Üzleti tippek

Járni jár, csak nem jut

Jelenleg úgy tűnik, hogy a Duna Tv április 16-án indult második csatornáját a magyar műsorelosztók legfeljebb csak muszájból fogják felvenni a kínálatukba.

Kis tévé, kis kampány

„Meglévő eszközeink átcsoportosításával, minimális beruházással szolgáljuk ki a Duna II csatornát” – mondja Szeles Pál, a csatorna szóvivője az indítási költségekkel kapcsolatban. A Duna Tv elnöke egyébként korábban azt nyilatkozta, hogy 500 millió forintot fordítanak az Autonómia indítására, amit az állami támogatás összegéből spóroltak össze.
A csatornát a sajtóban barterhirdetésekkel, továbbá 15 napon keresztül 30 másodperces rádiós reklámokkal népszerűsítették. A Duna Tv műsorán több lépcsős teaser kampányt alkalmaztak: előbb az autonómia szó fogalmát magyarázták, majd az új csatorna logóját mutatták be. Szeles Pál elmondása szerint komolyabb marketing-kommunikációs kampány őszre várható.

Ez az egész Autonómia csatorna olyannak tűnik, mintha elkezdenék gyártani egy ágyút, csak éppen az eladását nem terveznék meg. Mindez Gáspárik Attila – a romániai ORTT, azaz CNA elnökhelyettesének – személyes véleményeként jelent meg blogjában. A szakember szerint a fő probléma, hogy miközben a Duna Tv „hivatalos körei” a román, a szerb és a szlovák kábeles cégek ódzkodásáról beszélnek, valójában sokat nem tett a televízió vezetősége – az ott is kapacitásproblémákkal küszködő – kábelrendszerekbe való bejutásért. Mindez azért lehet érdekes, mert a magyar kábelesektől származó információink szerint a Duna Tv-nél különösebben nem „izmoskodnak”, hogy bekerüljön az Autonómia a csatornakiosztásba, ugyanis elsősorban a határon túliakat szeretnék megszólítani.

A közszolgálati tematikus csatorna ötletét először Rudi Zoltán, a Magyar Televízió elnöke vetette fel, hosszabb távon akár három-négy újabb tévé vízióját felvázolva. Nem kellett sok a Duna Tv-nek sem, hamarosan bejelentették, hogy akkor ők is indítanának két tematikus adást. A sors iróniája, hogy amíg az MTV pénzhiány miatt nem tudta elindítani az m3-at, addig a sokáig komolytalanabbnak hitt Autonómia ötlete végül megvalósult.

Nyolc óra műsor

Az újabb közszolgálati csatornákkal a fő probléma az, hogy a médiatörvény ugyan kötelezővé teszi a közszolgálati adók műsorának továbbítását a műsorelosztók számára – méghozzá a legolcsóbb csomagban –, konkrétan csak a három eddigi adót nevezi meg. Emiatt a kábeles szervezetek pert indítottak a kötelező elosztást előíró ORTT-határozattal szemben, ebben azonban még nem született ítélet. Az érintettek addig megpróbálnak a kivárásra játszani. A Magyar Kábeltelevíziós és Hírközlési Szövetség honlapján például az a tanács olvasható, hogy azok a tagok, akik a legalacsonyabb díjtételű szekcióba nem tudják elhelyezni az Autonómiát, tegyék nyugodtan a következő csomagba.

Szűcs László, a UPC Magyarország sajtókapcsolati igazgatója szerint a fő problémát az jelenti számukra, hogy a frekvenciaszűrőjük csak öt csatorna elhelyezését engedi az alapcsomagban, ezek kicserélése pedig iparági szinten milliárdos költséggel járna. Pláne, hogy nézői részről sincs kifejezett igény a napi nyolcórás műsorral, majd annak ismétlésével jelentkező új televízió iránt.

Egyelőre a „Duna II Autonómia” az Antenna Digital és a CableNet rendszerein keresztül 65 ezer háztartásban fogható. A UPC „néhány határszéli városban” május végétől veszi fel a csatornát a műsorkínálatába, de ott sem az alapcsomagba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik