Üzleti tippek

Csendes Vista-őrület

Bár dollármilliárdokat költött a Microsoft új operációs rendszere, a Vista fejlesztésére és a piacra dobást támogató marketingkampányra, az új megoldás viszonylag szerényen debütált.

Talán még egyetlen szoftver megjelenését sem előzte meg akkora várakozás, mint a Microsoft új operációs rendszere, a Windows Vista bevezetését. Az üzleti felhasználók számára már a múlt év végétől hozzáférhető alkalmazást az év elejétől az otthoni felhasználók is megvásárolhatják.

Sőt, március elején megjelent a magyar nyelvű változat is. Az új operációs rendszert az egész ágazat várta: a Vistát világszerte több mint ötezer szoftver, illetve hardver képes fogadni, a Microsoft üzleti partnereinek – viszonteladók, kiskereskedők, tanácsadó, hardver- és szoftvercégek – száma pedig meghaladja a félmilliót. Az IDC-nél úgy látják, a várakozás nem alaptalan: a piackutató számítása szerint ugyanis minden egyes dollár, amelyet a Microsoft a Vistába fektet, világszerte 18 dollár árbevételt generál.

Megakampány

Tudta-e?


Egyes szakértők szerint a Vista a számítástechnika történetének utolsó klasszikus operációs rendszere, a jövőben ugyanis a felhasználók már nem dobozban, hanem szolgáltatásként veszik majd igénybe a számukra szükséges szoftvereket.

Bár a Microsoft az operációs rendszerek területén szinte egyeduralkodónak mondható (az otthoni személyi számítógépek mintegy 90 százalékán Windowst használnak), és az IDC piackutató cég előrejelzése szerint az idén forgalomba kerülő új PC-k 90 százalékát már úgy értékesítik, hogy telepítik rájuk a Vistát, a redmonti központú szoftvercég nem bízta a véletlenre az új termék sikerét. A társaság minden idők egyik legnagyobb, közel félmilliárd dolláros marketingkampányát indította el a Vista népszerűsítésére, amelynek piacra dobását Steve Ballmer, a vállalat vezérigazgatója a cég történetének legnagyobb jelentőségű termékbevezetéseként értékelte.

Világszerte több mint száz nagyszabású rendezvénnyel ünnepelték a Vista színrelépését: az Eiffel-toronynál tűzijáték, Kanadában jégshow, Brazíliában tengerparti parti adta meg a kereteket, de nem maradt ki a Tádzs Mahal sem.

Joggal merül fel a kérdés, ha az előrejelzések is azt mutatják, hogy a Vista sikerre van ítélve, miért költ ennyi pénzt a Microsoft a megoldás népszerűsítésére. Bár pontos adatok nem állnak rendelkezésre arról, hogy mennyibe került az új alkalmazás kifejlesztése, az biztos, hogy dollárban számolva is milliárdos nagyságrendről van szó. Nem mindegy tehát, hogy mennyi idő alatt térül meg a befektetés. A kampány éppen ezért arra összpontosít, hogy meggyőzze a felhasználókat a váltás előnyeiről. Az új szoftvernél a Microsoft az egyszerűbb és átláthatóbb menürendszert, a még több multimédiás alkalmazást és a feljavított keresőrendszert emeli ki, az üzleti felhasználóknak olcsóbb üzemeltetést, valamint szakaszos átállást ígér.

Vegyes fogadtatás

A nagy felhajtás ellenére elég vegyes fogadtatásban részesült a Microsoft újdonsága. Míg az Office 2007 a várakozásoknál jobban startolt az Egyesült Államokban, a vele egy időben kiadott Windows Vista dobozos változata nem hozta lázba a vásárlókat. Az NPD piackutató felmérése szerint az új operációs rendszerből 59 százalékkal kevesebb fogyott a premier utáni első héten, mint az előd Windows XP-ből. Ha az eladásokból származó bevételt nézzük, a visszaesés mértéke alacsonyabb, csak 32 százalék. Ez annak köszönhető, hogy viszonylag magas, 30 százalék a legteljesebb és egyben legdrágább Ultimate változat részesedése a vásárlásokból, s ez 65 százalékkal emelte a termékcsalád átlagárát az XP-hez képest.

A Vista előnyei ellenére legfeljebb csak az otthoni felhasználók körében várható átállási hullám az idén Marosvári Gábor, az IDC Magyarországi Kft. kutatásvezetője szerint. A hazai vállalatok esetében ugyanakkor sem az általuk használt személyi számítógépeknél, sem a szervereknél nem várható, hogy ebben az évben tömegesen áttérjenek az új operációs rendszerre. Ennek oka főként abban rejlik, hogy nagyon komoly feladatot jelent a nagyobb felhasználói körrel és komolyabb informatikai infrastruktúrával rendelkező vállalkozások számára önmagában az is, hogy felkészüljenek a Vistára történő átállásra. Az IDC kutatója úgy kalkulál, ez legalább egy évet vesz igénybe, de inkább másfélre lesz szükségük a nagyobb hazai szervezeteknek, hogy felkészüljenek a váltásra. Fontos feladat lesz a hardver- és szoftverkörnyezet feltérképezése, illetve ellenőrizni kell, hogy a cégnél használt számítógépek alkalmasak-e az új operációs rendszer futtatására, a korábban bevezetett alkalmazások – vállalatirányítási, ügyfélkapcsolati, a termeléshez kapcsolódó megoldások – kompatibilisek-e a Vistával. Ehhez kapcsolódóan az egyedi igények alapján fejlesztett szoftverek esetében valószínűleg komoly fejlesztési munkára is szükség lehet. Ha mindezen feladatokat elvégezték, akkor jöhet az új környezet tesztelése, majd a felhasználók betanítása – mondta el Marosvári Gábor.

Céges váltás

Természetesen még gondos felkészülés mellett is számos meglepetés érheti a vállalat informatikusait vagy a bevezetést végző cég szakembereit, amikor élesben elindul az új operációs rendszer. Elsőként várhatóan a Windows 2000 operációs rendszert használó hazai vállalatok kezdik majd meg a felkészülést az átállásra, akár még az idén, így ők jövőre már át is térhetnek az új megoldásra. Azoknál a cégeknek azonban, ahol Windows XP-t használnak, egyelőre nem kell kapkodniuk a váltással. A szakértő szerint előnyt jelent a vállalati felhasználásban, hogy a korábbi Windows operációs rendszerekhez képest a Vista jóval stabilabb, és számos biztonsági megoldást is beépítettek, bár az is igaz, hogy ezek minőségben még elmaradnak a biztonsági szoftvereket gyártók termékeitől. A közelmúltban például egy biztonsági cég olyan hibát fedezett fel az operációs rendszerben, amelynek kihasználásával a rendszerbe belépett felhasználó jogosultságai kiterjeszthetők. A felfedezett sérülékenységet és egy lehetséges távoli hozzáférést kihasználva a támadók rendszerszintű jogosultságot szerezhetnek, és ugyanúgy „garázdálkodhatnak” mintha csak egy Windows XP-t használó gépet támadtak volna.
Jelentős hatása lehet a Microsoft új operációs rendszerének szerverváltozata, a Longhorn őszi bevezetésének is. Ez a hazai vállalatok körében elindíthat egy olyan folyamatot, amelynek során az üzletmenet szempontjából kritikus területeken az eddig használt Unix szerverekről áttérnek a Microsoft megoldására.

Házi csábítás

Míg az üzleti környezetben a Vista felturbózott multimédiás képességei, háromdimenziós ablakkezelése nem jelent akkora vonzerőt, az otthoni felhasználók esetében már inkább mozgatórugója lehet a korábbi operációs rendszer lecserélésének. Az ár sem számít majd elrettentő tényezőnek, hiszen a magyar nyelven öt változatban kapható Vista otthoni felhasználóknak szánt változatáért annyit kell fizetni, mint a Windows XP Home-ért, az üzleti felhasználóknak pedig a Windows XP Pro árának megfelelő összeget kell majd rááldozniuk az új operációs rendszerre. Az irodai rendszer új verziójának az ára szintén azonos a korábbi változattal.

Kérdéses ugyanakkor, hogy mennyire sikerül majd a Microsoftnak megakadályoznia, hogy a korábbi megoldásokhoz hasonlóan a Vistából is kalózmásolatok milliói kerüljenek a felhasználókhoz. Ezt a célt szolgálja egyébként, hogy az alkalmazás önmaga rendszeresen ellenőrzi eredetiségét, emellett másolásvédelmi megoldásokat is beépítettek.

Visszafoghatja az egyéni felhasználók átállási kedvét ugyanakkor az új operációs rendszer igen komoly hardverigénye. A viszonylag újabb személyi számítógépeknél ez ugyan nem jelenthet gondot, de az 1-1,5 éveseknél már jelentős fejlesztésekre lehet szükség. Sőt előfordulhat, hogy célszerűbb új gépet vásárolni, mint a régit a Vista használatához szükséges szintre fejleszteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik