Üzleti tippek

Belendültek

Komoly mozgolódás kezdődött idén a nemzetközi és a hazai Public Relations piacon. A regionális szintű ügynökségi összeolvadásokat és felvásárlásokat jövőre újabbak követhetik.

Az európai kommunikációs piacon több, nagy volumenű felvásárlásra került sor az év folyamán, és szakértők szerint nem kizárt, hogy a trend 2007-ben is tovább folytatódik. Idén áprilisban az angol MacLaurin Európa egyik legerősebb pr ügynökségéhez, a Trimediához került. Az ügylet folytán megalakult Trimedia Communications immár 15 európai országban működik. Ez év utolsó harmadában a Huntsworth csoport jelentette be, hogy megveszi a közép-kelet-európai régió vezető ügynökségét, a Magyarországon is érdekelt Mmd-t. Utóbbi azt reméli, hogy regionális szintű szolgáltatásai a tranzakciót követően akár európai szintű megállapodásokká is válhatnak.

Speciális pálya

Kevin Hasler, az Mmd magyarországi ügyvezetője bízik ügynöksége és a hazai pr-piac további fejlődésében. Véleménye szerint egyre több társaság és szervezet ismeri fel a kommunikációs tanácsadó cégek által nyújtott stratégiai támogatás valós értékét. A multinacionális vállalatok ugyanazt várták és várják el kommunikációs partnereiktől Magyarországon, mint bárhol máshol a világon: tehetséget, elhivatottságot, ötleteket és a valódi eredmények elérése iránti elkötelezettséget. Fontos számukra továbbá, hogy a kommunikáció pluszértéket adjon tevékenységüknek. Az igazgató úgy látja, a piac fejlődése és az Európai Unió bővítése miatt egyre nagyobb igény mutatkozik a specializációra, többek között az egészségügyi és a pénzügyi szektor pr- és Public Affairs tevékenységét illetően mind helyi, mind európai szinten.

Hatás nélkül?

A nemzetközi szintű koncentráció miatt viszont elképzelhető az is, hogy a legkisebb európai pr cégek nehéz helyzetbe kerülnek, sőt, lehetnek olyanok is, amelyek tönkremennek. Wendler Tamás, a Merlin Communications ügyvezető igazgatója úgy véli, azokat a társaságokat, melyek a klasszikus pr mellett integrált kommunikációs szolgáltatásokat nyújtanak, nem fenyegeti veszély. A hazai ügynökségek olyan szolgáltatásokkal biztosíthatják versenyképességüket, mint az ISO-minősítés, a személyre szabott megoldások, vagy az ügyfélelégedettség mérése és visszacsatolása – állítja a Figyelő Top 200 pr szakági listája szerint legnagyobb árbevételű cég igazgatója. Jelezte továbbá: folyamatosak a felvásárlási kísérletek, az Mmd új tulajdonosa, a Huntsworth például a múlt évben a Merlint is megkörnyékezte, azonban végül egy teljes lánc megvétele mellett döntött, ahelyett hogy országonkénti felvásárlással bővített volna.

A nemzetközi pr-piacon tapasztalható mozgolódás hatása Magyarországon a közeljövőben nem feltétlenül érződik. Rácz Gábor elismert pr és lobbi szakember, jelenleg a MÁV Cargo kommunikációs igazgatója szerint a hazai pr szolgáltatói piac telített, ezért az esetleges új belépőknek nem lesz könnyű dolga.

Tereprendezés

Ezzel szemben Iglódi Csaba, a NetAktív Kft. ügyvezetője úgy véli, bőven van még lehetőség a hazai pr cégek számára, mert a piac egyelőre sem minőségében sem pedig lehetőségeiben nem érte el a csúcspontját. A szakember jelezte, ha a nemzetközi szintű felvásárlások közvetlenül nem is befolyásolják a Magyarországon működő társaságok tevékenységét, azért felhívják a figyelmet a hazai és regionális lehetőségekre. Itthon a fájdalmas, de elkerülhetetlen „tereprendezés” időszaka jön. Egy visszaeső gazdaságban kell úrrá lennie a ’90-es években kezdődött hibás árazási rendszer következményein, illetve a jövedelmi struktúra okozta gondokon. Ez a folyamat egyszerre jár cégbezárásokkal, -összeolvadásokkal és -felvásárlásokkal, miközben a piacra lépés viszonylag alacsony költségei miatt új szereplők is érkeznek. Történik mindez egy olyan általános környezetben, ahol erőteljesen felértékelődik a nem reklám típusú kommunikáció – véli a szakember. Az ügynökségek közül vonzó célpontot elsősorban azok jelenthetnek, amelyek a változatos pr eszközöket képesek a sokcsatornás márkaépítés szolgálatába állítani, sőt: esetleg alkalmasak arra, hogy az integrált kommunikáció stratégái vagy fővállalkozói legyenek

Hazai pálya

A mai értelmében vett pr-ról 10–15 éve beszélhetünk hazánkban. A Magyar Public Relations Szövetség jelenleg 322 tagból áll. Magával a szakmával becslések szerint 4–5 ezren foglalkoznak, a szolgáltató cégek száma pedig országosan 3–400 között mozog. Ha azokat a vállalkozásokat is számításba vesszük, amelyek kommunikációs, marketing-, reklám- és promóciós ügynökségként tevékenykednek, de fő profiljuk mellett vállalnak pr szolgáltatást is, ez a szám elérheti a 700-at. A piac méretét mutatja továbbá, hogy a tíz legnagyobb Magyarországon működő ügynökség összesen több mint hárommilliárd forintos árbevételt könyvelt el 2005-ben a Figyelő Top 200 szakági listája szerint. A legnagyobbak közé tartoznak a Merlin mellett a Noguchi, az M&H vagy a Weber Shandwick. De ide sorolható a fent már említett Mmd is, amely ugyan a top 10-es listából adatszolgáltatás hiányában kimaradt, de bevétele piaci információk szerint meghaladja a riválisaiét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik