Üzleti tippek

A „cannes-i oroszlánok” története

A Cannes-i Filmfesztivál ötlete alapján az európai mozis reklámszakma képviselői 1954-ben hozták létre a Nemzetközi Reklámfesztivált, idén pedig már 53. alkalommal kerül megrendezésre.

Az V. RMB Hungary Award győztesei 2005-ben

Film kategória:
1. helyezett: Akció-NXS – RTL Klub – „Mozi, Filmes Image” (szpot)
2. helyezett: McCann Erickson – Dohányzásellenes kampány – Dohányzásellenes kampány (szpot)
3. helyezett: Lowe GGK – Matáv Analóg Vonal – Iskolakezdés (szpot)
Outdoor, Indoor & Press kategória:
1. helyezett: DDB Budapest – Volkswagen Polo – „ Shell” (outdoor hirdetés)
2. helyezett: DDB Budapest – Volkswagen Golf – „Spiderman” (outdoor hirdetés)
3. helyezett: Leo Burnett Budapest – Magyar Táncművészeti Főiskola – „Fiúkat keresünk” (press hirdetés)

Az alapítók alapvető célja az volt, hogy a filmipar e sajátos ágazatában dolgozó kollégáikat is megfelelően nívós elismerésben részesíthessék. A versenyt ideiglenesen hol Velencében, hol Cannes-ban tartották, majd 1984-ben hivatalosan is Cannes lett a ceremónia színhelye. A világ szinte összes országából érkeznek nevezések, hogy versenybe szálljanak az Aranyoroszlánért, melyet idén június 18–24. között adnak át a zsűri tagjai.

Patinás, mégis rugalmas

Az elmúlt évek folyamán a reklámszakma és az ipar változásával időszerűvé vált a kategóriák megváltoztatása is. 1967-ig a kategóriák alapját a filmek hossza, az elkészítés milyensége határozta meg, ám 2005-től a kategóriák termék- és szolgáltatáscsoportok szerint lettek felosztva. 1994-ben megalapították a Fiatal Kreatív-díjat, 1998-ban pedig új kategóriát hoztak létre az online kommunikációnak Cyber Lion néven. Hét évvel ezelőtt indult útjára a Media Lion, és a direkt marketing térhódításának köszönhetően 2002-ben a Lions Direct. 2005-ben újabb kategóriával bővül a paletta, nevezetesen a Radio Lionnal. Ennek a folyamatos fejlődésnek köszönhetően mára a Cannes Lions Nemzetközi Reklámfesztivál a világ legrangosabb szakmai összejövetelévé vált.

Kategorikus díjeső

A Filmek versenyében a kategória győztesei között a Grand Prix, az Arany-, az Ezüst- és a Bronzoroszlán-díjak kerülnek kiosztásra. Az Outdoor & Press jelöltek közé kifejezetten valamely magazin, újság, hirdetőtábla számára készített alkotások nevezéseit várják. A 2002-es első szereplése óta a direkt marketing abszolút részévé vált a cannes-i fesztivál hetének. A „Lions Direct” együtt osztozik a rivaldafényben a többi kategória szereplőjével. A „Media Lions” kategóriában a média mindazon résztvevői nevezhetnek, akik a médiát reklámcélra használják, például reklámügynökségek, médiaügynökségek, reklámozók és médiatulajdonosok. A fesztiválra jelölni kívánt alkotásoknak bemutatásra kész állapotban kell lenniük, valamint feltétel továbbá az, hogy az alkotások nem kerülhettek jelölésre az előző évek fesztiváljain. A „Cyber Lions” kategóriában a média mindazon résztvevői nevezhetnek, akik digitális kommunikációval foglalkoznak, például médiaügynökségek, webtervező-ügynökségek, reklámozók. A kategóriában olyan jelöléseket fogadnak el, melyeket eredetileg az interneten vagy más digitális csatornán mutattak be.

Részvétel a fesztiválon

A cannes-i reklámfesztiválon személyesen részt venni kívánóknak négyféle regisztrációs mód áll rendelkezésre, attól függően, hogy mely rendezvényeket szeretnék megtekinteni. A háromnapos regisztráció azt jelenti, hogy a belépő a három nap alatt valamennyi esemény részvételére feljogosít. A négynapos regisztráció feljogosít a háromnapos regisztráció eseményein történő részvételre, valamint az Outdoor, Press & Cyber Lions díjkiosztó ünnepségének megtekintésére is. A teljes regisztráció a fesztivál hete alatt valamennyi esemény megtekintésére és részvételére feljogosít. Lehetőség van továbbá a teljes regisztráció mellett kiegészítő regisztrációra is, amely segítségével a résztvevő magával vihet plusz egy személyt néhány fontos eseményre.
Regisztrációs díjak 2005-ben:
* háromnapos: 1375,40 euró
* négynapos: 1411 euró
* teljes regisztráció: 2093 euró
* kiegészítő regisztráció: 2691 euró

Az alkotásoknak meg kell felelniük annak a követelménynek, hogy megtekinthetők legyenek Netscape Navigatorral vagy Communicator 5.0/Explorer 5.0 vagy magasabb verziószámú közismert böngészőkkel. A kategóriában jelölt alkotások ugyancsak nem kerülhettek jelölésre a fesztivál előző időszakaiban. A 2005-ös év újdonsága a „Radio Lions” kategória. A rádió egyre nagyobb jelentőséggel bír a hirdetési lehetőségek sorában, így a nemzetközi reklámfesztivál szervezői is megadják a lehetőséget mindenkinek a bizonyításra.

Újítások idén

Idén a Cannes-i Nemzetközi Reklámfesztivál szervezői a promóció után az összes kategória esetében úgy döntöttek, hogy meghosszabbítják a jelentkezés határidejét. A korábbi fesztiváloktól eltérően idén félnapos oktatási workshopokat is tartanak a regisztrált résztvevőknek. A hallgatók aktív részvételére számító előadást tart majd például a Wunderman a 2006-os online trendekről, a Grey Global workshopján pedig arról lesz szó, hogyan lehet hatékony zenét készíteni a reklámokhoz. Mellettük előadást tart még a Corbis, a Hertz Radio, a Design Business Association, a Neuro-Insight, a Draft, a Plum Productions, az MSN és az Apple. Az interaktív előadásokat június 19–24. között tartják, minden egyes workshopon maximum 120 vendéget fogadnak a szervezők.

Cannes magyar előcsarnoka

A Cannes Lions Nemzetközi Reklámfesztivál hivatalos magyarországi képviselője az RMB Hungary Multimédia Kft., amely immáron hatodik alkalommal rendezi meg reklámversenyét, ezúttal a Sanoma Budapesttel közösen. A tavalyi évhez hasonlóan idén is meghirdetésre került a Film kategória, ahol a nevezett reklámfilmek abszolút kategóriában mérettetnek meg. 2006-ban második alkalommal hirdették meg a köztéri, beltéri és újsághirdetések kreatívanyagait tartalmazó nevezéseket az Outdoor, Indoor & Press kategóriában. A felhívás nagy sikert aratott, akárcsak 2005-ben, amikor összesen 96 db nevezés érkezett. Ezekből harminchármat a Film kategóriában, hatvanhármat pedig az Outdoor, Indoor & Press kategóriában neveztek. A verseny fődíjaként mindkét kategória első és második helyezését elért alkotásait az RMB Hungary Multimédia Kft. saját költségén benevezte a 2005-ös cannes-i reklámfesztiválra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik