Üzleti tippek

Bevezető – Megfeleződött…

admin
admin

2006. 06. 28. 00:00

a nettó reklámköltés növekedésének üteme 2005-ben. A legfrissebb magyar reklámszövetségi (MRSZ) becslés szerint a valós reklámköltés tavaly 7,7 százalékkal, 154,7 milliárd forintról 166,6 milliárd forintra nőtt, szemben az egy évvel korábbi, kiugróan magas 15 százalékos bővüléssel. Mindezzel együtt az utóbbi három év a magyar médiapiac második „aranykorának” nevezhető. 2002-től 2005-ig a teljes reklámköltés összességében mintegy egyharmadával bővült.

2006 elején a kedvező tendenciák továbbélésére számítottak a médiapiaci szakemberek (Marketing & Média 2006/1, 10. oldal, Hogyan jutunk 5-ről a 6-ra), hivatkozva többek között a parlamenti választások, illetve a foci-vb húzó hatására. Ezzel szemben az első fél év is okozott már némi csalódást, de a második, valamint a jövő év a vártnál sokkal borúsabbnak ígérkezik a kormányzati megszorító intézkedések miatt. Ezek hatására ugyanis egyértelműen romlik mind a lakosság, mind a cégek pozíciója, és ez összességében a cégek marketingköltésére is kedvezőtlen hatással lesz. A reklámköltés reálértékben, tehát beleszámítva a várhatóan lényegesen megugró inflációt is, csak stagnálni tud a következő másfél–két évben, vagy legfeljebb minimális mértékben növekedni.

Nehéz időszak vár a médiapiac szinte mindegyik szereplőjére. Kivétel csak az online média lehet, melynek hirdetési bevétele tavaly több mint 70 százalékkal, 6,1 milliárd forintra nőtt, és ezzel súlya a teljes reklámpiacon meghaladta a 3,5 százalékot. Bár az idei első negyedévben a MOHI (Magyar Online Hirdetési Index) adatai szerint a növekedés stabilan 70 százalékos volt, némi megtorpanásra azért ott is kell számítani. Az év két legfontosabb eseménye, a parlamenti választás és a foci-vb nagyot dobott az online költéseken, de a második fél évben nem lesznek ilyen extra hatások. Nem véletlen hát, hogy az év egészére már „csak” 35–40 százalékos bővüléssel számol az online hirdetési szakma.

Az online még így is a médiapiaci növekedés zászlóshajója lesz a következő években. Középtávon azonban egyre inkább gondot fog okozni az internet nyugati mértékkel mérve nagyon elmaradott használata. Magyarországon a 15 éven felüli népesség alig több mint 20 százaléka rendszeres internethasználó, Nyugat-Európában ezzel szemben 50–60 százalék az arány.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.