Üzleti tippek

Medián WebProfile: ki mit olvas a magyar weben?

A Medián WebAudit rendszer hetedik éve auditálja a hazai website-ok, portálok látogatottságát. Pontos és részletes statisztikákat szolgáltat az egyes weboldalak látogatóinak számáról, azonban a látogatók összetételéről csak közvetett információkat ad. Ezt a hiányt igyekszik pótolni a Medián új, WebProfile nevű szolgáltatása, amely a WebAudit napi, heti és havi látogatószámai mellé demográfiai adatokat is nyújt.

A Medián legizgalmasabb vállalkozása a nem és kor szerinti látogatómegoszlás statisztikája, amely nap mint nap elkészül minden egyes auditált website-ra, beleértve a legkisebb forgalmúakat is. A napi statisztikából kiolvasható, hogy az egyes napokon az egyes korosztályok képviselői közül hányan keresték fel az auditált site-okat, ezen belül milyen volt a férfiak és a nők aránya. A puszta számadatokon túl bármely nem, illetve korcsoport látogatógrafikonja is lekérhető, tehát pontosan nyomon követhető, hogy például a 30–35 éves nők közül a nap folyamán mikor hányan keresték fel a site oldalait.

Az online cikkek, hírek látogatóinak összetételét tematikus bontásban vizsgálva jól látszik, hogy vannak kifejezetten férfias témakörök, és vannak elsősorban a nőknek szóló tematikus weboldalak. Az IT, az autó, a sport témájú oldalak látogatóinak háromnegyede férfi, míg egyes „női” site-ok esetében a látogatók több mint 80 százaléka nő. Az úgynevezett női weboldalak látogatóinak összetétele azonban korántsem mutat homogén képet, egyes site-ok esetében a férfiak aránya megközelíti, sőt akár meg is haladja az 50 százalékot. Az életmód és a bulvár témakör nagymértékben meghatározza a célcsoportot, azonban a hangvétel, a hangsúlyok, a stílus döntően befolyásolja a közönség, ezen belül is a nemek arányát. Ennek a megállapításnak éppen az ellenkezője tapasztalható az online híroldalak esetében, ahol meglehetősen homogén nemek szerinti összetétellel találkozunk politikai nézettől, hangvételtől függetlenül.

A táblázat néhány fontosabb témakör látogatóinak összetételét mutatja a Medián WebProfile januári átlagos napi eredményei alapján. A táblázat első fele a férfiak és a nők arányát, míg a második fele a 18–60 éves látogatók korcsoportonkénti megoszlását mutatja.

Az egyes témaköröknél szereplő értékek az adott tematikájú site-ok látogató-összetételeinek látogatottság szerinti súlyozott átlaga. A közel homogén látogatókörű témáknál, mint a politika vagy a gazdaság, a táblázat értékei jól leírják a látogatók nem és kor szerinti összetételét, míg az egymástól jelentősen eltérő látogatókörű site-okat tartalmazó csoportok esetében az átlagértékek csak jelzésértékűek. Példaképpen az e-kereskedelemmel foglalkozó website-ok közül a műszaki cikkeket forgalmazók látogatóinak döntő többsége férfi, az utazással kapcsolatos site-oknál már kiegyenlítődik a nemek aránya, az online könyváruházakat pedig egyértelműen több nő keresi fel, mint férfi.

A hazai internetezők alig két százalékát teszik ki a 60 év feletti látogatók, míg csaknem minden ötödik 19 év alatti. A vizsgált témakörök közül a fiatalok elsősorban az IT, azon belül is a játék szoftverek iránt érdeklődnek, valamint a sport- és a női oldalakat is számottevően olvassák. A fiatalok aktívak a fórum-, a chatoldalakon, valamint az e-kereskedelemmel foglalkozó site-okon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik