Üzleti tippek

Instant generáció

admin
admin

2006. 06. 28. 00:00

Egy amerikai felmérés szerint a fiatalok egyre kreatívabban használják az internetet, és ezzel a következő néhány évben teljesen át is formálják.

Az egyik blogos gyűjtőoldal üzenőfalán ez a felhívás olvasható: „gyere a blogomra, iPodot nyerhetsz!”. A linkre kattintva egy tinilány – a Megasztár döntőjén készült fotókkal tarkított – blogjára érkezünk, nyereményjátéknak pedig nyoma sincs. A 16 éves, középiskolás lány gerillamarketingje mindenesetre hatékony: blogja az oldal toplistája szerint az élmezőnyben tanyázik.
A felgyorsult technológiai fejlődés egyre mélyebben szövi át életünket, a fiatalok mindennapjait pedig néhány év alatt szinte teljesen átalakította. Megerősíti ezt egy amerikai felmérés, a megkérdezettek közül egyre többen állítják, hogy a világháló nélkül már elképzelni sem tudnák az életüket. Az Egyesült Államokban a szélessávú otthoni internet-hozzáféréssel rendelkezők száma az elmúlt egy évben 60-ról 84 millióra nőtt, ez 40 százalékos növekedés, éppen a duplája az előző évinek.

A Pew Internet & American Life Project 2001-ben és 2005-ben is publikált felmérési eredményeket a fiatalok körében, így ma már összehasonlító adatok is rendelkezésünkre állnak a változó médiahasználati szokásokkal kapcsolatban. Az ezekből látható trend egyértelmű: a tizenéves korba érő fiatal nemzedék sokkal gyakrabban és aktívabban használja az internetet, mint az idősebbek. A digitális technológia terjedése pedig nem elvágja egymástól az embereket, hanem épp ellenkezőleg: az új kommunikációs kultúra megkönnyíti a kapcsolatok ápolását, fenntartását.

Hivatalos e-mail

Az említett felmérés szerint a közép- és főiskolások négyötöde rendszeresen használja a világhálót, körükben az ezredforduló óta 24 százalékkal nőtt az internethasználók száma, s a 12–17 éves korosztály körében elérte a 87 százalékos arányt. Napjainkban az amerikai fiatalok 84 százalékának van legalább egy, hálózati csatlakozásra alkalmas eszköze (laptop, mobiltelefon, blackberry), ez egyúttal azt is lehetővé teszi, hogy az internetet már ne csak otthon, hanem a legkülönbözőbb helyeken is „otthonosan” használják.

A fiatalok kommunikációjában az e-mailek mindinkább elvesztik privilegizált szerepüket, s helyükre az instant message (IM) és a text message (TM) lép. Az internetező fiatalok 75 százaléka az azonnali üzenetküldés (IM) formáit választja, míg egyharmaduk a szöveges üzenetküldést (TM) preferálja. Az AOL felmérése szerint tavaly 19 százalékkal nőtt az azonnali üzenetküldés az Egyesült Államokban, s az instant message-ek száma elérte az e-mailek számát. A felmérésből az is kiderül, hogy míg az e-mail egyre inkább a hivatalos közlés formája lesz, addig az újabb kommunikációs formák a bizalmas kapcsolatokban játszanak nagy szerepet.

Új kreativitás

A szakértőket kétségtelenül az lepte meg leginkább, hogy 2005-ben a korábbi évekhez képest sokkal több amerikai használta ki kreatívan a világháló lehetőségeit. A felmérések szerint az Egyesült Államokban 48 millióan jelenítettek meg valamilyen saját tartalmat. A legaktívabbak a 30 év alattiak voltak. Az ide tartozók több mint fele saját tartalmat publikál a neten, szemben az idősebbekkel, akiknél az arány csak 38 százalék.
Népszerű a blogolás (19 százalék), de nagyon sokan működtetnek saját honlapot (22 százalék), s ugyancsak sokan próbálkoznak fotók, videók, képek (33 százalék) vagy zenei remixek (19 százalék) készítésével, cseréjével. Ezek az egyre sikeresebb zenei vagy közösségi portálokon jelennek meg. A felmérés szerint a lányok e téren is előretörtek: közülük többen használják az internetet saját tartalmak cserélésére, mint a fiúk közül (a megkérdezettek 38, illetve 29 százaléka).

Szakértők szerint a fenti adatok arra vallanak, hogy az új évezredben az instantmessage-generáció – a leendő „digitális polgárok” – megjelenésével csendes forradalom zajlik, s ez a 2010-es évre kiformálja azokat a karakteres változásokat, amelyek a telekommunikációs és médiaszektor mellett a mindennapi életet is végleg átformálják, „digitalizálják”. A felmérési eredmények elemzése kapcsán Lee Rainie, a projekt vezetője joggal jelentette ki: „a tartalomkészítés és -fogyasztás régi modelljeit hamarosan el kell felejtenünk, mert a fiatalok újradefiniálják az internetet, s a világhálóból olyan új közeget alakítanak ki, amely átformálja kultúránkat”.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.