Üzleti tippek

Kevesen használják még az e-szolgáltatásokat

A felnőtt lakosság 69 százaléka tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, az e-lehetőségekkel azonban mindössze 2 százalékuk él – derült ki a Szonda Ipsos legújabb reprezentatív infokommunikációs felméréséből.

A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az online hivatalos ügyintézést lehetővé tévő Ügyfélkapuról azonban már csak a lakosság ötöde hallott.

Sok szolgáltatás elérhető online

Néhány évvel ezelőtt az internetkapcsolatot a legtöbb felhasználó elsősorban tartalomböngészésre használta, napjainkban viszont egyre többen vesznek igénybe online szolgáltatásokat is. Ma már bárki kényelmesen, a karosszékében ülve vásárolhat könyvet, rendelhet vacsorát, intézheti bankügyeit, vagy épp új személyi igazolványt is igényelhet.

Az új e-szolgáltatások nemcsak kényelmesebbé teszik életünket, hanem segítségükkel időt és energiát takaríthatunk meg – az adóbevallást például már 2005. április 1-je óta a postai sorban állás elkerülésével online módon lehet intézni.


Kevés hivatalos ügyet intéznek online
Kevesen használják még az e-szolgáltatásokat 1

Mely oldalakon lehet e-ügyintézni?


A felmérés eredményei szerint a lakosság 69 százaléka tudja, hogy Magyarországon ma már az interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni. Lényegesen kisebb körben ismert tény, hogy az online ügyintézéshez regisztráció szükséges, erről csupán a válaszadók egyharmada tudott. Aki hallott róla, azok többsége sem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban (62 százalék), mindössze 22 százalék informálódott az Ügyfélkapu portálján, és csak 8 százalék regisztrált az online szolgáltatások igénybevételére.

Legismertebb az APEH portálja

Az e-ügyintézést ismerők közül „helyszínként” a legtöbben (36 százalék) az APEH honlapját tudták spontán módon megnevezni. A kérdezettek közel ötöde ismerte az Ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő okmanyiroda.hu oldalt. A válaszadók közül a közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást biztosító magyarorszag.hu oldalt mindössze 15 százaléknyian említették. Az online ügyintézés lehetőségét elvben ismerők 22 százaléka pedig egyetlen honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

Jó dolog az online ügyintézés

Az Ügyfélkaput ismerők körében kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. Az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat. A megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg, ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2-3 éven belüli széles körű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36–49 évesek, a legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkezők, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik