Üzleti tippek

Portré: A kalózkodástól Egerszegig

A rendszerváltás után saját rádiót alapító Ugodi Tibor szakmai tudását még versenytársai is elismerték, ezért sokakat meglepett a Radio Media Services (RMS) tavalyi, viharos megszűnése.

Ugodi Tibor

1992–1993: Rádió FB89, cégvezető
1993–1996: Rádió City, stúdióvezető
1996: médiatervező a HB-Westminster ügynökségénél, majd tanácsadó a Civil rádiónál
1996–2003: Rádió1, üzletkötő, majd 1998-tól kereskedelmi igazgató
2003: Haszon Magazin, kereskedelmi és hirdetési igazgató
2004–2005: Radio Media Services, ügyvezető
2006-tól média-tanácsadó

Mérőkocsival vonultak ki a 90-es évek elején a Frekvenciagazdálkodási Intézet munkatársai a siófoki Rádió FB89 elé. Némi tanakodás után a hatóság emberei úgy döntöttek, hogy elkobozzák az adóberendezést. Csakhogy a fővárosi kalózrádióknál megszokott, könnyen mozdítható, házilag összetákolt adóberendezések helyett egy teljesen profi szerkezet fogadta őket.

A rádiót vezető Ugodi Tibor ekkor azt javasolta, hogy szereljék ki az adó vezérlőegységét. Kiszerelték, de sehogy sem tudták beletuszkolni a náluk lévő zsákba. Kénytelen-kelletlen a közeli bankfiókból kértek kölcsön egy pénzeszsákot – az is kicsinek bizonyult. A szakemberek ezért csak annyit tudtak tenni, hogy lepecsételték az adóberendezés főkapcsolóját, de a rádió munkatársai távozásuk után feltörték a pecsétet, és folytatták tovább az adást. Pénzbüntetésnél komolyabb szankciót ugyanis akkoriban még nem tudott velük szemben alkalmazni a hatóság.

Kereskedelmi kalóz

Ugodi Tibor a balatonboglári kertészeti szakközépiskolában töltötte középiskolai éveit. Szeretett volna ezen a területen maradni, de a rendszerváltás után már nem tűnt különösebben perspektivikusnak a mezőgazdaság. Így a helybéli Idegenforgalmi Hivatalhoz (a későbbi Siotourhoz) szegődött ügyintézőnek.

A Rádió Juventus Balaton elindulása felélesztette az iskolarádiós emlékeit, ezért úgy döntött, hogy munka mellett gyakornokoskodni fog az új kereskedelmi adónál. Rádiós karrierje azonban nem tartott sokáig, mert a Juventus néhány hónap után csődbe jutott (bár később egy újabb tulajdonos ismét elindította).

Ugodi Tibor nem akarta feladni a rádiózást, és utánanézett a törvényi lehetőségeknek. Kiderítette, hogy a frekvenciamoratórium miatt ugyan legálisan nem tud rádiót indítani, de ha mégis erre adná a fejét, a hatóság csak pénzbüntetést szabhat ki sajtórendészeti vétség miatt. Mindezzel és az akkoriban rendkívül sikeres Sió Tv példájára hivatkozva sikerült meggyőznie akkori főnökét, a Siotour vezérigazgatóját, hogy támogassa ötletét.
Kapóra jött az is, hogy a turisztikai céggel szemben komoly tartozást halmozott fel a BHG Híradástechnikai Vállalat. Így egy komplett adóberendezés leszállításával törleszthette adósságát. 1992 májusában Rádió FB89 néven meg is kezdte az adását a Balaton környékén hamar népszerűvé vált, kereskedelmi alapon működő kalózrádió.

A siófoki rádió abban is úttörőnek számított, hogy már ekkor saját fejlesztésű számítógépes adáslebonyolító rendszert alkalmaztak. „Hasonló akkoriban csak a Radio Bridge-ben volt, de az nem tudott olyan jó minőséget produkálni, mint a mi számítógépünk” – emlékszik vissza a kalózcsatorna akkori zenei felelőse, Sófalvy Antal, jelenleg a Juventus rádió programigazgatója. A rendszert ráadásul alkalmassá kellett tenni a technikailag képzetlen műsorvezetők számára is. Ezt úgy oldották meg, hogy a billentyűzet műanyag védőburkolatán kivagdosták a négy szükséges funkcióbillentyű helyét, hogy mást még véletlenül se tudjanak megnyomni.

Magyarázat nélkül?
Bár az RMS-ügy még mindig nyomozati szakaszban van, a megkérdezett médiaügynökségi és rádiós szakemberek többsége mintha már leírta volna Ugodi Tibort. Közös pont, hogy mindenki jó szakembernek tartja; ahogy az egyik médiaügynökség vezetője fogalmazott: „szagról ismert mindenkit a rádiós piacon, rendkívül jól informált volt”. Szintén egyezik a szakemberek véleménye abban, hogy éppen emiatt nagyon meglepte őket az Egerszeg rádió által elindított ügy és Ugodi eltűnése a piacról. „Voltunk olyan kapcsolatban Tiborral, hogy felhívhatott volna a történtek után. De nem hívott, nem magyarázta el, hogy igazak vagy sem a róla szóló pletykák” – mondta egy ügynökségi vezető.


Rögös utak

A kalózadó végét az jelentette, hogy 1993-ban az országgyűlés módosította a frekvenciagazdálkodási törvényt, s attól kezdve már komolyabb szankciók fenyegették az engedély nélkül működő rádiókat. A későbbi frekvenciaelosztások során Siófoknak – talán büntetésből – csak egyetlen középhullámú sáv jutott. Volt azonban, aki még így is látott fantáziát a rádiózásban, így később Ugodit kérték fel az újonnan indult Rádió City stúdióvezetőjének. A középhullámú rádiózás azonban már akkor is idejétmúltnak számított, ezért a korábbi évek sikerét nem tudta megismételni a rádió.

A korszerűtlen frekvencián való vegetálást megelégelve két év után feleségével Budapestre költözött, ahol a HB-Westminster-cégcsoport saját reklámügynökségénél állt munkába mint médiatervező. Később dolgozott a Civil rádiónál, majd a francia Lagardere médiavállalat által 1996-ban elindított Rádió1-hez szegődött. „A rádió ügyvezetője, Márton Dávid egy csavarhúzóval a kezében fogadott, mondván, hogy szereljük össze az asztalokat” – idézi fel Ugodi a hősi időket, amikor eleinte reklámértékesítő volt, később pedig egészen a kereskedelmi igazgatói pozícióig jutott.
A kereskedelmi osztály felépítése mellett az ő reszortja volt, hogy helyi rádiós kapcsolatai segítségével megkezdje a Rádió1 vidéki hálózatának felépítését. „Nem indultunk el az országos frekvenciák pályázatán, a vidéki terjeszkedés pedig nagyon rögös útnak bizonyult, utólag nézve szerintem ez rossz döntés volt” – emlékszik Ugodi Tibor.

Saját bevallása szerint 2003-ban azért távozott a kereskedelmi igazgatói székből, mert kilátástalannak ítélte a versenyt a két nagy kereskedelmi rádióval és az akkoriban éppen felfutóban lévő Roxyval. (A távozás miatt később a Rádió1 munkaügyi pert indított Ugodi ellen, amit első fokon meg is nyert a francia tulajdonú cég. Ugodi Tibor fellebbezett a döntés ellen, ezért az ítélet még nem jogerős.)

Egerszeg, végállomás?

Tudta-e…?

A lakosság körében terjedő legenda szerint a siófoki rádió nevében az FB rövidítés a „Free Balaton” jelzőt takarta, a valóságban azonban a rádiót működtető Frisco Bari Bt.-re utalt.

Egy ismerőse révén ezután a Stipsicz Károly által alapított Haszon Magazinhoz került kereskedelmi és hirdetési igazgatónak. (A lapról bővebben a Marketing & Média 2006/9. számában olvashatnak.) „Amikor az induló újsággal prezentációkra jártam, több ügynökségnél is azt mondták, hogy hiányolnak a rádiós piacról” – árulja el Ugodi, honnan ered a helyi rádiókra specializálódott reklámértékesítő cég, a Radio Media Services (RMS) indításának ötlete.

Az RMS 2004 elején több médiaügynökség tenderén is sikerrel szerepelt, később pedig a Danubius rádióval is együttműködési szerződést kötött. A Rádió1, a Juventus Média és a Rádió Hírszolgálat nem sokkal ezután sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a tulajdonukban lévő rádiókban nem fogadják el az Ugodi-féle cég által hozott hirdetéseket.

Az RMS 2005 nyarán szűnt meg, miután az Egerszeg rádió vezetői azt állították, hogy meg sem rendeltek náluk egy olyan kampányt, amit az RMS a hirdetőnek visszaigazolt. Ugodi Tibor ezt vitatja. Az ügyben rendőrségi nyomozás indult 2005 júliusában, és jelenleg is tart. A cégadatok szerint Ugodi Tibor 2005. június 10-én távozott az RMS-től. Jelenleg média-tanácsadóként dolgozik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik