Üzleti tippek

Vámfizetés gyorsan, bankban

Azonnal hozzájut importárujához a vállalat, ha a vámosok számára online igazolást is nyújtó banki vámpénztári rendszereken fizeti meg adó- vagy vámtartozását.

Életbevágóan fontos lehet az importőr cégnek az országba behozott áru gyors elvámoltatása, a forgalmi adó megfizetése, hogy aztán minél hamarabb megkezdhesse értékesítését, vagy maga hasznosíthassa. De e közterhek megfizetésének hagyományos útja (utalás a cég bankszámlájáról a Magyar Államkincstárhoz, ahonnan a vámhatóság csak ez után tudja azonosítani a teljesítést) 3–5 napig tart. Márpedig addig a vállalat nem rendelkezhet szabadon a behozott javakkal – fizetni kell a beszállító kamionok álláspénzét vagy a raktározási költséget –, nem megy a termelés.

E várakozási periódust küszöbölik ki azok a bankok, amelyek – a Magyar Államkincstárral és a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságával (VPOP) is megállapodva – fiókjaikban vagy vámügynökeiknél saját vámpénztárakat hoztak létre. Náluk olyan elektronikus rendszerben lehet megfizetni a vámot vagy egyéb közterhet, amelyben a teljesítést a vámhatóság szakemberei legfeljebb 15 perc múlva (tehát gyakorlatilag online) észlelik a számukra a bankok által kizárólag e célból kialakított internetes felületen.

S nem csak látják. A hitelintézet az ügyfél fizetését bizonyító, pontosan meghatározott, elektronikus adattal azonos tartalmú befizetési igazolást is kibocsát számukra. Ez tartalmazza a bank visszavonhatatlan kötelezettségvállalását is a közteher továbbutalásáról a vámhatóság számlájára. Mivel más, papíralapú bizonylat nem kell, ezt követően a VPOP az árut az előírt vámigazgatási eljárástól függően azonnal kiadhatja az ügyfélnek.

Amit vesztettek…

Sokan úgy gondolták, hogy Magyarország európai uniós (EU) csatlakozásával befellegzik a vámpénztáraknak, hiszen a közösségi határok lebomlásával a vám volumene a korábbinak 20 százalékára csökken. Nem véletlen, hogy több (azóta máshová beolvadt) pénzintézet, így a Dunabank, a Polgári Bank, az ING Bank, a Konzumbank, a Postabank is csendben megszüntette saját vámpénztári rendszerét.


Elvileg őket igazolta volna, hogy az uniós belépéssel sem alakultak ki olyan nagy logisztikai központok Magyarország keleti határán, ahol a más EU-tagállamokban székelő cégek is nálunk intézték volna el a vámfizetést.


Aztán kiderült, hogy amit a bankok elvesztettek a vámon, azt megnyerték a réven. A szolgáltatásra továbbra is nagy maradt az igény, ugyanis más, újfajta közteher-befizetéseket is gyorsan lebonyolíthat vele a vállalat. Két év óta ugyanis a vámigazgatás fizetési körébe tartozik a személyautók, motorkerékpárok forgalomba hozatalával kapcsolatos regisztrációs adó is.

Tavalytól ráadásul a környezetvédelmi termékdíjat is újra kivetéses módon állapítják meg, s a korábbi önadózás helyett 2005 júliusától az EU-n kívülről érkező import után jogos általános forgalmi adót (áfa) is ismét a vámhatóság kalkulációja alapján kell leróni. A vámpénztári bankszolgáltatások jelentős részét lebonyolító OTP Banknál így tavaly összességében 17,5 ezer ügyfél (ebből 11,7 ezer vállalkozó) 67,3 milliárd forint vámpénztári forgalmat bonyolított le – mondta el az Üzlet & Sikernek Ledniczkyné Bárány Erzsébet, a vám és igazgatási szakterület igazgatója.

Speciális kártya

Az OTP Banknál a vámfizetés a „hagyományos” elektronikus vagy papíralapú folyószámlás, illetve bankkártyás fizetés mellett akár készpénzes befizetéssel is megoldható – még azoknak az ügyfeleknek is, akik nem vezetnek folyószámlát a banknál. A hitelintézet internet- vagy elektronikus banki csatornáján kezdeményezett vám és egyéb, nem közösségi adók megfizetésének igazolását a bank a második negyedévtől tervezi bevonni a vámhivatali lekérdezési körbe. Most még szükség van a banki ügyintéző vagy ügynök közreműködésére. Ügyfeleik igénye szerint nagy forgalmú helyeken márciustól lehetővé teszik a csoportos elektronikus adathordozón történő adatbevitelt.

Az OTP Banknál – európai unikumként – 1998 óta külön vámkártyát is kifejlesztettek a teljesítésekre (eddig 1500-at bocsátottak ki, a vámbefizetések felét ezek segítségével teljesítik). A vámkártyákkal a hitelintézet 84 vállalkozói fiókjában, 14, nagyobb raktárbázisokhoz, logisztikai központokba kitelepült „mini fiókjában”, illetve 25 automata vámpénztári rendszerét működtető vámügyi képviselőjénél lehet fizetni.

A speciális kártya előnye, hogy mindezt nemcsak a cég képviselője, hanem bármelyik megbízottja is megteheti, s a tranzakció után természetesen ebben az esetben is jár a vámszerveknek azonnal bemutatható és elektronikusan lekérdezhető igazolás. A megbízott nem használhatja jogosulatlan célokra a kártyát, hiszen kizárólag a közterhek fizethetők meg vele, készpénzfelvételre vagy vásárlásra nem alkalmas (hamarosan megjelenik webes változata is).

Minden fiókban

Az e piacon jelen lévő riválisok – így a Magyarországi Volksbank, a Raiffeisen Bank, az UniCredit Bank – saját és a vámszervek internetbanki hálózatának összekapcsolásával igyekeznek ellensúlyozni, hogy az OTP Bank „helyben van”.

Hemberger András, az UniCredit Bank főosztályvezetője szerint online rendszert használó ügyfeleik mára bármilyen, általuk üzemeltetett elektronikus csatornán, akár saját irodájukból elindíthatják a szükséges vámtranzakciókat, be sem kell fáradniuk a bankfiókba. Ha mégis megteszik, az UniCredit Bank jelenleg 75 fiókból álló hálózatának mindegyik helyszínén mód van a tranzakcióra és az igazolás beszerzésére. Azaz voltaképp e pénzintézet összes elektronikus csatornája és fiókja vámpénztárrá lett.

A Volksbanknál az online utalási lehetőségeken túl külön vámszámla is létezik e speciális ügyfélkör kiszolgálására. S náluk is van lehetőség a hitelintézetnél számlát nem vezető ügyfelek közterheinek gyors megfizetésére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik