Üzleti tippek

Éjjeli műszak

admin
admin

2006. 07. 12. 00:00

Az éjjeli és a hajnali műsorsáv programjait és nézettségét hasonlítottuk össze három kereskedelmi csatornán, abban az időszakban, amelyben a felmérések szerint nem csak az éjszakai portás ül a képernyők előtt.

Az éjféltől hajnali 4-ig tartó időszakban az RTL Klubon, a TV2-n és a Viasat3-on is alacsony a nézettség: a két nagy kereskedelmi csatornáé hajnali 2-ig egyenként 2–3 százaléknyi minden korcsoportban, később egy százalék alá zuhan, s ez már a mérési hibahatáron belülre esik. A Viasat3 jónak ítéli meg saját helyzetét, nála ennek az idősávnak (különösen a hajnali kettőig tartó műsor első felének) a nézettsége általában a csatorna átlagát is meghaladja, sőt előfordul, hogy a dupláját is eléri.

Telefonos megoldások

Az RTL Klubon március 21-étől, a 24 órás sugárzás beindításától kezdve május végéig napi műsor volt az éjfél után kezdődő Éjjeli randevú, a csatorna telefonos játékainak egyike. A műsor időzítésének hátterében a teljes népességen végzett kutatások eredménye áll, e szerint ilyenkor könnyen el lehet érni a betelefonálásra hajlamos nézőket. Az Éjjeli randevú nézettsége az éjszakai sáv többi műsorához viszonyítva kiemelkedő volt.

A műsor nyár elején a futball-világbajnokság jegyében új arculattal jelent meg. Vidus Ildikó, az IKO New Media ügyvezetője elmondta: az elhangzó kérdéseket úgy állítják össze, hogy mindennap nagyjából 15 nyertes betelefonáló legyen, ezért vannak egyszerűbb feladványok és többféleképpen megoldható „találós kérdések” is, ez utóbbiak főleg a nagyobb nyeremények esetében jellemzőek. Az éjszakai adás alatt sms-csíkot is láthatunk a képernyőn, ennek alkalmazása azt az érzést keltheti a nézőben, hogy beleszólása van a műsor alakulásába.

A műsor technikai hátterét a T-Mobile és az IKO New Media által kifejlesztett zárt, úgynevezett „piros gombos rendszer” adja. Ennek segítségével a játék szerkesztőjének kérésére gombnyomásra kapcsolják be a játékba az adott pillanatban vonalban lévő telefonálót, így a manipuláció elvileg kizárt. Az emelt díjas játékokat sok csatornánál külső cégek készítik, a keletkező bevételek nem jelentenek közvetlen bevételi forrást, csak a reklámidőből lehet profitot termelni.

Kocsis Attila, a Viasat3 vezérigazgatója szerint ezek tipikusan nézettségromboló műsorok, ők stratégiai döntést hoztak, hogy egyik napszakban sem sugároznak ilyeneket. Sokkal inkább van szükségük a nézettség növelésére, a nézők megtartására, illetve a hirdetők kiszolgálására, mint ezekre az extra és inkább csak rövid távú bevételekre. A Viasat3-on az éjszakai sáv inkább a 18 éven felülieket célozza meg, erotikus filmekkel, hétvégenként horrorfilmmel és egy új, bokszot vagy street fightot közvetítő műsorral.

Éjszakai (köz)szolgálat

Interaktív alkalmazások

A betelefonálós nyereményjátékoktól kezdve a valóságshow-kon át a Megasztárig vagy éppen a Szombat esti lázig terjed azoknak a programoknak a skálája, amelyek esetében a nézőknek is lehetőségük van a műsor menetének alakítására. Mégis, legelterjedtebbek az emelt díjas telefonszámokon hívható fortune-teller (azaz: a jövendőmondást, távgyógyítást, lelki segítségnyújtást kínáló) műsorok, valamint a pénznyereményes telefonos játékok.
Moldován Csaba, a Mexaw munkatársa szerint a jövőben ezek a műsorok átalakulnak a Megasztárhoz hasonló típusú játékká, amelynek során a nézők nem pénzért fognak játszani, hanem hús-vér előadóművészek minél gyakoribb képernyőre kerüléséről szavazhatnak majd. A közel- és távol-keleti csatornákon már elterjedt ez a típus.

Az éjszakai sávban minden csatorna esetében gyakori megoldás a műsoridő kitöltésére az ismétlés. Általában valamilyen nappali vagy primetime műsort sugároznak még egyszer. A TV2 kivétel ez alól: a Képírók sorozatban igényes filmklasszikusokat is láthatunk. Szintén a TV2-n láthatók éjjel közérdekű közlemények vagy egyéb közszolgálati típusú műsorok, például a Novák Péter műsorvezetésével készült Strucc című, esélyegyenlőségről szóló, érdekvédelmi riportsorozat.

De az RTL-en is láthatunk utazási, informatikai és sportműsorokat, amelyek ugyanígy besorolhatók a közszolgálati kategóriába. Mivel a médiatörvény szerint a napi adásidő legalább 25 százalékának közszolgálati műsornak kell lennie, és ebből főműsoridőben kell teljesíteni legalább 20 százalékot, az éjszakai műsorsáv kitűnő időpont a maradék 5 százalék sugárzására.

Nyereséges-e?

Az éjszakai sáv (részben) ismétlésekkel való feltöltésének nagyon kicsi a költségvonzata, de az éjszakai adások értéke is alacsonyabb, mint a többi idősáv adásaié. Az RTL volt az első országos kereskedelmi tévé, amelyet akár napi 24 órában szobaantennával is el lehet érni bárhol az országban, de arra vonatkozóan még nincsenek kimutatások, hogy megéri-e napi 24 órán át sugározni. Vidus Gabriella, az R-Time Sales & Marketing ügyvezető igazgató-helyettese szerint a hajnalban sugárzott kevés reklám miatt reklámbevételi szempontból nem jön ki pluszosra ez a sáv, de mint mondja, az éjjel-nappali sugárzás beindításának nem is ez volt a célja, csak a csatornaimázs növelése.

A TV2-n a teljes naphoz viszonyítva a hirdetések 10,1 százalékát sugározták idén januártól áprilisig este 11 és éjjel egy óra között. Mivel kevesebb a néző, a hirdetések ára pedig a nézői eléréstől függ, ilyenkor olcsóbban adják a reklámidőt.

Az RTL Klub listaárai ebben az időszakban 90–150 ezer forint között mozognak. 23 óra és hajnali 6 között napi átlagban 24 perc áll rendelkezésre hirdetések vetítésére, s a hirdetői igényeknek megfelelően ezt többnyire az RTL Klub is 23 óra és 1 óra közé csoportosítja.

A Viasat hirdetői kedvelik ezt az idősávot, mivel sokszor ez hozza a legjobb nézettségi eredményeket. A csatorna éjszakai műsorainak nézői főleg a fiatal, iskolázottabb, kereskedelmileg aktív városlakók közül kerülnek ki.

Tudta-e?

A Fashion Tv egyik „klónja”, az FTV Arabia, interaktív divatcsatornaként üzemel, ahol a nézők telefonon meg tudják vásárolni a divatklipekben látható ruhákat.

Ha már éjszakai hirdetésekről van szó, elkerülhetetlen, hogy megemlítsük a különböző társkereső vagy kimondottan szexuális tartalmú hirdetéseket. A Viasat csak szabad hirdetési kontingens esetén fogad be ilyeneket, a tartalmi és a felelősségi kérdéseket külön szerződésekkel szabályozza. Az RTL Klub irányvonala, hogy nem emelt díjas szolgáltatásokból (mobiltelefon-háttérképek, logók, játékok) csak a nagyon szoft verziójú reklámok mennek, és ezek is csak 11 óra után. A korlátozás oka az, hogy hiába nem jelenik meg az adott szpotban a 18 éven felülieknek szóló tartalom, ha ez alapján a néző megrendeli a tartalmat, és a képernyőn látottnál durvábbat kap, a televíziót megbüntethetik, mivel a hirdetés nem fedte a valóságot.

A médiatörvény valójában nem is engedi meg a szexuális tartalmak reklámozását, egy nem kimondottan 18 éven felülieknek szóló reklám esetén azonban nehéz eldönteni, hogy mi az, ami szexuálisan ingert kelt, és mi az, ami nem. Az ilyen típusú hirdetések mindhárom csatornán normál, nem feláras hirdetési tarifával futnak.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.