Üzleti tippek

Megéri reklámautót venni?

Több ezer potenciális reklámautó jelent meg néhány hónap alatt a piacon egy újfajta konstrukciónak köszönhetően. Egyelőre kérdéses, hogy van-e ekkora igény erre a hirdetési formára.

Pesti Est hirdetés látható Suzuki Swiftje két oldalán, amiért havonta 50 ezer forintot kap Mogyoró, az egyik autós internetes fórum rendszeres hozzászólója. Miután kiderült, hogy Mogyoró a hirdetést felhelyező Il Ferro Kft.-nek ezért előre befizetett 180 ezer forintot, némi vita alakult ki a topicban arról, hogy átverésről, vagy tuti üzletről van-e szó. A világhálón rákeresve látható, hogy jó néhány másik autós fórumon is téma ez a kérdés.

Az említett cég, és a Hír Autó Kft. által alkalmazott konstrukció lényege, hogy közel 200 ezer forintos befizetés fejében legalább kétéves szerződést kötnek a jelentkezőkkel, ezért reklámokat helyezhetnek el az autóikon. A hirdetésekért cserébe 30–50 ezer forintot tehet zsebre az autós, akinek napi szinten legalább 40 kilométert kell megtennie, illetve tisztán is kell tartania a járművét. A „hozott autó” mellett létezik olyan konstrukció is, amelynek keretében új autóhoz lehet jutni, csak ebben az esetben a hirdetésért kapott összeg – részben, vagy egészben – fedezi a havi törlesztéseket.

Mire fizetnek?

Tudta-e…?

Az Il Ferro havi 60 ezer forintos áron kínálja az autós hirdetési felületeket. Az egyik konkurensénél ugyanez a bejárt útvonaltól és futásteljesítménytől függően 20–80 ezer forint. A Baranya megyei Pannon Volánnál helyközi járatain a hátsó szélvédő 12 ezer forintba kerül havonta.

Kérdés persze, hogy a hozott autóknál pontosan miért is szükséges előre fizetni. Az említett cégeknél ezt a kaució jellegű befizetést azzal indokolják, hogy az autósok ezzel kifizetik a felmatricázás költségeit. Óriásplakátos hasonlattal élve ez olyan, mintha az autópálya mellett repcefölddel rendelkező gazda nyúlna a zsebébe azért, hogy finanszírozza a telkén lévő plakátokon megjelenő hirdetések nyomdaköltségét. Szembeötlő az is, hogy a két cég autói közül sokat látni saját magukat reklámozó matricával, illetve különféle médiumok – vélhetően többnyire barter – hirdetéseivel.

Laskay Róbert, az Il Ferro Kft. ügyvezetője szerint a „felmatricázási díj” tulajdonképpen egyfajta biztosíték számukra, ráadásul ennek révén az autósok komolyabban veszik a megállapodást, és nem rúgják fel a szerződést egy jobb ajánlatért. „Szép számmal vannak fizető hirdetőink is” – állítja Laskay Péter, akinek elmondása szerint a saját cégüket hirdető matricák a 4000-es autóállományból csak 200-on találhatók. Ez egyfajta pufferként is szolgál arra az esetre, ha hirtelen nagyobb volumenű hirdetés esne be hozzájuk. Havonta egyébként 500–1000 új ügyfél érkezik az Il Ferróhoz. „Ennyire szükség is van, hiszen a vártnál jóval nagyobb az érdeklődés a hirdetők részéről” – teszi hozzá az Il Ferro vezetője.

Pártos Smartok

Mogyoró az említett fórumban megemlítette azt is, hogy korábban regisztrált egy olyan cégnél, ahol nem kellett semmit befizetni, viszont ő is csak akkor jut pénzhez, ha hirdetést is tudnak biztosítani. Azonban eddig hiába várt tőlük megkeresést. Nem lehet ezzel egyedül, ugyanis az említett cég 4500 regisztrált felhasználója közül csak töredéküknek jut hirdetés. „A visszajelzések autós részről pozitívak, hirdetők részéről kevésbé” – nyilatkozta az említett cég vezetője, aki miután megtudta, hogy az „előrefizetős” konkurensekkel együtt jelenne meg, nem vállalta névvel a megjelenést. Tapasztalataik szerint a potenciális hirdetők általában jó ötletnek tartják ezt a hirdetési formát, ám valahogy végül a többség mégis a bevált megoldásokra fordítja a marketingkiadásait. Pedig akár a feltűnőbb autókat is ki lehetne mazsolázni az adatbázisból, ahogy az egyik – Smartokat igénybe vevő – nagy párt is tette a választások idején. A cégnél a regisztrációs díjnak nem látják értelmét, mert általában aki hirdetéshez jut, az örül, mint bohóc a sipkájának, a kötelezettségeit pedig szerződésben szabályozzák. Az első havi díjat mindenesetre visszatartják, mert ha mégis gond lenne az ügyféllel, az legalább a matricázás költségeit fedezi.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik