Kocs Zsanett
1994–1996: Autizmus Kutatócsoport Kísérleti Iskolája, pedagógusasszisztens
1996–1998: L’Arche Ireland (írországi alapítvány fogyatékosoknak)
1998–1999: L’Arche Les Trois Fontaines (franciaországi alapítvány fogyatékosoknak)
1999–2000: InterCom, majd RMB Hungary, koordinátor
2000-től: Ster Century, tulajdonosváltás után Palace Cinemas, asszisztens, később marketingvezető
A filmbeli Raymond példájával ellentétben az életben neki inkább azzal kellett szembesülnie, hogy sok autista kisgyerek nagyon alacsony mentális szinten van, jó néhányan egyáltalán nem kommunikálnak a külvilággal. „Nagyon le kellett egyszerűsíteni számukra mindent, ki kellett lépni a megszokott kommunikációs keretekből, ennek mind a mai napig nagy hasznát veszem” – jegyzi meg.
Nevesített marketinges
Kocs Zsanett több területen is szerencsét próbált, mielőtt kikötött volna a mozik világánál. Gimnáziumba kifejezetten azért jelentkezett, mert nem tudta, hogy mivel szeretne foglalkozni felnőtt fejjel. Csakhogy e tekintetben négy év után sem lett okosabb. Némi töprengés után arra jutott, eléggé exhibicionista ahhoz, hogy színész legyen, ezért felvételizett a Színművészeti Főiskolára, de nem sikerült bejutnia. A zord vizsgabizottság sem tudta elrettenteni a pályától, ezért egy magán színitanodába kezdett járni, de két év után otthagyta, mert rájött, hogy ez a szakma mégsem neki való.
A munkaügyi központ által felkínált képzési lehetőségek közül a pszichológusasszisztensi tanfolyam nyerte el leginkább a tetszését. Elvégzése után a szakmai gyakorlatot az Autizmus Kutatócsoport Kísérleti Iskolájában töltötte, ahol ezután pedagógusasszisztensi pozícióval marasztalták.
Tudta-e…?
Az autizmus a szociális kapcsolatteremtés, a beszéd és a fantázia fogyatékossága. Az autisták passzívak és közönyösek, súlyos zavarokkal küzdenek a tanulásban, a mindennapi alkalmazkodásban, valamint a játék- és fantáziakészségek kialakításában.
Két év után Kocs Zsanett a fejébe vette, hogy megtanul még egy nyelvet, a franciát. Talált is Franciaországban egy fogyatékosokkal foglalkozó alapítványt, ahol a kezdeti időszak, zérus nyelvtudása miatt, meglehetősen kalandosnak ígérkezett. „Csak a nevemet és a lakcímemet tudtam elmondani franciául, arra az esetre, ha elvesznék” – emlékszik vissza. Egy év után hazatért, tervei szerint csak néhány hónapra.
Itthon gyorsan el akart helyezkedni a köztes időre, s egyik barátnője segítségével fel is vették recepciósnak az InterComhoz. Angolnyelv-tudásának köszönhetően néhány nap után már asszisztenssé léptették elő, három hónap múlva pedig az InterComhoz tartozó, mozireklámok értékesítésével is foglalkozó RMB Hungaryhez szegődött. A reklámszpotok elhelyezését koordinálta, s ennek köszönhetően megismerte a piacon tevékenykedő szinte összes mozis céget.
Amikor a WestEndben és a Camponában multiplex mozit működtető Ster Century 2000-ben meghirdetett egy ügyvezető melletti asszisztensi állást, megpályázta. Angoltudásának köszönhetően sikerült is elnyernie a pozíciót. Egyből neki jutottak a cégnél a marketinges feladatok. Később aztán nevesítették is a munkakört, így lett marketingvezető. Időközben a Palace Cinemas vásárolta meg a Westend- és Campona-mozit, amely akkor már jelen volt a piacon az egyetlen digitális vetítőteremmel rendelkező multiplexszel a MOM Parkban.
Kocs Zsanettnek annyira megtetszett a mozis munka, hogy az eredeti tervekkel ellentétben nem ment vissza Írországba, s nem kezdte el az ottani egyetemet, ahova időközben felvételt nyert. Ezt azzal kompenzálta, hogy az elmúlt években pr-munkatársi végzettséget szerzett, s jelenleg közgazdásznak tanul a Szolnoki Főiskolán.
A rossz idő a jó
Tudta-e…?
A budapesti mozis piac 45 százalékát a Palace Cinemas négy mozija uralja. A Hollywood Multiplexé 30 százalék, a Corvin részesedése tíz százalék, a Cinema City Csepelé kettő, az artmoziké nyolc, az egyéb kis moziké pedig körülbelül öt.
Tavaly például kifejezetten rossz volt a felhozatal filmekből. Rengeteg középkategóriás és kevés igazi sikerfilm volt. Idén mintha jobb lenne a helyzet, de például a foci-vb hatása megint csak nehezen mérhető, hiszen a meccsekkel együtt a jó idő is megérkezett, ilyenkor pedig általában kevesebben mennek moziba. Az igazi csúcsidőszak a tél, amikor beszűkülnek az egyéb időtöltési lehetőségek. A tapasztalatok szerint egyébként a „filmfaktor” erősebb, mint az „időjárásfaktor”, tehát a most futó Da Vinci-kódra még a meleg és a foci-vb ellenére is szép számmal adnak el jegyeket.
„Az Új Udvarban lévő multiplex bezárása nagyon rosszul lett kommunikálva” – háborog Kocs Zsanett. Az esti híradókban nem mondták meg, melyik moziról van szó, csak annyit közöltek: „bezárt egy multiplex”. Ebből az jött át, hogy „már a multiplexek is mennek tönkre”, és bajban vannak a mozik.
Eladó konkurens
A többi mozihálózathoz hasonlóan a Palace számára is a program- és filmmagazinok bizonyultak a leghatékonyabb hirdetési felületnek. „Próbálkoztunk másfajta sajtótermékekkel is, de egyik sem vált be ennyire, bár az internet népszerűsége nagymértékben nőtt” – mondja Kocs Zsanett. Szerinte az emberek fejében a moziműsor mára szinte eggyé vált a programmagazin fogalmával. Egyébként egyedül a Palace mozijaiban jelenthet meg a Pesti Est mellett a Flyerz és a lapunkat is kiadó Sanoma Budapest érdekeltségébe tartozó Exit is. „A három lap között olvasókör tekintetében van átfedés, de el tudunk érni új célcsoportokat is” – vélekedik a marketingvezető.
Az utóbbi időben többször is lehetett olyan pletykákat hallani, hogy a Palace Cinemas fogja megvenni az InterCom tulajdonában lévő Hollywood Multiplex-mozikat. Ezzel a fővárosi mozis piac közel 80 százalékát megszerezné. „A Hollywood Multiplexek másfél éve eladók, az ezzel kapcsolatos találgatások azután erősödtek fel, miután tavaly megvettük a Mammut-mozit” – mondja erről Kocs Zsanett, de ha folynak is tárgyalások, azok a két cég tulajdonosi körében zajlanak, így ő nem tud e tekintetben új fejleményről beszámolni.