Üzleti tippek

Nyilatkozatháború a tévécsatornák között

A magyar tévéadók folyamatosan le akarják győzni vetélytársaikat, ez néha komikus helyzeteket okoz: a legutóbbi hévégén a Viasat3 azt állította, hogy legyőzte az MTV-t, míg az MTV szerint őket többen nézték, mint bármelyik más adót.

A közlemények a látszólagos ellentmondás dacára sem hazudtak, csak éppen ugyanúgy összezavarják az olvasót, mint ahogy a tévétársaságok által közölt nézettségi adatok bizonytalanítják el a hirdetőket.

Az MTV az előzőekben említett közleménye például a péntek esti nézettséget emelte ki, amikor számításaik szerint Korda György és Harsányi Levente több embert érdekelt, mint a TV2 és az RTL Klub műsora.

Idézünk a közleményből: „a dalviadal nézettsége a 18 éven felüliek körében 1 059 662 fő volt (13,5 százalék), ezzel 24,6 százalékos közönségarányt érve el. Ezzel szemben a TV2-n sugárzott Apollo13 7,6 százalékos, míg az RTL Klub filmje, a Lost 11,2 százalékos nézettséget produkált. A teljes népességet vizsgálva is megelőzte a két országos kereskedelmi csatorna filmkínálatát az m1 péntek esti programja. A nézők 11,6 százaléka, azaz 1 084 600 fő kísérte figyelemmel Korda György és Harsányi Levente műsorát.”

Mivel az MTV korábban erősen lobbizott azért, hogy a „kereskedelmileg fontos” 18-49 évesek körét terjesszék ki a 18-59 éves korosztályra, ezért megnéztük, hogy ebben a csoportban hogy szerepeltek a tévécsatornák. Az AGB Nielsen adatai szerint a péntek esti versenyt az RTL Klub műsora nyerte, a Lost című sorozat mostani epizódját legalább egy percig 684 ezren nézték ebből a korosztályból. (Azokkal együtt, akik ennél kevesebb ideig nézték a sorozatot, a teljes nézőszám 1 millió 412 ezer.) Második lett az MTV, az elektronikus dalárda 537 ezer embert kötött le (az éppen belekukkantókkal együtt 1,27 millió, a bronzérmet pedig a TV2 szerezte meg 480 ezerrel. Az Apolló 13 című film érdekessége, hogy huzamosabb ideig kevesen nézték, de a rövid időre belenézőkkel együtt ezt a filmet látták a legtöbben, 1,999 millióan láttak legalább pár másodpercet belőle. És hogy a tévések kedvéért még egyet csavarjunk a történeten: a 18-59 éves célcsoport 34,6 százaléka a TV2-t, 24,5 százaléka a Lostot, és csupán 22,2 százaléka választotta a köztévét.

Ha a számokat végignézzük, a nézettségi versenynek péntek este pontosan 3 nyertese volt, továbbá ugyanennyi második helyezettje, és – ezek után nem meglepő – három darab harmadik helyezettje lett.

Hasonló kreatív értékelést mutatott be vasárnap este a Viasat. Közleményük címe: ATV-s rekordot döntött a NéwShowr, ismét alulmaradt az MTV! Az előzőekhez képest annyi a különbség, hogy ők a vasárnap estét emelték ki, és az óvodásokat is beszámították.

A NéwShowr valóban népszerű műsor az ATV-n, közleményük szerint számukra nemcsak a reklámozók fontosak. Ők ugyanis a teljes lakosságra (tévénézési szempontból a 4 évesnél idősebb korosztályra) vetítve elemezték a számokat. E szerint 1,236 millióan nézték a kábelcsatorna műsorát, amivel nézettségben felsorakoztak a két országos kereskedelmi csatorna mögé. Közleményük büszkén leszögezi, hogy ezzel nemcsak az MTV-t, de még a Duna tévét is lekörözték. Ami szép teljesítmény, bár értékéből némiképp levon, hogy a Dunát a határon túl élőknek szánják, így a műholdas közszolgálati adó nem is verseng a hazai nézők kegyeiért.

Ez a nyilatkozatháború hétről hétre rendszeresen megismétlődik a szerkesztőségek levelesládáiban. A csatát pedig annak ellenére megvívják az adók, hogy reklámidejüket már régóta nem a nézettség alapján értékesítik. Az eladás mai rendszeréről, a cost/grp és a Dinamikus Szezon Indexről a Marketing&Média egy tavaly novemberi cikkében bővebben lehet olvasni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik