Üzleti tippek

Gyorsul a játékkonzol-keringő

Pár nap és a hazai üzletek polcain is megjelenik a Sony harmadik generációs játékkonzolja, a PlayStation 3. A japán cég többször is elhalasztotta az új készülék piacra dobását, s ezzel jókora előnyt adott riválisainak.

Már csak két napot kell várniuk a PlayStation európai rajongóinak ahhoz, hogy végre a kontinensen is hozzájuthassanak a Sony harmadik generációs játékkonzoljához, a PS3-hoz. A készülék a március 23-i európai debütálással egy időben jelenik meg Magyarországon is az üzletekben, a Média Markt boltokban .. ezer forintért lehet majd hozzájutni a 60 gigabájtos tárhellyel ellátott eszközhöz.

Megcsúszott játék

Tudta-e?


A Sony előző generációs játékkonzolja, a még jelenleg is forgalomban lévő PlayStation 2 minden idők legnépszerűbb játékgépe, világszerte több mint százmilliót adtak el belőle.

Végre – sóhajthatnak fel az európai PlayStation-rajongók, hiszen a Sony fellegvárának számító Japánban, illetve az Egyesült Államokban már tavaly november óta elérhető a PS3, így jókora késéssel kerül a kontinens üzleteibe az eszköz. Ráadásul némi üröm is vegyülhet az örömbe, hiszen a Sony új generációs játékkonzoljából hiányzik majd az a csip, amely lehetővé teszi, hogy az előző változatra, a PS2-re szánt játékok is használhatók legyenek az új készüléken. Az indoklás ugyan ésszerű, de várhatóan mégsem vigasztalja az európai játékosokat: egyszerűen túl nagy lenne az egy PS3-ra jutó veszteség, ha beépítenék azt a csipet is. A 20 gigabájtos merevlemezzel ellátott PlayStation 3 anyag- és gyártási költsége közel 806, míg a 60 gigabájtos változaté több mint 840 dollár. Az ajánlott fogyasztói ár ugyanakkor a kisebb tárhelyű készülék esetében 499, a másik verziónál pedig 599 dollár, így nem csoda, hogy a japán szórakoztatóelektronikai gyártó igyekszik minden lehetőséget kihasználni arra, hogy csökkentse az egy készülékre jutó előállítási költséget. Azonban úgy tűnik, sikerült alternatív megoldást találniuk a japán vállalat mérnökeinek, lapzártánkkor érkezett hírek szerint mind Japánban, mind az Egyesült Államokban, mind Európában egy a korábban használt olcsóbb csippel oldják majd meg az átjárhatóságot.

Bár a Sonynál nagy reményeket fűznek az új generációs készülékhez, a PS2-vel a játékkonzolpiacon taroló társaságnak komoly gondjai voltak az új eszközzel, és egyes vélemények szerint ezeket jelenleg sem sikerült kiküszöbölni. A japán társaság eredetileg 2005 novemberére tervezte a PS3 piacra dobását, amely így egy időben jelent volna meg a Microsoft harmadik generációs játékkonzoljával, az XBox 360-nal. Először 2006 márciusára halasztották a bevezetést, majd novemberre módosították az időpontot, de akkor a Sony képviselői még azt ígérték, hogy a világon mindenhol egyszerre kerül majd az üzletekbe az új készülék. A hab az ígérgetési tortán talán az volt, amikor azt is bejelentették, hogy 2006 végéig négymillió készülék eladását tervezik. Szeptemberben aztán újabb rossz hír érkezett, az amerikai piacra mindössze 400 ezer, míg a japán bevezetéskor csak százezer PS3-at tudnak leszállítani, Európa pedig várhat, egészen holnaputánig.

Kérdéses a siker

A késlekedés fő oka egy olyan kiegészítő volt, amely valódi multimédiás szórakoztató-központtá varázsolja a PS3-at, ez pedig a beépített új generációs, DVD-formátumú blu-ray lejátszó amelynek gyártása a vártnál nagyobb kihívást jelentett. Az más kérdés, és majd csak a jövő dönti el, hogy megérte-e ennyit várni, és feláldozni több mint egy évet azért, hogy DVD-lejátszóként is használható legyen a készülék.

Az első felmérések szerint a Sony reményeitől jócskán elmaradt az értékesítés, hiszen Japánban mindössze 80 ezer, míg az Egyesült Államokban 197 ezer PS3-at vásároltak novemberben az NPD Group piackutató szervezet adatai szerint. Összehasonlításképpen a Nintendo új generációs játékkonzoljából, a Wiiből 476 ezer fogyott el novemberben az Egyesült Államokban, míg az XBox 360-ból 511 ezret tudtak eladni a kereskedők a karácsonyi roham alatt. A riválisok ráadásul jócskán megelőzték a japán társaságot Európában is, hiszen mind az XBox 360, mind a Wii már karácsony előtt kapható volt a hazai üzletekben is.

Persze azóta gyorsított a Sony, átlépték az egymilliós értékesítési határt, és ha sikerül kezelni a gyártási nehézségeket, a PS3 is sikersztori lehet. Nincs azonban könnyű helyzetben a játékkonzolpiac legnagyobb szereplője, hiszen a vetélytársak nagyon komoly tervekkel vágtak neki az évnek, a Nintendónál négymillió Wii értékesítésével számolnak 2007 végéig, míg a Microsoftnál június végére 13-15 millió XBox 360 eladását tervezik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik