Üzleti tippek

Csányi Sándor és Rubint Réka a csúcson

A 2006 tavaszán kezdte a hazai sztárok és hírességek ismertségét, valamint népszerűségét mérni a GfK Sztár Monitor. Az első négy hullám adataiból kiderült, hogy a férfiak és nők médiapreferenciái befolyásolják azt is, mely sztárok, ismert személyiségek vonzzák figyelmüket. A hölgyek körében főként a televízióban feltűnő bulvárhírek szereplői, míg a férfiak körében a gazdasági élet hírességei a legismertebbek.

A GfK Hungária nevű piackutató Életstílus kutatásának eredményei szerint a magyarok az európai átlagot meghaladó mértékben néznek televíziót. Tíz emberből hárman azt állítják, hogy a tévé nélkül nem lenne teljes az életük. A médiapreferenciák azonban eltérően alakulnak úgy kor, mint nem szerint. Így például a hölgyek a férfiaknál nagyobb arányban néznek szórakoztató és beszélgetőműsorokat a tévében, azért is olvasnak újságot, hogy megtudják, hogyan élnek a híres emberek. A felmérés megállapításai szerint a nők az erősebb nem tagjainál jobban kedvelik a kulturális témájú, a divattal, sztárok és híres emberek életével foglalkozó műsorokat, ellenben a gazdasági és politikai műsorok kisebb arányban kötik le őket, mint férfitársaikat.


Csányi Sándor és Rubint Réka a csúcson 1

Nõk által ismertek listája

A fentiekben leírt férfiak és nők közötti különbségek alapvetően megmutatkoznak a médiában szereplő személyiségek, sztárok ismertségében, kedveltségében is. Ezeket a különbségeket is szemlélteti a cég Sztár Monitor kutatása, melynek első négy hulláma a társadalmi élet különböző területein tevékeny mindösszesen 186 közszereplő ismertségét és népszerűségét mérte. A listán szerepeltek – többek között – tévés személyiségek, színészek, zenészek, sportolók, üzletemberek.

Az adatok szerint a médiaszemélyiségek többségének közel ugyanakkora az ismertsége a férfiak és a nők körében. A legismertebb hazai sztárok (Vágó István, Gundel Takács Gábor, Antal Imre, Hajós András) esetében például elenyésző a különbség aközött, mennyi hölgy és mennyi férfi ismeri e személyiségeket.

A kutatók az adatokból arra következtetnek, hogy a nők nem csupán tájékozottabbak a kereskedelmi tévécsatornák szórakoztató show-műsorainak (Megasztár, Szombat esti láz) szereplői felől, hanem figyelemmel kísérik a tehetségkutató műsorok résztvevőinek magánéletéről szóló bulvárhíreket is – tudatta lapunkkal a piackutató cég. Ez utóbbira példa lehet a Megasztár harmadik szériájában fellépő Balássy Betty igen magas, 47 százalékos ismertsége. A legnagyobb különbség a két nem között a szintén megasztáros Baktai Anikó és a Szombat esti lázban Czene Attila tánc- és magánéleti partnereként is feltűnt Bánhidi Petra ismertségében látható – az ő nevük mindössze feleannyi férfi, mint nő számára cseng ismerősen. Érdekes tény, hogy a hölgyek által ismertebb sztárok tízes listáján hét személy a zenei tehetségkutató műsor szereplője volt.


Csányi Sándor és Rubint Réka a csúcson 2

Férfiak által ismert személyiségek

A férfiak figyelmének középpontjában a gazdaság és a sport áll. Így a férfiak által szélesebb körben ismert közéleti szereplők listáján is vállalkozók és a gazdasági élet prominens személyiségei – így Csányi Sándor, Demján Sándor, Széles Gábor, Szeremley Huba, Straub Elek –, illetve hazai sportolók – Király Gábor, Talmácsi Gábor, Bozsik Péter – kaptak helyet. A férfiak és hölgyek között legnagyobb eltérés a képzőművész Wahorn András ismertségében jelentkezik: míg az erősebb nem tagjainak közel fele (44 százalék) ismeri Wahornt, addig a hölgyeknek csupán 20 százaléka van tisztában személyével.

Figyelemreméltó tény, hogy sokak vélekedése szerint a férfiak érdeklődésére inkább számító hazai szépségek közül Niki Belucci és Bódy Sylvi ismertsége a férfi és női közönség körében közel azonos, hiszen csupán 8, illetve 5 százalékkal több férfi, mint nő előtt ismert a két hölgy. További érdekesség, hogy a férfimagazinokban gyakran felbukkanó Kelemen Anna 13 százalékkal, a modell Epres Panni pedig 21 százalékkal ismertebb a nők, mint a férfiak körében.

A GfK Hungária 2006 tavaszán indította útnak a Sztár Monitor nevű kutatását, amelyben hullámonként 80 sztár ismertségét, kedveltségét, valamint az internetező lakosság sztárokkal, sztársággal kapcsolatos általános véleményét térképezik fel.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik