Üzleti tippek

Egyedül nem megy

admin
admin

2007. 02. 21. 00:00

A turisztikai szakmával és a stratégiai partnerekkel is szorosabbra fűzi kapcsolatait az idén a Magyar Turizmus Zrt. A társaság a korábbinál nagyobb hangsúlyt fektet az internetes kampányokra.

A Magyar Turizmus Zrt. idei költségvetése megegyezik a tavalyival, azaz mintegy 4,65 milliárd forint. Ezenfelül marketingtevékenységre körülbelül 300 millió forintot csoportosítanak át, amelyet a társaság átköltöztetésével, a 187 fős létszám 136 fősre csökkentésével és a struktúra átalakításával sikerült megtakarítaniuk.
Így külpiaci marketingre a turisztikai célelőirányzatból körülbelül 2,1 milliárdot, míg a belföldi turizmus ösztönzésére mintegy egymilliárd forintot költenek, ebből 450 millióval részesednek közvetlenül a régiók. A marketingterv az év végére lett kész, és 43 szakmai szervezetnek küldték el átolvasásra és javaslattételre. Ugyan a vaskos paksaméta végén nevesítve mindössze kilenc szakmai csapat szerepel, a tervek szinte minden ponton lehetőséget biztosítanak arra, hogy turizmusban érdekelt piaci szereplők csatlakozhassanak hozzá.

Az „Első a vendég” és a „Szolgáltató szervezet vagyunk” a két fő filozófiai pillére a Magyar Turizmus Zrt. (MT) több mint kétszáz oldalas 2007. évi marketingtervének. Hogy mennyire jó döntés két olyan fogalmat kiemelni, amelyeknek magától értetődőeknek kellene lenniük, azt majd a jövő és a szakma eldönti. Az viszont biztos, hogy az utolsó órában döntött úgy az MT, hogy valóban partnerként tekint az iparág szereplőire.

Nehezített program

Az első banánhéjon azonban már el is csúszott a társaság terve a „Zöld turizmus évének” meghirdetésével. A tematikus év a természetjárásra, a nemzeti parkokra, kerékpáros és lovas turizmusra épül, de a kormány több olyan döntést is hozott ősszel, amely megkérdőjelezheti a programok sikerét. Így fordulhat elő, hogy számos, az MT népszerűsítő akcióiban szereplő úti célt (kéktúra útvonal, nemzeti parkok) olyan vasútvonal keresztez, amelyen eddigi kihasználatlansága miatt a jövőben nem fognak szerelvények közlekedni. Nem segíti a belföldi vendégéjszakák számának gyarapodását az sem, hogy május 1-jétől megszüntetik a természetjáróknak járó ötvenszázalékos csoportos kedvezményt is.

Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a döntéseket nem kommentálta, annyit viszont megígért, hogy a jövő évi marketingtervek már szeptemberben készen lesznek, így amennyiben a kormány október végén lefaragna a költségvetésből vagy keresztülhúzná a marketingszervezet számításait, akkor decemberben még mindig lesz mód némi változtatásra. Az igazgató azt is elárulta, hogy 2008-ban reményeik szerint a „Világörökségek” kerül a kommunikáció középpontjában, amelyek valószínűleg nem fognak eltűnni a turisztikai kínálatból.

A hétvégékben bíznak

A belföldi turizmus, ha lassuló ütemben is, de 2006-ban is bővült: három százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma, az idén pedig a kereskedelmi szálláshelyeken el szeretnék érni a 9,3 milliós számot. A hosszabb távú célok közt szerepel, hogy 2013-ra a belföldi turizmus súlya elérje az uniós országok átlagát, a 60 százalékot.

A legnagyobb kihívást a számára a megszorító intézkedések hatásai jelentik, ezt az idei évben remélhetőleg a kilenc hosszú hétvége és az üdülési csekk népszerűségének növekedése ellensúlyozza. A csekkek szálláshelyeken való beváltására három akciót terveznek, a hosszú hétvégéket pedig egész évben hirdetik országos szinten és a kilenc régióban lokálisan.

A kommunikációs eszközök használatát az elérendő célcsoporthoz kötik. Így az idei évben kiemelt szerepet kapó internet mellett egyes régiókban olyan csatornákkal is találkozhatunk majd, mint a plázarádiók, plazmamédia-felületek, az egészségturizmust pedig a patikákban kihelyezett szórólapok hirdetik. Az aktivitások természetesen a hosszú hétvégéket megelőző egy hónapban lesznek a leginkább számottevők.

Az évek óta tartó balatoni szezonalitás felszámolására februárban új tévéreklámot sugároznak, amelyben a wellnesst népszerűsítik, a március 15–18-ai hétvégét pedig rádiós nyereményjáték és citylight ajánlatok harangozzák majd be. Az azt követő hosszú hétvégére (április 28.–május 1.) viszont főként online formában hívják fel a figyelmet.

A megszólítottak köre a hónapok során változik: míg év elején az extra szolgáltatások iránt fogékony, fizetőképes városi menedzserhez szólnak, addig tavasszal a gyermekes családok felé fordulnak, nyáron pedig a fiatalok kerülnek középpontba. Üdvözlendő, hogy a júniusi imázshirdetésben a Sió-Eckessel és a Mi Balatonunk Egyesülettel is összefog a társaság. A tó népszerűségének növelésére további akciók is lesznek, ezekben Miss Balatonnak és Bujtor Istvánnak jut majd szerep.

Fővárosi akció

A Balaton után a második leggyakrabban felkeresett régió Budapest és környéke. 2006 első nyolc hónapjában a fővárosban a belföldi vendégek száma 2,7, a külföldi vendégeké 4,6 százalékkal csökkent. Ezt a tendenciát szeretné visszafordítani az MT a „Budapest vendégül látja Magyarországot” munkacímű akcióval, amely a nyári holtszezonban csábítaná a fővárosba a magyarokat.
Emellett a vidékiek figyelmét szeretnék ráirányítani a fővárosban zajló olyan eseményekre is, mint a Tavaszi Fesztivál, az őszi borfesztiválok vagy a karácsonyi programok.

A kommunikációs csatornák közül az akciókban a Kossuth rádiónak, az RTL Klubnak, a Sanoma vidéki lapjainak és női magazinjainak, valamint az országos napilapok közül a Népszabadságnak és a Magyar Nemzetnek jut majd főszerep.

Ugyan a szakmát és a közönséget egyaránt megosztotta az MT tavalyi animációs reklámfilmje, amelyhez a KFT együttes 20 évvel ezelőtti száma adta a kiindulási pontot, az idén is számíthatunk vírusmarketing típusú megoldásokra, ám ennek részleteiről a március 15-éig marketingigazgatói posztot és a londoni képviseletet is ellátó Szűcs Balázs nem nyilatkozott.

Online vonzás

Az internet viszont szinte minden belföldi és a legtöbb külföldi akcióban szerephez jut. A honlapcsaládot az év végére olyan turisztikai portállá akarják fejleszteni, ahol teljes körű szolgáltatást kap az ügyfél az úgynevezett „one stop shop” rendszerben. Ez annyit jelent, hogy a motiváció, informálódás fogalomkörén túl a foglalás lebonyolítása, majd a szerzett tapasztalatok visszacsatolása is egy helyen történik, a kiemelt termékeket pedig mikrosite-okon reklámozzák majd. A hungary.com német és angol nyelvű portál 2006-ban egységes arculatot kapott, és a tartalmi fejlesztés is elkészült, a magyar nyelvű itthon.hu tartalma és arculata pedig még az idén átalakul. Indul egy a fiatalokat célzó többnyelvű aloldal, megújul a Tourinform és elkészül az egészségturizmus honlapja. Kiadványokból 40 százalékkal kevesebb fajta lesz, de azok példányszámát növelik, és mind elérhető lesz a portálról.

A technikai vívmányok használata itt még nem ér véget, március 24-től kincskereső játék indul, ezt a Magyar Természetbarát Szövetséggel és a Magyar Geocaching Köszhasznú Egyesülettel együttműködve készíti az MT. A kilenc turisztikai régióban és Budapesten két helyszínen GPS-támogatott tájékozódási versenyt rendeznek, ebben GPS-készüléket használó és „hagyományos” turisták is részt vehetnek.

Határok nélkül

A külföldi marketing során a legjelentősebb országokban (Németország, Nagy-Britannia, Írország, Ausztria, Olaszország, USA) és a legígéretesebb államokban (észak-európai országok, Francia-, Cseh-, Orosz-, Lengyelország, Szlovákia, Románia) lesznek akciók. Piaconként eltérő hangsúllyal és pozicionálással négy termék, Budapest, a Balaton, az egészségturizmus és a hivatásturizmus valamelyikét kínálják. A tavaly decemberben indult, s nagy visszhangot kiváltó Budapest Winter Invasion kampány március 31-ig tart. Terveznek egy tavaszi és egy őszi hirdetési kampányt a legfontosabb küldő piacokon, s a Lufthansa új járatát is népszerűsíteni szeretnék egy közös bevezető kampány keretében. Ehhez az MT százezer euró értékben járul hozzá hirdetésekkel és tanulmányutakkal. Tavasszal „Keresse a romantikát Budapesten” munkatervű koncepció keretében a középkorú házaspárokat akarják a fővárosba csábítani, ahol azonos árért pluszszolgáltatásokat ígérnek a jelzett időszakban. Nem csoda, hogy megnő a tavaszi akciók száma, a tavaly szeptemberi és október 23-i zavargások ugyanis jelentősen megtépázták az ország imázsát. A szálláshelyek januárig becslések szerint mintegy kétmilliárd forintos bevételkiesést könyvelhettek el.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Hajléktalanok mutatták meg féltett vagyonukat

Budapest, 2017. április 17.
Kulka János színművész egy jelenetben Ujj Mészáros Károly rendező X. című skandináv típusú krimije forgatásán Budapesten 2017. április 13-án. A Magyar Nemzeti Filmalap 489 millió forinttal támogatja a thrillert, amely várhatóan 2018 első felében kerül majd a mozikba.
MTI Fotó: Kallos Bea
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.