Üzleti tippek

Éleződik a verseny

A jövőt az Internet alapú tévék és a kábelcsatornák versenye határozza majd meg, miközben az interaktivitás teljesen átalakíthatja a tévénézési szokásokat. Egyelőre még „hátradőlve” figyeljük az adást.

Néhány éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy tv, internet és telefon egy szolgáltatón keresztül jusson el a fogyasztóhoz. A tendenciák azonban az integrálódó, értéknövelt technikák irányába mutattak, így a három technológia együttes alkalmazása gyorsan megvalósult. Mindez új felhasználói, piaci és kommunikációs lehetőségeket rejt magában. A folyamat egyik fontos állomása, hogy a T-Online a T-Com-mal együttműködve november 6-tól útjára indítja az Internet alapú T-Home TV-t – jelentették be sajtótájékoztatójukon az érintettek. Az IPTV technológia meglévő tévékészüléken, egy távirányítóval, számítógép nélkül kívánja forradalmasítani a televíziózást. A műsor szélessávú ADSL csatlakozáson érkezik a háztartásba. A T-Home TV kínálatában az alapcsomag 24, a családi csomag 46 csatornát tartalmaz. Magyarországon jelenleg 520 000 ADSL kapcsolat van, ebből 295 000 a T-Com és T-Online előfizető.

„A telekom üzletág átalakulása és a cég hosszú távú üzleti stratégiája is a T-Home TV elindítása mellett szólt. A piacon a következő két-három évben a kábel és távközlési technikák versenye, a hozzáférési szolgáltatások helyett a tartalom-és a hozzáadott érték szolgáltatások előretörése várható” – mondja Szász Dániel, a T-Online Magyarország Zrt. pénzügyi vezérigazgató-helyettese. A vállalat vezetése a jövő évben több tízezer felhasználóval számol, leginkább a kábeltévé-előfizetőket igyekeznek megnyerni.

Digitális szolgáltatói dömping

T-Home TV árak és csatornakiosztás

Alapcsomag: 3490 Ft
Családi csomag 4990 Ft
HBO Pak csomag: 1999
HBO MaxPak csomag: 2999 Ft
Egyszeri belépési díj: 7450 Ft
(az akciós árak visszavonásig érvényesek)

Az IPTV elindulása várhatóan a kábelszolgáltatókat is nagyobb versenyre ösztönzi majd, akik közül a legnagyobbak: a UPC, a T-Kábel, a Fibernet, az EMKTV és az Antenna Digital a közel négymillió hazai televíziós háztartásból 75–80 százalékot fednek le.

A UPC 2000 óta nyújt már digitális televíziós szolgáltatást. Igaz, egyelőre nem kábelen, hanem műholdon. A UPC Direct-nek 170 ezer előfizetője van. A cég, amelynek összesen 730 ezer kábeles előfizetője van, tervezi a kábelen keresztüli digitális szolgáltatás elindítását is. Az Antenna Hungária 2005 decemberében kezdte meg digitális televíziós szolgáltatást az Antenna Digitalal, amely Budapesten és környékén, 17 km-es körzetben fogható. A vételhez szükséges eszközparkot 50 ezer felhasználóra telepítették. „A bevezetés óta új előfizetői létszámunk megduplázódott, de a pontos szám nem publikus. Mivel a vezetékes telefon a háttérbe szorult, az internet előretörésére lehet számítani. Ezért azok a szolgáltatók lehetnek versenyképesek, amelyek csomagkínálatot tudnak nyújtani. Mi is az internetes lehetőség bevezetésén gondolkodunk” – mondja Nyerges Ágnes, az Antenna Hungária vevőkapcsolati osztályvezetője. A T-Kábel digitális televíziós szolgáltatása 2005 végén Budapesten indult, júliustól az ország tíz városában érhető el. Az eddigi 45 mellett további 24 csatornát kínálnak. Az 1998-ban MatávkábelTV Kft. néven alakult T-Kábel Magyarországnak jelenleg összesen, közel 305 ezer ügyfele van. Az EMKTV 2006. február 21-én indult országos digitális műholdas televíziós szolgáltatásával. „A Digi TV azóta 168 ezer előfizetőt gyűjtött, év végére pedig a 200 ezer a cél. A terveink bejöttek, miután az üres területeket: a Tiszántúlt és a Duna-Tisza közt céloztuk meg – mondja Sárai Endre, az EMKTV vezérigazgatója. A szakember szerint a piacon még bőven van hely, az IPTV pedig öt éven belül nem fog jelentős számú kábel-előfizetőt megszerezni.

Az interaktivitás az igazi kérdés

„A digitalizáció rég nem műszaki, hanem keresleti kérdés. Az analóghoz képest jobb kép és hangminőség sem a felhasználók számára, sem piaci értelemben nem jelent forradalmi változást. Az igazi kérdés az, hogy az így lehetővé váló interaktivitás mikor és mennyire válik vonzóvá” – mondja Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója. A nyugat-európai tapasztalat ugyanis azt mutatja, a televíziózás egyelőre passzív, „hátradőlős” műfaj maradt. A szakember ezért úgy véli, a felhasználók többsége az IPTV-t is hagyományos televízióként kezeli majd. Az pedig, hogy a szolgáltatás telefonvonalon vagy kábelen jut a háztartásba, a fogyasztó szempontjából nem lényeges. „Az előfizetők különben is nehezen élik meg a változásokat. Már az gondot szokott okozni, ha egy csatorna helyét megváltoztatjuk. Felméréseink szerint az emberek viszolyognak a túl sok funkciójú műveletektől. Ha egy távirányítón tíz gombnál több van, már bonyolultnak találják és bosszantja őket. Még azzal sincsenek tisztában, mit jelent a digitális televízió. Ha megkérdeztük tőlük, kíváncsiak-e a működésére, csak 10 százalékuk érdeklődött. Ha kiderült, mennyivel többet tudhat a hagyományos televíziónál, még kevesebben maradtak. Vélhetően attól tartanak, akkor drágább is” – meséli Szűcs László, aki szerint a fogyasztói szokások piaconként nagyon eltérőek, bevált recept sehol sincs. Mint mondja: „mi egy hosszú tanulási folyamat elején tartunk.”

Nem a televíziózásról szól

Amikor a UPC 2004 őszén bevezette kábelen keresztüli telefonszolgáltatását, az nem elsősorban a telefon, sokkal inkább a távközlési piac eseménye volt. Azóta ugyanis telefont, internetet és tv-t egy szolgáltatótól, egy dróton keresztül lehet igénybe venni. Ez jelentős előrelépést biztosított. A T-Online-nak és a T-Com-nak eddig a tv hiányzott a kínálatából. November 6-tól viszont már ők is ugyanezt a „hármas megoldást” tudják nyújtani. A T-Home TV elindítása ezért nem a televíziózásról, hanem ugyancsak a távközlési piacról szól. A verseny ezentúl magasabb szinten, nem egy szegmensben folyhat. A lényeg a kínálat kiterjesztése és integrációja. Ezt látszik erősíteni, hogy a két vállalat csomagárai szinte forintra megegyeznek. Ha a fogyasztó választhat, hogy a három szolgáltatást együttesen melyik cégtől veheti meg, az élénkítheti igazán a versenyt. „IPTV egyelőre egy szűkebb kört célozhat meg, mint a kábeltelevízió, hiszen műszakilag csak a nagyvárosok központjainak egyes területein biztosítható. A nemzetközi tapasztalatok szerint ez a technológia hosszabb idő alatt kisebb arányban terjed el, mint a lakosság jelenleg 60 százaléka által igénybe vett kábeltelevízió vagy a több százezer előfizetőt számláló digitális műholdas szolgáltatások. A UPC több mint egy millió háztartásban érhető el, jelenleg 730 ezer kábeltévés előfizetője van. Az IPTV-nek öt éven belül biztosan nem lesz hasonló nagyságrendű ügyfele.” – teszi hozzá Szűcs László.

Kiszámítható jövő?

A kábel és Internet alapú digitális televíziózást a földfelszíni is követni fogja, már csak azért is, mert az Európai Unió döntésének értelmében 2012-től Magyarországnak is kötelezően át kell térnie a földfelszíni analóg sugárzásról a digitálisra. Hazánk nyolc televíziós és három rádiós frekvenciatartományt kapott nemrég, amely 30–40 országos televízió és 20 rádióműsor digitális továbbítását teszi lehetővé. „Kérdéses, hogy jobb képpel és sok ingyen csatornával valóban eljön-e a digitális kánaán. Reklámbevételekből – a sugárzási díj megfizetése mellett – az RTL Klubon, a TV2-ön és a Viasat 3-on kívül más csatorna aligha tud megélni. A többi tévé pedig a kábeles előfizetésből tartja fenn magát, ezért nyilván nem adhatják majd ingyen a műsorukat. Márpedig a lakosság 28 százaléka semmilyen előfizetéssel nem rendelkezik. Ők a legkevésbé fizetőképes réteg” – teszi hozzá Szűcs László. Kérdés tehát, hogy a digitális jelek átalakításához szükséges set-top-box piaci értelemben is változást hoz, vagy megmarad a technika szintjén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik