Üzleti tippek

Bevezető – „Mindenki jól jár,

legalábbis akkor, ha a kondíciók nem változnak. Ha az ekho a következő években is jóval kedvezőbb adózási forma lesz a személyi jövedelemadózásnál. Ha a mindenkori kormányzat nem úgy áll a dologhoz, hogy a kifehérítés után a költségvetési bevételeket akarja majd maximalizálni. Bízunk benne, hogy nem így lesz.”

Ezt írtuk alig három hónappal ezelőtt (Marketing & Média 2006/5., 40. oldal), de most, lapzártánk idején hervad akkori bizakodásunk. Úgy látszik, hogy az állami bevételek növelésének kényszere az ekho szabályait sem hagyja változatlanul. Biztosat ugyan nem lehet még tudni, de felröppentek már hírek arról, hogy akár meg is szüntethetik az ekhót (ez eléggé elképesztő ötlet, mivel praktikusan mostantól kezdett volna igazán működni), és az a legkevesebb változás, ami várható, hogy növelik a fizetendő adó mértékét. (Praktikusan a munkavállalók által fizetendő 15 százalékot 20 százalékra).

Mi ezzel a gond?

A kormányzat és a gazdasági szereplők (elsősorban médiacégek) az év elején egyeztek meg a munkaerő-piaci helyzetet rendezni hivatott ekhóról. A munkaviszonyból származó bevételek esetében érvényes sztenderd adó- és járulékterhekhez képest lényegesen kedvezőbb egységes közteherviselési hozzájárulás ajánlat volt a kormányzat részéről, melyet az érintett vállalkozások elfogadtak. Elsősorban azért, mert tudták, hogy a korábban általános gyakorlat (bújtatott foglalkoztatás) munkajogi szempontok miatt középtávon sem tartható, és az ekho bevezetése miatt bekövetkező költségnövekedést, ha nehezen is, de kigazdálkodhatónak ítélték. Megbékélt vele a munkavállalók többsége is, mondván: valamennyit csökken ugyan a nettó jövedelmük, de legalább nyugodtan alhatnak.

Persze tudta azt mindenki, ahogy az szja- vagy az eva-kulcsok sem maradnak változatlanok az idők végezetéig, s az ekho terhei is nőhetnek. Egyszer, valamikor. Rossz esetben talán már jövőre – gondolhattuk.

De arra nem lehetett számítani, hogy a bevezetés idején, azonnal. Ez olyan (lenne), mintha vennénk egy nyolchengeres autót, de mire vinnénk haza, kiderülne róla, hogy csak hathengeres. Nem az a legnagyobb baj, hogy hiányzik két henger, hanem az, hogy nem ez volt az ajánlatban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik