Üzleti tippek

Új szereplő a hazai professzionális ERP piacon

Gyártó és projektszemléletű középvállalatok átfogó megoldása.

Azok a magyar látogatók, akik a CeBIT-en, március 11-én kedden 14 órakor az 5-ös pavilonban jártak igencsak meglepő eseménynek lehettek szemtanúi. Ezekben a percekben hirdették ki ugyanis a Formula iT – ERP rendszerek számára meghirdetett verseny -végeredményét, melyben az SAP-t nagy fölénnyel győzte le a szintén német, ám nemzetközi viszonylatban kevésbé ismert proALPHA.

A német Szoftverminőségi Társaság által szervezett teszt középpontjában a megoldások „intelligenciája” állt. A szervezők célja az volt, hogy értelmes szakmai vita jöjjön létre a középvállalati szektorból érkezett közönség körében. A publikumnak a párhuzamosan folyó előadások alatt a funkcionalitást, a használhatóságot és egy szubjektív („look and feel”) faktort kellett pontoznia. A proALPHA ERP megoldása mindhárom területen legyőzte a mySAP-t. A németországi Weilerbachban székelő fejlesztőcég különösen az üzleti logikát és intelligenciát tükröző „look and feel”, valamint a vállalatközi együttműködés területén szerzett behozhatatlannak tűnő előnyt.

A Magyarországról érkező szemlélő azért is érezhette meglepve magát, mert egy számára ismeretlen vállalat terméke „birkózta le” a sportág nemzetközileg elismert bajnokát. Pedig a proALPHA névvel – ha elvétve is – de itthon is lehet találkozni, hiszen a proALPHA Software AG immár hat éve rendelkezik magyarországi leányvállalattal proALPHA Software Kft néven. A viszonylagos ismeretlenség okait az anyavállalat terjeszkedési stratégiájában, illetve a proALPHA ERP rendszer által megcélzott szegmensben kell keresnünk.

A szoftvercég globális üzleti stratégiáját ugyanis németországi sikereire, illetve a német cégek nemzetközi terjeszkedésére építette. A „following the client” jelszó nem jelent mást, mint a globalizálódó német középvállalatok kiszolgálását és támogatását a nemzetközi porondon is. Az elmúlt években a proALPHA budapesti irodája sem tett mást, mint németországi ügyfeleinek magyar érdekeltségei számára nyújtott szolgáltatásokat a tanácsadástól kezdve a bevezetésen át a terméktámogatásig. A magyar leány végezte a rendszer honosítását is.

A másik ok, amiért a cég több éves magyarországi jelenléte ellenére sem hallottunk még róluk az, hogy a tipikus proALPHA ügyfél gyártásra vagy kereskedelemre specializálódott középméretű vállalat, mely többnyire névtelenségbe burkolózva végzi munkáját.
Tudja-e például bárki is, hogy a világ fürdőszobai és konyhai csaptelepeinek közel felébe egy diósdi gyárból kerül a csap „lelke”, a kartus? Vajon ismerősen csengene-e annak a nyírbátori vállalatnak a neve, amelynek célgépeivel csomagolják a világon előállított háztartási-elektronikai berendezések jelentős részét? Valószínűleg a többség még sosem hallott ezekről a cégekről, akik nem közvetlenül a nagyközönség számára termelnek, és nyereségességük gyakran darabszámra vetített egyetlen euró centen áll vagy bukik. Így az sem ismert, hogy ezek a vállalatok a proALPHA ERP rendszer segítségével tartják kézben költségeiket, és felügyelik a gyártást, a logisztikát és a könyvelést.

A proALPHA – ügyfeleihez hasonlóan – szintén egy specializálódott vállalat, és elkötelezett híve az üzleti folyamatok magas szintű informatikai támogatásának. Amikor Werner és Leo Ernst 1992-ben megalapították cégüket, azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy egy olyan eszközt készítenek, amely segítségével egyedülállóan jól leírhatók és megvalósíthatók a vállalatok folyamatai. Ez a cél egy tipikus interdiszciplináris probléma, ugyanis, nem jelent kevesebbet, mint hogy a szoftvert programozó mérnökök olyan rendszert alkossanak, ami a vállalatokat irányító vezetők üzleti logikájának leginkább megfelel. A közgazdász Leo és a mérnök Werner nem is lehetett volna jobb páros ennek megvalósításához. Kettejük együttműködéséből született meg a proALPHA integrált vállaltirányítási rendszer, melynek motorja rengeteg mérnöki újítást és ötletet valósít meg, kezelőfelülete és szolgáltatásai pedig nagyszerű leképezései az egyes modulokat használó szakemberek gondolkodásmódjának.
Az Ernst testvérek üzleti filozófiája szép sikereket hozott a cégnek. A német piacról induló vállalatnak ma már a világ 10 országában 1300-nál is több ügyfele és 420 alkalmazottja van. A rendszer használhatóságát mi sem jelzi jobban, mint hogy a vállalat fennállása óta eltelt 14 évben eddig egyetlen ügyfél sem cserélt le működő proALPHA rendszert elégedetlenség vagy alkalmatlanság miatt.

Az integrált rendszerek piacán szokatlanul magasnak számító ügyfél-megelégedettség titka valószínűleg a szoros gyártó-ügyfél kapcsolatban rejlik. A proALPHA világszerte ügyel arra, hogy ne kerüljön messze felhasználóitól. Bár értékesítési modelljében megtalálhatók viszonteladók és integrátor cégek is, ezek csak akkor válhatnak önállóvá, ha igen magas szakmai hozzáértésről és elkötelezettségről tesznek tanúbizonyságot. Máskülönben a proALPHA szeret minden országban saját irodával és technikai személyzettel jelen lenni. A könnyen elérhető gyártói terméktámogatás kulcsfontosságú komplex rendszerek értékesítése esetében.

A hagyományos gyártói szerep átértékelését mutatja az a trend is, ahogy a proALPHA megalakulása óta mind nagyobb hangsúlyt fektet a tanácsadási üzletágra. A gyártói szolgáltatások további erősödését vetíti előre a proALPHA Consulting AG létrejötte is, mely – felhasználva a cégcsoport évtizedes tapasztalatát – az ERP rendszerek bevezetésével kapcsolatos, ám azon túlmutató szolgáltatásokat nyújt.

Öt éves magyarországi jelenlét után a proALPHA AG vezetése úgy látja, hogy a magyar középvállalati szektor kellően kialakult és megerősödött ahhoz, hogy aktívan is megjelenjen ezen a piacon. Ennek következményeként egy tavaly év végi vezetőváltás után a cég budapesti leányvállalata januártól a technikai támogatáson kívül immár teljes körű kereskedelmi tevékenységet is folytat. Újabb, nemzetközi szinten is elismert szereplő lépett a hazai ERP piacra.



Fókusz a közepes méretű gyártókon

Annak ellenére, hogy a proALPHA – filozófiája szerint – kiemelt fontosságot tulajdonít a tanácsadásnak és a testreszabásnak, mégsem egy általánosan használható keretrendszer, hanem úgynevezett iparági specialista. A proALPHA ERP rendszert azoknak a gyártó vagy projekt cégeknek az üzleti logikájára szabták, akik sokféle anyagból és alkatrészből néhány dolgot állítanak elő, azaz a gyártási folyamatuk konvergens. Jó választás lehet még a proALPHA megoldása kereskedőházak számára is, akik sok termékfajtát értékesítenek, raktároznak és áruik beszerzési és értékesítési ára folyamatosan, változik.

A felhasználói célcsoport szűkítése azonban hangsúlyozottan nem egy instant megoldás létrehozásának céljával történt. Az iparági különlegességek „bedrótozása” a rendszer logikájába éppen hogy utat nyit egy igazán mély, a vállalati kultúra és az informális kapcsolatrendszerek által hordozott tudást felhasználó testreszabás felé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik