Üzleti tippek

Hálózati tőke

A szociális ismeretségi hálózatok térhódítását hozta magával 2006 az interneten. A kapcsolatépítő oldalak lehetőségeit vállalatok is kihasználhatják.

Az amerikai myspace.com szociális hálózatépítő oldal felhasználói tábora alig másfél év alatt nőtt százmilliósra. A nemzetközi trendeket követve, a magyar fejlesztésű wiw (who is who) is robbantott a piacon, regisztrált felhasználói létszáma meghaladta az egymilliót. A szociális ismeretségi hálózatok annak köszönhetik népszerűségüket, hogy az ismerősökkel való kapcsolattartás és a saját tartalmak (képek, házi videók) megosztása egyszerűbbé és gyorsabbá válhat általuk.

Egy ilyen típusú rendszer azonban nemcsak a magánfelhasználók számára lehet érdekes, egy vállalat is sokféleképpen profitálhat abból, ha saját szociális hálózati ismeretségi rendszert hoz létre és tart fenn. A kapcsolati tőke az üzleti élet sokat emlegetett értéke, de hatékony informatikai leképezése és megjelenítése eddig még váratott magára.

Humán erőforrás

Jelentős értéket képviselhet egy szervezet számára a vállalatokhoz köthető egykori és jelenlegi munkatársak kapcsolati rendszere, az adott szakmai területen tevékenykedő szakemberek ismeretségének összefogása vagy elérhetősége. Egy-egy új projekt indulása esetén kulcsfontosságú lehet, ha élő, megbízható és egyszerű kapcsolat vezet az egyes cégekhez kötődő szakemberek felé.

A vállalati szociális hálózatok rendszere ugyanakkor nem csak a cégek számára lehet hasznos. Az egykori és jelenlegi munkatársak számára komoly és vonzó értéket jelenthet idővel, ha részesei egy zárt vállalati körhöz tartozó, elit szociális ismeretségi hálónak.

Az emberierőforrás-menedzsment területén tevékenykedők számára például a szakmai múlt és referencia ellenőrzésének új módszereit nyithatja meg az, ha adott körben egyszerűen és gyorsan megtudható egy-egy munkatárs elő- vagy utóélete. A szakképzett, referenciákkal rendelkező munkaerő könnyű elérése révén pedig elősegítheti új projektek könnyebb beindítását. A kapcsolatok virtuális megjelenítésével a cégek közötti munkaerő-áramlás is jobban követhetővé válhat, ha arra van szükség.

Az ügyfelekkel való kapcsolattartásban szintén segítséget jelenthet, ha a mindennapi kommunikáció során megismert kontaktinformációk egy közös, egységes, vizuálisan is megjeleníthető rendszerben vannak feldolgozva. Így a kialakult munkakapcsolatok az egyes projektek befejezését követően, illetve a cégek közötti törvényszerű munkaerő-áramlás mellett is könnyebben megmaradhatnak.

Hálózati tudásvagyon

Társadalomformáló háló


A szociális hálózatok fejlődése figyelemre méltó jelenségeket szül. Érdekes példa lehet a közelmúltból annak a csinos fővárosi banki osztályvezető hölgynek az esete, akit hivatalos vidéki körútja során a Balaton környékén megállított egy fiatal rendőr. Az igazoltatás közben kellemesen elbeszélgettek, majd elváltak. Néhány nappal később a hölgy meglepve tapasztalta, hogy egy számára ismeretlen fiatal férfi ismerősének jelölte az iwiw zártkörű szociális hálón. Amikor elektronikus levélben rákérdezett, hogy kicsoda is pontosan az illető, kiderült: a pár nappal azelőtti rendőrfiú találta annyira szimpatikusnak, hogy ismerősnek jelölte. A történet minden bizonnyal személyiségi és adatvédelmi kérdéseket is felvethet; mindenesetre jól példázza a szociális hálózatok társadalmi kapcsolatokra gyakorolt hatását.

A ning.com honlap pályázhatna a „szociális ismeretségi hálózatok hálózata” címre. Bárkinek lehetővé teszi, hogy ingyenesen létrehozza saját szociális ismeretségi hálózatát, és a szükséges háttérfelületet is felkínálja ehhez. A nyílt forráskódra épülő internetes megoldás bevallott célja a közösségi élet interaktív támogatása.

Az oldal érdekessége, hogy kapcsolati hálónk bővítését támogató alkalmazásai mellett önállóan, szabadon fejleszthető felülete is van, valamint lehetőség nyílik a közösségépítést támogató egyéb, már bevált interaktív kapcsolatépítési formák beépítésére és átvételére is. A gyakorlatban háromféle rendszer közül választhatunk: megoszthatjuk ismerőseinkkel videóinkat, képeinket, illetve saját csoportunk közösségi életét is támogathatjuk.

Lehetőség van saját egyedi alkalmazások kifejlesztésére is. Ez pedig saját vállalati felhasználói felület kidolgozását is elérhető közelségbe hozhatja.

Globális léptékben

A saját magunk által építhető ismeretségi hálózatok mellett érdemes szót ejteni a külső vállalati környezetekben rejlő előnyökről is. Magyarországon ma még meglepő lehet, de egyre több szolgáltató jelenik már meg olyan szociális hálózati modellel, amely az üzleti felhasználás irányába mutat. A ma már szinte elfogadott online üzleti környezetnek számító, többnyelvű felülettel rendelkező xing.com honlap egyik deklarált célja például a határokon átívelő üzleti kapcsolatok fejlesztésének elősegítése.

Az üzleti kapcsolatok kiterjesztésének számos módja létezik. A beszállítói partnerek keresésétől az új ügyfelek felkutatásáig bezárólag rendkívül széles lehet az ilyen irányú üzleti oldalak célirányos hasznosíthatósága. A xing oldalán például könnyen kapcsolatba kerülhetünk vállalati döntéshozókkal, valamint több ezer, Európában és a világ számos részén tevékenykedő kkv-val.

Az ismeretlen megkeresésekkel szemben egy ilyen rendszernek előnye lehet az is, hogy üzleti kontaktjaink ismerősei segítségével informálódhatunk valamely, számunkra ismeretlen üzleti partnerről, kiegészíthetjük róla tudásunkat. Az online üzleti alapú szociális hálózatokban rejlő lehetőségek új piaci nyitást vagy értékesítési csatornákat hozhatnak létre, és nem utolsósorban megteremtik annak a lehetőségét is, hogy a tevékenységi területünk felől érdeklődő, lehetséges új ügyfelek is megtaláljanak bennünket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik