Üzleti tippek

A nevem Brand, James Brand

A legújabb James Bond-film a karácsonyi előszezon egyik nagy mozislágere lehet. A kasszasikerben ezúttal is számos márka osztozik majd.

A tervek szerint a 146 perc hosszúságú Casino Royale-t november 14-én Londonban mutatják be, majd világszerte november 17-én kerül a mozikba (a magyar premier december 7-re ütemezték).
A James Bond-sorozat huszonegyedik filmje, amely Daniel Craig személyében új főszereplőt avat, azonban már most lázban tartja a közönséget, sőt meg is osztja a rajongókat és a kritikusokat. A próbavetítések után ugyanis elhangzottak olyan vélemények, hogy az elmúlt húsz év legjobb produkcióját láthatjuk majd, mások szerint viszont a film – a Pierce Brosnannal forgatott opusok után – nyilvánvalóan kódolt a bukás. Hasonlóan szélsőséges vélemények olvashatók az új főszereplőről is. A csehországi forgatás megkezdése után a craignotbond.com weboldalon több tízezer tiltakozó aláírás gyűlt össze, amelyek a főszereplő azonnali lecserélését követelték, mert a Bond-rajongók jelentős tábora szerint a „jelentéktelen” Daniel Craiget össze sem lehet hasonlítani az elődeivel, Sean Conneryvel, Roger Moore-ral vagy Pierce Brosnannal. Sokan viszont úgy vélekednek, hogy a csaknem kétszáz jelölt közül kiszemelt új Bond végre más, friss színeket kevert a főhős megkopott alakjába, s a korábbi, képregénybe illő szuperhímek után egy hihetőbb, hétköznapi figura kerül a filmvászonra.

Kaszinóregény

Ebben a váltásban valószínűleg az is közrejátszik, hogy a film Ian Fleming 1953-ban, elsőként megjelent Casino Royale című regényéből készült, s a legendás főhős életének azt a szakaszát idézi fel, amikor Bond még nem volt szupersztár a titkos ügynökök között, hanem sikeres küldetései után épp kiérdemli a 00-ás státuszt. A gyártó Sony Pictures előzetese szerint Bond első 007-es küldetése Madagaszkár szigetén zajlik, ahol egy Mollaka nevű (Sebastien Foucan) terrorista után kell kémkednie. Nem minden halad az előzetes tervek szerint, ezért Bond magánnyomozásba kezd a brit titkosszolgálattól függetlenül és a terrorszervezet nyomába iramodik. A nyomok a Bahamákra vezetnek, ahol főhősünk Dimitriosszal (Simon Abkarian) és asszonyával, Solange-zsal (Caterina Murino) találja magát szembe. Tudomására jut, hogy Dimitrios Le Chiffre-fel (Mads Mikkelsen) áll kapcsolatban, aki a világ különféle terrorista szervezeteit támogató befolyásos bankár. A brit titkosszolgálat információi szerint Le Chiffre egy nagypályás pókerjátszmával kíván pénz gyűjteni a montenegrói Le Casino Royale-ban. Az MI6 a 007-es ügynököt jelöli ki, hogy játsszon Le Chiffre ellen, aki ha veszít, felépített szervezete is darabokra hullik.
A küldetés idejére ‘M’ (Judi Dench) a csábos Vesper Lynd (Eva Green) pártfogására bízza Bond ügynököt, akivel nemcsak különféle veszélyes kalandokba bonyolódnak, de Le Chiffre brutálisan meg is kínozza őket. Bond Montenegróban az MI6 helyi ügynökével, Mathisszal (Giancarlo Giannini), valamint Felix Leiterrel (Jeffrey Wright), a CIA emberével szövetkezik, s maratoni véres játszmába keverednek csúnya trükkökkel és sok erőszakkal folytatódik, miközben folyamatosan emelniük kell a tétet…

Kasszasiker

Bond legjobb autói


Internetes szavazás alapján a brit 4car magazin nemrégiben kiválasztotta a rajongók által legkedveltebb James Bond-autót. A győztes az a citromsárga Citroën 2CV-je lett, amely a For Your Eyes Only (Szigorúan bizalmas) című filmben (1981) szerepel, s még Roger Moore vezette. A második helyre az Aston Martin DB5 került, amelybe Sean Connery ült be elsőként, de 1995-ben Pierce Brosnan is vezette a Goldeneye-ban (Aranyszem). A harmadik helyre a Die Another Day-ben (Halj meg máskor, 2002) bemutatott, láthatatlan Aston Martin Vanquish V12 került, míg negyedik helyen az a Lotus Esprit végzett, amely a The Spy, Who Loved Me (A kém, aki szeretett engem, 1977) című film víz alatti jeleneteiben volt emlékezetes. Az ötödik helyre az ugyancsak Sean Connery által vezetett Sunbeam került, amely a Dr. No-ban (1962) volt az első látványos autós üldözés főszereplője.
Tudta-e?
– Daniel Craignek komoly nehézségei voltak a sebváltós Aston Martin vezetésével, ezért egyes jelenetekben dublőrök helyettesítették.

A kaszinó mintájául a lisszaboni Casino Estoril szolgált, ahol a második világháború idején a titkos ügynökök tanyáztak.

Főszereplőváltás ide vagy oda, várhatóan ezúttal sem kell tartania a gyártóknak a mintegy 105 millió dollárba kerülő alkotás megtérülésének sikerétől. Már csak azért sem, mert a Bond produkciók eddig kivétel nélkül kiverték a biztosítékot a kasszáknál. A 22 Bond film elkészítésére összesen 854 millió dollárt költöttek az elmúlt 43 évben, a produkciók pedig 3,96 milliárd dolláros kasszabevételt hoztak a gyártóknak. A legtöbb pénzbe, 142 millió dollárba a legutóbbi, Halj meg máskor című produkció forgatása került, és ugyanez a film produkálta az eddigi legmagasabb, 456 millió kasszabevételt is. A legelső, 1963-ban készített Dr. No. egymillió dollárba került és közel hatvanszoros bevételt eredményezett.

Reklámmustra

Nem véletlen az sem, hogy a Bond-filmek igen magas presztízst vívtak ki maguknak az üzleti körökben. Már a négy évvel korábbi Halj meg máskor című Bond-film is számos rendkívül sikeres termékelhelyezésre kínált lehetőséget. Hivatalosan húsz főszponzora volt a filmnek, s ennél többet korábban csak az olimpiák vonultattak fel. A 100 millió dolláros marketingtámogatással készült filmet meg is vádolták azzal, hogy tulajdonképpen egy kétórás, monumentális akció reklámfilm lett belőle, de a producerek a Casino Royale esetében is ragaszkodtak a sikeres együttműködésekhez. A közönséget ugyanis láthatóan nem zavarja az ügyesen álcázott reklám. A három utolsó Bond-film több, mint egymilliárd dollárt hozott a kasszába, s a felmérések szerint a kamaszoktól a nyugdíjasokig minden korosztály szívesen nézi ezeket a produkciókat. Ezért a hirdetők a Casino Royale esetében is tolongtak a szponzori helyekért, ám ezúttal a „túlzott kommercializálás” elkerülése érdekében az immáron Sony Pictures érdekeltségbe tartozó Eon Marketing nyolcban limitálta a főszponzorok számát. Ezek sorában az élen továbbra is a Ford Motor Co. szerepel, amely 25 millió dollárt fizetett azért, hogy Bond továbbra is egy Aston Martin DBS-sel közlekedjen, de felbukkan a filmben az új Ford Mondeo is. Ugyancsak mélyen belenyúltak a zsebbe a Smirnoff vodka gyártói (Vodka–Martini, felrázva, nem keverve!”), akik visszavették elvesztett hadállásaikat a Finlandiától. Erős jelenlét jellemzi a Sony Ericssont is, amely a filmben népszerűsíti K800i Silver készülékét, mely a K800i ezüst színű, limitált darabszámban készült új kiadása. Hasonlóképpen a filmnek kell a köztudatba pumpálnia a cég új, Viao laptopját is, amelyet némi túlzással Bond többet tart kézben, mint a pisztolyát. Ugyancsak a termékelhelyezés jegyében kerül a vászonra a Nokia 8800-as készülék is, de a film hivatalos támogatói közé sorolhatja magát a Persol (napszemüveg), az Omega (óra), a Bollinger (pezsgő), a Sunspel (fehérnemű) és a Virgin Atlantic (légitársaság) is. Utóbbi tulajdonosa, Richard Branson még egy rövid epizódszerepben is felbukkan a filmvásznon.

A filmstúdió főnökei ugyanakkor kivágattak a filmből minden dohányzós jelenetet, mert azt az üzenetet szeretnék kommunikálni, hogy a dohányzás nem cool, és káros az egészségre. Ugyancsak érdekesség, hogy a filmben szokatlan módon a sörnek is jut némi szerep. Bond ugyan nem vesz részt sörözésekben, de a producerek megállapodtak a holland Heinekennel, hogy a márka megjelenhet a filmes környezetben.

Óvatos becslések szerint a szponzorok marketingtámogatása ebben a filmben is eléri a 100 millió dollárt, ám a filmhez kapcsolódó karácsonyi reklámkampányok várható bevételeit tekintve a befektetés a szponzoroknak sokszorosan megtérül. A Bond-filmek ismertsége, népszerűsége és világsikere láttán ugyanis joggal tréfálkozott egy szakember: „A főhős a jövőben akár így is bemutatkozhatna: „A nevem Brand. James Brand. Mindenki értené, hogy miről beszél.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik