Üzleti tippek

Bevezető – Reklámmentes köztévé,

legalábbis ezt vetette fel az MTV elnöke abban az esetben, ha a költségvetésből hozzájutnak az éves finanszírozási igényekhez, melyet évente 36 milliárd forintra taksált. Ez az összeg egyébként első ránézésre meglepően soknak tűnik, figyelembe véve, hogy a nagy kereskedelmi tévék reklámbevétele külön-külön valamivel kevesebb ennél.

A felvetés jogossága azonban annyiban vitathatatlan, hogy rávilágít a jelenlegi tarthatatlan finanszírozási helyzetre. Ennek lényege, hogy a köztévé finanszírozása az állami költségvetésből történik, ráadásul mindig csak rövid távon. Ez természetesen erősen megnehezíti a MTV kiszámítható gazdálkodását, és a rendszerbe kódolva van a politikai befolyásolás lehetősége.
Nyilvánvalóan olyan modellre kellene áttérni, mely biztosítaná, hogy a köztévé hosszú időszakra előre meghatározható bevételhez jusson. Hogy ez nagy részben az üzemben tartási díjból vagy a parlament által, mondjuk, 5 évre megszavazott támogatásból állna, a nagy egész szempontjából részletkérdés. A köztévé „reklámmentesítése” azonban nem tűnik racionális iránynak, hiszen így egyrészt nőne az egyéb finanszírozási igény nagysága, másrészt pedig ez indokolatlanul hozná kedvezőbb helyzetbe a nagy kereskedelmi csatornákat, alig pár hónappal a koncesszió meghosszabbítása után. Az állami szerepvállalás mindenesetre hosszú távon is nélkülözhetetlen lesz ezen a területen.

Nem úgy, mint a lapterjesztési piacon. Itt a Magyar Posta eddigi domináns helyzetét megtörve új szereplő jelentkezett, a Médialogisztika Zrt. A cég tulajdonosai között szerepel szakmai befektetőként a német F-Log-csoport, mely a többségi tulajdont birtokolja, illetve három nagy hazai médiavállalkozás, a Ringier, a Népszabadság mellett a lapunkat is kiadó Sanoma Budapest. A kezdeményezés nyilvánvalóan ezen kiadóké, hiszen úgy érezték a Magyar Posta által biztosított szolgáltatási színvonal és emelkedő terjesztési díjak nincsenek összhangban. A piaci versenynek ezen a területen nagyon is helye van, hiszen ezáltal lehet elérni a hatékonyabb és gazdaságosabb lapterjesztést.

Szerintem a kezdeményezés azért is üdvözlendő a nyomtatott sajtó számára, mert végre van egy olyan terület, ahol sikerül összefogniuk az egyébként egymással versenyző kiadóknak, valamely közös érdek mentén. Az új lapterjesztő cég szolgáltatásait a három alapító mellett minden hazai kiadó igénybe veheti, és az igazi összefogást, szerintem, az mutatná, ha hamarosan lennének is jelentkezők erre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik