Üzleti tippek

Több szerencsejáték-, kevesebb sörreklám

A teljes magyarországi reklámpiac 6 százalékkal, mintegy 256,61 milliárd forintra bővült az idén az első félévben az előző év azonos időszakához képest - állapítható meg a TNS Media Intelligence listaáras reklámköltés adataiból.

Az adatok szerint a legtöbbet az idei első félévben is élelmiszerek reklámozására fordították a magyarországi cégek, összesen 34 milliárd forintot, a teljes reklámköltés 13 százalékát. A második legtöbbet hirdető szektor a távközlés több mint 27 milliárd, a harmadik a szépségápolás közel 24 milliárd forintos reklámköltéssel.

A szektorok további bontásával nyert piaci kategóriák toplistáját a tavalyi évhez hasonlóan a gépjármű, a gyógyhatású készítmények, vény nélküli gyógyszerek, a bank, a mobil távközlés és a tisztítószer kategóriák vezetik, új szereplőkkel csak a tízes lista végén találkozhatunk.

A választási médiahadjárat miatt a kilencedikek a társadalmi szervezetek

Az alkoholmentes italok a tizedik helyre kerültek a jeges tea szegmens felélénkülésének köszönhetően. A társadalmi szervezetek 7,33 milliárd forintos költéssel, 523 százalékos emelkedéssel, a választási kampányban résztvevő pártok médiahadjáratának köszönhetően a kilencedik helyen állnak.

A kulturális és sportrendezvényeket, szórakoztató elektronikai termékeket, valamint a szerencsejátékokat magába foglaló piaci kategória költése is dinamikusan nőtt, egyebek között a Szerencsejáték Zrt.-nek köszönhetően, amely több mint duplájára növelte médiabüdzséjét a tavalyi év hasonló időszakához képest.

Nem növekedtek a távközlési szektor költései

Az elmúlt évek reklámpiaci növekedésének egyik motorja, a távközlési szektor idén először nem növelte médiabüdzséjét: ugyanúgy mintegy 27 milliárd forintot költött klasszikus reklámra, mint 2005 első félévében. A szektoron belül azonban átrendeződések figyelhetők meg: az internet- és kábelszolgáltatók egyre többet hirdetnek – az előbbiek 18, az utóbbiak 172 százalékkal növelték összköltésüket az első félévben. A mobilszolgáltatók többnyire szinten tartják, míg a vezetékes szolgáltatók látványosan csökkentik költéseiket.

Kevesebb sörreklám

Az italreklámok csökkenése egyértelműen a szeszesitalgyártók, azon belül a sörös cégek számlájára írható. A kategória költésének hagyományosan közel kétharmadát adó sörgyárak ugyanis a tavalyi első félévhez képest 13, a két évvel ezelőttihez képest 37 százalékkal költöttek kevesebbet reklámra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik