Üzleti tippek

Ingyenesély

Elvileg lenne hely egy újabb ingyenes napilapnak a piacon, a gyakorlatban azonban kockázatos üzletnek ígérkezne.

Majdnem ingyen

Németországban a közéleti napilapok egy része nagyon olcsó, fapados változatokat jelentet meg a fiatalabb korosztályok megnyerésére. Kutatásokkal mérték fel, hogy mit tart a korosztály a komolyabb napilapok hátrányainak, és ennek ellenkezőjét – például lazább, rövidebb cikkek – próbálják megvalósítani az olcsó változatban. „Úgy tudom, hogy az első időszak alapján olvasottság tekintetében sikeres a koncepció, üzletileg azonban egyelőre veszteséges” – számol be a tavaly indított lapokkal kapcsolatos első tapasztalatokról Lengyel László, a Népszabadság Rt. elnök-vezérigazgatója.

Néhány hónapja terjed egy pletyka arról, hogy a Metro után újabb ingyenes napilap tervezi megjelenését a magyar piacon. A helyzet picit hasonló a Reggel című napilap indulása előtti időszakhoz, amikor már egy évvel a lap indulása előtt megkezdődtek – az utólag zömében tévesnek bizonyult – találgatások. Megpróbáltunk ezért utánajárni, hogy van-e egyáltalán létalapja egy újabb ingyenes napilapnak a magyar piacon.

A Metro esetleges konkurensével kapcsolatos pletykákat főként akkor lehetett sokat hallani, amikor híre ment, hogy a Ringier Csehországban elindította a 24 Hodin (24 óra) című, ingyenes napilapját. Lapzártánkig ugyan a Ringier kiadó illetékesét nem sikerült elérnünk, de korábban a cégnél kategorikusan cáfolták, hogy ingyenes napilap indításán törnék a fejüket. Bár a piacon ettől függetlenül is él az a feltételezés, hogy ha valaki, akkor a Ringier indít – majd egyszer – ilyen lapot. Ennek ellenére könnyen elképzelhető, hogy más is láthat ebben az üzletben fantáziát, hiszen Prágában egy harmadik szereplő, a Rheinisch–Bergischen Kiadóház is hamarosan előáll saját ingyenes napilapjával. „Kanadában a metróban tíz különféle tartó sorakozik egymás mellett, mindben különböző újság” – jelzi Hivatal Péter, a Metro vezérigazgatója, hogy elvileg több lap is elférhet a piacon.

Sokba kerülne

Maga az „ingyenes napilap” koncepció mindössze tízéves múltra tekint vissza, Svédországban ekkor jelent meg a Metro első száma, és kezdett dinamikus terjeszkedésbe. Azóta a sikerek láttán mások is belevágtak ebbe a bizniszbe, hiszen ez több országban is szűz piaci szegmensnek számít a beágyazódott „fizetős” napilapok mellett. Magyarország azonban már „foglalt területnek” tekinthető, hiszen az itteni Metro már a nyolcadik évét tapossa, és 380 ezer példányban jelenik meg, mára domináns szereplője a piacnak.

Prágában ugyan szintén jelen volt a Metro a Ringier megjelenésekor, de ott a 150 ezres példányszámával gyengébb pozíciói voltak, így ideális lehetett a Ringier számára „tesztpiacnak”. Az itthoni piacra való belépés ezzel szemben horribilis költségekkel járna, terjeszkedési célpontnak ideálisabb lehetne a még lefedetlen romániai piac.

„Egy újabb ingyenes napilapnak akkor lehet létalapja, ha a Metróhoz hasonlóan a kisebb hirdetők között is sikereket tud elérni” – vélekedik Somlói Zsolt, a MindShare médiaügynökség ügyvezetője, aki szerint ezeket a hirdetőket esetleg az ingyenes hetilapoktól lehetne elhozni. Összességében ugyanis kifejezetten telített a piac, valószínűleg csak a jelenlegi torta szeletelődne tovább. A MindShare vezetője az ingyenes programmagazinok példáját hozza fel: miután két újabb lap jelent meg a piacon, az élessé vált árverseny miatt a becslések szerint tavaly 300–400 millió forinttal kevesebb jutott magába a programmagazin kategóriába. Kérdéses, hogy ilyen feltételek mellett melyik kiadó kockáztatná meg a piacra lépést, mindenesetre a legtöbb fantázia a szakemberek szerint valamilyen szakosított (pl. sport) ingyenes napilapban lehetne.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik