Üzleti tippek

Gundel Takács Buksi

admin
admin

2006. 12. 27. 10:34

Az elmúlt 11 hónapot felölelő értékelő cikkünkben visszatekintünk a földi sugárzású tévék lassan maguk mögött hagyott évére, valamint megjövendöljük 2007 elejét.

Bátran elemezhetjük már decemberben a televíziók 2006-os teljesítményét, mert a sokéves tapasztalat azt mutatja, hogy az év utolsó hónapjában már nem történnek velőt (és share-t) rázó változások. Idei évünket egyik oldalról a Berényi kompániát legyőző Áll az alku, másik oldalról pedig Győzike szerencsétlen kutyájának a halálesete határolja. A BuksiGate-nek ráadásul még nem is látjuk a végét, tán már azon sem lepődnénk meg, ha polóniumot találnának a kutya vérében.

Egy kicsit előretekintve nagy bizonyossággal elmondhatjuk, hogy szilveszterkor a TV2 lenyomja az RTL Klubot. A hűtlenné vált RTL nézők 2007 elején még a Barátok köztért is csak ímmel-ámmal fognak visszatérni, majd a tavasz közeledtével ismét beindul 40 százalékos közönségarányával a Vészhelyzet–Fábry–Szombat Esti Láz úthenger. Az MTV-nek pedig jövőre sem épül fel az új székháza, a kis huncut tematikus tévék pedig újfent elcsennek néhány százaléknyi nézőt a nagyoktól.

Fordult a kocka

Tudta-e…?


1,2 milliárd forintot hozott a TV2-nek a Megasztár harmadik szériája, aminek csak a fele származott a reklámokból, a többi a szponzorációból, emelt díjas sms-ekből, jegyeladásokból és a merchandisingből folyt be a csatornához.

A Lost váltótársaként megjelent Rejtélyek városa ugyan jól szerepelt, ám nem borzonghatunk a sorozat folytatásán, mert Amerikában megbukott a műsor, ezért nem gyártanak újabb részeket.

Január másodikán a megújult Áll az alku csúnyán elverte a sérthetetlennek hitt Barátok köztöt. Miközben a TV2 43,1, addig az RTL Klub csak 33,4 százalékos közönségarányt produkált ebben az idősávban a 18–49 évesek körében. A leginkább meglepő azonban az volt, hogy Gundel Takács Gábor vetélkedője heteken át lelkesen fojtogatta a konkurens szappanoperát, sőt felhúzta a televízió többi programjának is a nézettségét. A havi, főműsoridős közönségarányok szintjén még ez is csak arra volt elegendő, hogy a TV2 megközelítse konkurensét, megelőznie azonban nem sikerült.

A Barátok közt ugyan egy idő után visszavette a vezető szerepet, de a nyári szünet kezdetéig kifejezetten jó eredményeket ért el a táskás vetélkedő is. A Legyen Ön is milliomos azonban megsínylette a konkurens érkezését, májusban és júniusban már csak 30 százalék alatti közönségarányt ért el havi átlagban, ezért jól jött számára a szokásos nyári szünet. Amilyen nagy meglepetést okozott januárban a Gundel-féle műsor megtáltosodása, olyan váratlan volt az őszi rossz szereplése, akadt olyan szeptemberi adás, ami a 20 százalékos közönségarányt is csak alulról zörgette. Ebben szerepe lehet a vetélkedők viszonylag gyors „elfáradásának” másrészt az RTL is némileg módosított a műsorrendjén, és a Fókuszt a Híradó utáni sávról a Barátok közt elé tette.

Elrakták Fábryt

Az RTL Klub számára nem hozott egetrengető nézettséget tavasszal az Ecopoly és a Cadillac Drive. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint azonban ezektől a produkcióktól sokkal magasabb nézettséget nem is várhattak. A Győzike utánra helyezett Cadillac Drive ugyan nem indult különösebben rosszul, azonban hétről hétre csökkent a nézettsége. Az éjfél körüli idősávban már jobban elemében volt a Clive James útifilmjeit idéző műsor, májusban egyszer még a csatornaátlag felett is tudott teljesíteni. Az Ecopoly pedig ugyan egyre nagyobb nézőtábort vonzott – különösen miután elrakták előle a Fábry-féle sorozatot – ám tartósan 30 százalékos közönségarány fölé nem tudta magát verekedni.

A 2005-ös és az idei tavaszi jó szereplésük után az őszi szezonban a Lost és a Győzike már kevésbé muzsikál jól. „Valószínűleg azért, mert a konkurensek, beleértve a Viasat3-at is, húzóműsorokat tettek ugyanebbe az idősávba” – magyarázza az okokat Kolosi Péter, aki szerint ettől nem kell kétségbe esni, mert még így is megelőzik a velük párhuzamosan futó műsorokat.
Az RTL Klubbon 2006-ban is masszívan a 33–36 százalékos főműsoridős csatornaátlag feletti eredményeket produkált a Vészhelyzet, az Esti Showder, a Barátok közt és a tavaszi teljesítményét még überelni is tudó Szombat Esti Láz. A csatorna programigazgatója egyébként az utóbbi műsorra a legbüszkébb, hiszen például a május végi finálénak több nézője volt, mint a foci-vb döntőjének.

Versenyen kívül


Az m1 a 18–49 évesek körében idén 8–10 százalékos havi főműsoridős közönségarányt ért el. „Mi nem csak a nézettségben mérjük az eredményességünket, az elmúlt 12 hónapban például 26 játékfilm elkészítésében voltunk koprodukciós partnerek, amelyre éveken át nem volt példa” – büszkélkedik Pusztay András, az m1 programigazgatója.
Ráadásul a csatorna kereskedelmi célcsoportjának a 18–59 év közötti Esomar ABC státuszúak számítanak, de kiemelten figyelik a választókorú, azaz 18 év felettiek körében elért nézettségi adataikat is. A csatorna fő erősségének a hírműsorok és egyes saját gyártású szórakoztató műsorok számítnak. „Az őszi struktúránk legnagyobb újítása volt, hogy az esti híradónkat 7 órára tettük át” – mondja Pusztay András, ami például a 18 év felettiek körében rendre 20 százalék fölötti eredményt hozott a csatornának. A Kékfény nézettsége, a TV2-től érkezett vérfrissítés hatására, – ha nem is kiugró mértékben, de – növekedett. A csatornánál elégedettek az ősszel indult Tv Taxi eredményeivel is.


Pezsgős koncepció

A TV2 főműsoridős műsorai közül talán az Aktív érezte meg leginkább az Áll az alku gyengébb szereplését, ám még így sem esett aggasztó szint alá a nézettsége. A Jóban rosszban úgy tűnik beállt egy állandó – hajszállal 30 százalékos share alatti – szintre, amivel a TV2 őszi, 26 százalék körüli csatornaátlaga felett teljesít. A Napló is különösebb kilengések nélkül hozza a várt eredményeket, s úgy hírlik az Orbán-interjút kiheverve, januárban Sváby András is visszatér a műsorvezetői pulpitusra.

Az év elejéhez képest csökkent a Született feleségek iránti érdeklődés, ám így is rendre hozza a 30 százalék feletti eredményeket. Tavasszal úgy tűnt, hogy kifulladt a Megasztár lendülete, bár így utólag, a Megatánc teljesítményét látva, egyáltalán nincs oka szégyenkeznivalóra. A Megatánc a biztató indulás után folyamatosan vesztett a nézettségéből, aminek talán az sem tett jót, hogy a TV2 elhalasztotta a november 4-i adást. Nagyon úgy tűnt ugyanis, hogy az utcai összecsapások harmadik felvonása következik, és furcsán nézett volna ki, ha rendszeresen a Bárdos házaspár jelentkezik be két tánclépés között. Az adás első találkozása a konkurens táncműsorral azonban, a TV2 szempontjából, nem sült el túl jól, amit a 16,5 százalékos közönségarányuk is mutat, a következő héten pedig még ezt is sikerült alulmúlniuk, ezért a tincitánci programot áttették péntek estére, a Losttal szembe. „Az új műsorsávban újra emelkedni kezdett a nézőszám” – mondja Poich Lóránd, a TV2 programigazgatója, aki a csatorna gyengébb őszi teljesítményét a kábeltévék megnövekedett nézettségére vezeti vissza.

A Mi kérünk elnézést! című kabaréműsor ugyan nem érte el az Irigy Hónaljmirigy-show novemberi 41,9 százalékos share-jét, de hozta a csatornaátlagot. Nem úgy a Rém rendes család Budapesten címet viselő sorozat, ami egyelőre csak 20 százalék körüli közönségarányt tudott produkálni. „Már a műsor indulásakor hangsúlyoztuk, hogy van türelmünk hozzá, rögtön egy teljes évadot rendeltünk, ezért egyelőre kivárunk” – jelzi Poich Lóránt, hogy nem kerül süllyesztőbe a Bándi család.

Ahogy a bevezetőben írtuk, a szilveszter tekintetében a TV2 hű marad hagyományaihoz és a saját gyártású szórakoztató műsorai különkiadásaival fog jelentkezni. Az RTL-nél ennek továbbra sem látják értelmét, mondván a fő célcsoportjuk jelentős része nincs otthon ilyenkor, ezért konzerv műsorokból készült összeállításokon és egy éjfél utáni Madonna koncerten kívül mással nem készülnek. „Tévedés, hogy ilyenkor nem érdemes nagy költségvetésű műsorokat gyártani, ugyanis az adások ismétlése még több nézőt vonz, mint az első adás, így a gyártási költség megtérül” – vázolja eltérő koncepciójukat a TV2 programigazgatója. Kolosi Péter szerint az év elején valószínűleg megint erősödni fog a TV2, bár az Áll az alku gyengébb őszi teljesítményét látva nem hiszi, hogy olyan szoros lesz a verseny, mint 2006-ban.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.