Üzleti tippek

Bevezető – Nyertesek és vesztesek

admin
admin

2006. 05. 17. 00:00

Gyengül a nyomtatott sajtó pozíciója, csökkennek a példányszámok – mondják sokan, így a Matesz első negyedéves gyorsjelentésének publikálása után itt az ideje, hogy megnézzük, mennyire igaz ez. A 2006. első negyedéves adatokat hasonlítva a 2003. első féléves adatokhoz, tehetünk néhány érdekes megállapítást.

Az első ilyen az, hogy az utóbbi három év tendenciáját vizsgálva a nyomtatott sajtó különböző szegmensei meglehetősen eltérő eredményeket mutatnak. A politikai napilapok mezőnyében egyértelmű és viszonylag gyors a térvesztés. A Népszabadság példányszámának 18 százalékát veszítette el, a Magyar Nemzet 10 százalékát, és ennél is nagyobb csökkenés jellemezte a Magyar Hírlap eladásait; egyébként már nem is szerepel a Matesz listáján.

A csökkenés azonban illeszkedik a nemzetközi trendekbe, és gyakorlatilag két fő okkal magyarázható. Az egyik a médiafogyasztói szokások változása, különösen az internet előretörése, a másik pedig a nyomtatott sajtón belüli konkurensek megerősödése. Ez a magyar piacon konkrétan a bulvár napilapok előretörését jelenti (a Blikk ez alatt az időszak alatt 8 százalékkal javította értékesített példányszámát), illetve az ingyenes Metro további térnyerését.

Meglepő ehhez képest, hogy a megyei napilapok piacán az értékesített példányszámok gyakorlatilag stagnálnak. Nulla- és háromszázalékos csökkenés között szóródnak az adatok.
A magazinpiacon sokkal vegyesebb a kép. Érdekes tendencia, hogy az egy szegmensbe tartozó lapok meglehetősen eltérően teljesítenek. A női hetilapok piacán például a Nők Lapja gyakorlatilag őrzi pozícióját (egyszázalékos csökkenés három év alatt), míg versenytársainak értékesített példányszáma folyamatosan és egyértelműen csökken. A sztárszegmensben a Story tartja kiemelkedően magas, 365 ezer körüli példányszámát, a Best 10 százalékkal még növelte is, az itt jelenlévő egyéb lapok nem jelentenek számukra konkurenciát minimális példányszámukkal.

Meglehetősen mozgalmas volt az utóbbi három évben a női glossy lapok piaca. A Glamour belépése után a szegmens összeladása emelkedett, és jelentős átrendeződés vette kezdetét.
Egyértelműen kijelenthetjük: általánosságban nem igaz az az állítás, hogy csökkennek a példányszámok. Sokkal inkább arról van szó, hogy van szegmens, ahol erőteljes csökkenés tapasztalható, és van, ahol nem. És persze vannak nyertes lapok, melyek nagyon is jól tartják magukat, sőt jelentősen növelni tudták eladásaikat. És vannak egyértelmű vesztesek is.
Mint minden versenyben.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.