volnának, iránymutató lehetne, hogy a vezetői besorolásban az illetmény- és keresetátlag bruttó 595 ezer forint. Ehhez hozzájönnek a juttatások, autó, mobilköltség, évente ötvenezer forint ruhapénz, bérlet, üdülési csekk, étkezési hozzájárulás. Ez – és vélhetően a kialkudott összeg is – lényegesen kevesebb, mint a korábbi versenyszférás fizetés. Ott ugyanis egy kommunikációs igazgató átlagosan bruttó 10-15 millió forintot kereshet egy év alatt. A magyarországi politikai megosztottság ellenére többek szerint mégis olyan „kapcsolati tőkére” tehetnek szert, amely még kelendőbbé teheti őket a piacon.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.