Üzleti tippek

Beindult a karácsonyi roham

Az idei karácsony is a hipermarketeknek kedvez, bár egyre többen vásárolnak webáruházakban. A nagy sikerű MP3 lejátszó mellett sokan élményt ajándékoznak.

Nem kellett dugótól tartania annak, aki a hálaadást követő „fekete pénteken” szállt be autójába az Egyesült Államokban, hogy megkezdje a karácsonyi ajándékok beszerzését. A forgalom kisebb volt, mint az előző év ugyanezen időszakában, viszont a vásárlók jóval mélyebben nyúltak a zsebükbe, s 19 százalékkal többet, fejenként mintegy 360 dollárt hagytak a boltokban. Vélhetően a növekvő olajárak késztették céltudatosabb vásárlásra a fogyasztókat idén, akik az „egy nap alatt 15 helyszín” elvét a „mindent egy helyen” szlogennel váltották fel.

Hiperkarácsony

Ugyan a benzin ára Magyarországon jóval 300 forint alatt maradt az ünnepekre, a megszorító intézkedések valószínűleg a hazai karácsonyi forgalomra is rányomják bélyegüket. Lehetséges, hogy a hipermarketek járnak jól és megnő az egyautós bevásárlások száma, de az ellenkezője is előfordulhat – nyilatkozta Hardy Mihály, a Tesco Globál Zrt. kommunikációs vezetője, érzékeltetve, mennyire kétesélyesnek tűnik a helyzet december elején.

A TNS Hungary lapunk számára készített kutatása megerősítette a vezető szavait. Míg a megkérdezettek 43,4 százaléka idén ugyannyit tud karácsonyi ajándékokra költeni, mint tavaly, addig 27,5 százalékuk kevesebbet, 10,8 százalék pedig jóval kevesebbet szán erre a célra. A válaszadók majdnem harmada 3000 forintból próbálja megoldani a vásárlást fejenként, 24,9 százalékuk pedig ötezer forintban húzta meg a határvonalat.

Nem alaptalan az a várakozás, hogy a hipermarketek az idén is jól járnak: a TNS válaszadóinak mintegy 32,9 százaléka a nagy bevásárlóközpontokat részesíti előnyben karácsonyi körútjai során, és hasonló eredményt mutat a GfK tanulmánya is, amely szerint az ünnepi előkészületekben egyre nagyobb szerep jut a hipermarketeknek, decemberben például ezekben az áruházakban mintegy húsz százalékkal nő a vásárlási intenzitás az átlagoshoz képest. 2005 utolsó hónapjában a legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése már elérte a 27 százalékot.

Gépesített ünnep

Az egész évben növekvő vásárlóerő és a sulinet-program lezárulása miatt a Media Markt is nagy hullámra számít az utolsó hónapban – jelezte Szánthó Balázs, a társaság koncepciómenedzsere.

Mindkét szakértő sokat vár a szórakoztatóelektronikai eszközöktől: a tavalyi slágernek számító MP3 lejátszó után idén a videóklipek lejátszására is alkalmas MP4 ígérkezik kelendőnek, de sok fa alá kerül televíziókészülék is. Van olyan 82 cm-es képátmérőjű LCD készülék, amely tavaly karácsonykor még 400 ezer forintba került, idén pedig már 200 ezer forintra csökkent az ára. Ezek mellett továbbra is népszerűek a plazmatechnológiás tévék – mondta a koncepciómenedzser. Szánthó Balázs szerint jól fogy majd a navigációs készülék, a női szíveket pedig idén is kenyérsütővel, konyhai robotgéppel, valamint wellness termékekkel lehet majd megdobogtatni.

Minden korábbinál erősebb lesz a kínálat játékokból a Tescóban – mondta Hardy Mihály, aki bizakodó a Playstation és az új XBox 360-al kapcsolatban, de vérmes reményeket fűz a hajdani Matchboxok Tesco márkájú utódjához is.

Lassan kattannak

A kínálatot látva úgy tűnik, egyetlen vásárlás során letudhatjuk az egész családot, induljunk akár városszéli hipermarketbe vagy elektronikai áruházba. Az amerikai fogyasztók tetemes hányada még ezen az egyetlen úton is minél többet szeretne spórolni, ezért vagy a világháló „sugárútjain” cikázva vásárol, vagy több napig nézegeti az áruházak weboldalait, mielőtt autóba ülne. Nem meglepő, hogy a vásárlási láz e legújabb hulláma már nevet is kapott és Cyber Monday-ként (Cyber hétfő) került be az angolszász köztudatba.

Az alacsony internetpenetráció miatt hazánkban még nem koncentrálódik akkora online forgalom egyetlen napra, hogy azt külön névvel illetnék az áruházak üzemeltetői, de panaszra a prognózisok szerint nem lesz okuk: többek forgalma is átlépi idén az egymilliárd forintos álomhatárt. A forgalom oroszlánrésze a karácsonyi időszakra jut, ilyenkor speciális kedvezmények várják a vásárlókat.

A Vatera.hu és a Teszvesz.hu egyforintos aukciókat hirdetett, a Webaruhaz.hu-n ötvenezer forint feletti vásárlás esetén mindössze ötezer forintért kaphatunk fotónyomtatót. A Bookline, ha a legsikeresebb könyvek közül rendelünk, 24 órán belül szállít, nagyobb tétel esetén pedig a megszokott online kedvezményt tovább növeli. A tavalyi év slágere a Megtévesztés foka volt Dan Browntól, idén több hete stabilan vezet Müller Péter Szeretetkönyve, de jól fogy a Kádár Jánosról szóló mű is – ecsetelte a fogyasztói ízlést Almási Katalin, a Bookline marketingmenedzsere. A népszerűségi listán mindig szerepel szakácskönyv és krimi is, de hogy éppen melyik lesz a legkapósabb, az mindig nagyban függ a kedvezményektől. Nincs egyetlen nap, amikor megrohamozzák az online áruházat a könyvvásárlók, a forgalom folyamatosan növekszik az ünnep közeledtével. A visszatérő vevők aránya tíz nap alatt 36-ról mintegy 42 százalékra emelkedett, akik rendelésenként 6–6,5 ezer forintot költöttek.

Harminc százalék körüli a visszatérők aránya az elektronikai termékeket forgalmazó Edigitalnál is. Tavaly később indult be az érdeklődés, idén viszont már november közepe óta folyamatosan nő az igény a termékek iránt – mesélte Szabó Balázs, a társaság kereskedelmi koordinátora, aki szerint vevőkörüket leginkább a digitális lejátszók és a plazma tévék hozzák lázba. Érdekes, hogy a megkérdezettek egyike sem említette az idei év slágereként a digitális fényképezőgépet. A nyomtatókat és nyomtatókellékeket forgalmazó Webáruház munkatársa, Bánffy Szabolcs szerint ez a termék már korábban felkerült a karácsonyi listákra, ezzel is magyarázza, hogy idén kapósabbak náluk a fotónyomtatók, mint korábban.

Élményt kérek!

Azoknak sem kell csüggedniük, akik szakítani szeretnének a korábbi hagyományokkal, és rendhagyóbb ajándékra vágynak mint egy szórakoztatóelektronikai eszköz. A semmi sem lehetetlen korában már élményt is ajándékozhatunk. A „termék” valószínűleg nem lesz olyan sikeres, mint az MP4 lejátszók, de a piaci szereplők állítják, egyre nagyobb a kereslet a maradandó élmények iránt. Az online élményajándékokat árusítók piaca már néhány éves múltra tekint vissza hazánkban, a legelső szereplő a Meglepkék.hu volt. Mára három cég is a vásárlók kegyeit keresi szolgáltatásaival, amelyek palettája igen széles körű: a személyre szabott képregénytől a kényeztető wellness-napon át egy feledhetetlen repülésig Bessenyei Péterrel számos lehetőség közül választhatunk. Az árak a szolgáltatásoknak megfelelően széles skálán mozognak, de ahogy a Meglepkék.hu vezetője, Sashalmi Attila fogalmazott, a hozzájuk betérők ajándéklistáján a plazmatévé és a borhűtő már ki van pipálva. Hogy mennyire nagy a kereslet a valódi élmények iránt azt az is jelzi, hogy egy hónapja új szereplő lépett a piacra, aki mindenki számára elérhetővé szeretné tenni az úrinak tűnő szolgáltatásokat. A 15 és 25 ezer forintos élménycsomagokba különböző lehetőségeket passzírozott az ötlet kitalálója, a Feldobox, amely konkurenseivel ellentétben nemcsak online érhető el, az élményeket sportboltokban, bevásárlóközpontokban és utazási irodákban is árusítja. A fa alá kerülő dobozban az élmények tárháza, egy szolgáltatás csomag található, amiből mindenki kedvére válogathat, elkerülendő a rosszul megválasztott ajándékozással járó kínos perceket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik