Üzleti tippek

Bevállalós vezetők

Mit gondolnak a többnyire arctalan magyar cégvezetők saját cégük jövőjéről, a környezetvédelemről, termékeik minőségéről, a piaci kihívásokról? És mit esznek, hol nyaralnak, mivel töltik szabad idejüket, mire költik pénzüket? Ezekre a kérdésekre is bizonyára választ adnának a nálunk még ismeretlen, tőlünk nyugatabbra viszont oly népszerű cégvezetői blogok.

Nyitótánc


Magyarországon a kampány meglehetősen nagy lökést adott az új kommunikációs eszköznek.
Politikai alkalmazása csak nálunk számít újdonságnak, viszont különleges adalék, hogy hagyományos médiaeszközökön is hirdetnek politikai blogot, Gyurcsány Ferencét. Kommunikációs szakembereink véleményét kérdeztük:
Berényi Konrád: „Nagyon merev, katonás ez a blog. Sokkal több karakteres véleményre és kevesebb kifejtésre lenne szükség. Kicsit szerepzavart is érzek – persze látom az okát. Hol a családról, hol a politikáról akar szólni. Megvan minden hollywoodi kellék: egyfelől kisgyerek, kutya, „szeretlek apa” motívum, másfelől a macsó, mindig tettre kész hős. Hiányoznak azonban az interakciós kellékek, a blogoknál szokásos élő hivatkozások (linkek) és a direkt reagálások egy-egy külső írásra.”
Szántó Balázs: „A miniszterelnök blogja egy jól kigondolt, célzott kommunikációs eszköz. A fiataloknak szól fiatalos, közvetlen, emberi stílusban. Ugyanakkor remek mézesmadzag a hagyományos sajtó számára is: nem telik el nap, hogy valahol ne emlegetnék fel.”
Damjanovich Nebojsa: „Az elemzés tárgya egy politikai üzenetet nyíltan megfogalmazó moderált blog. Elhibázott a megjegyezhetetlen URL-cím, ha a keresők felől közelít valaki, sok tévutat, kommentárral, álbloggal való találkozást eredményez.”
Fülöp Szilvia: „A blog egyszerre személyes és egyszerre infomációs, mert noha személyes napi élményeiről szól, nem lehet mentes a politikától sem. Nem lenne ennyire kampányszagú, ha az időzítés korábbi lett volna, ugyanakkor merész, bevállalós és ütős kampányfogás. Magyarországon még nem volt példa a blog ilyen alkalmazására, ezért a hatása sem ismert. Pr-szempontból a „Gyurcsány-imázs” átformálásáról van szó: egy emberközeli, a hétköznapokban és családban is példás életet élő politikus képét igyekeznek megformálni a szakemberek, főleg a fiatal és városi választók számára.”

A nagy cégek milliós nagyságrendben költenek reklámra, azért, hogy tudatosan befolyásolják a róluk és termékeikről a köztudatban élő képet. Miért ne használhatnák erre a vállalatot „sztárgázsiért” irányító szakember személyes és szakmai gondolatait? Nyugaton olyan nagy cégek vezetői, mint az IBM alelnöke, Bob Sutor vagy a General Motors második embere, Bob Lutz, rendszeresen posztolják gondolataikat, szakmai elemzéseiket, személyes élményeiket a széles nyilvánosság felé. Jonathan Schwartz a Sun Microsystems első embereként blogol, az új, nyitottabb vállalati kommunikáció részeként. Nemrégiben azt nyilatkozta, hogy blogjának köszönhetően a legkedveltebb szervergyártók listáján cége a kilencedik helyről a hatodikra lépett elő.

Pécsi Ferenc e-kommunikációs tanácsadó, a cég emberi arcának megteremtésében és szakmai pozícionálásában látja a cégvezetői blog legnagyobb erényét. Azzal, hogy például a Sun Microsystems vezérigazgatója a konkurensekről, a cég lehetséges terjeszkedési lehetőségeiről kifejti véleményét a blogján, szakmai felkészültségéről és rátermettségéről ad számot. Ez egyértelműen kedvez saját és cége megítélésének is, illetve a másodközlésekkel további hírverést is biztosít.

Ráadásul a közönségnek szánt vállalati blogok az író számára egy önnépszerűsítő eszközként is működnek, általa főleg a középvezetők és egyéb szakalkalmazottak eredményesebben érvényesülhetnek a munkaerő-piaci pozícióharcban. Legalábbis ezt támasztja alá a fejvadász cégek figyelmének a terület felé fordulása. Több példa igazolja, hogy a kellő szakmaiságot és rátermettséget mutató blog kedvezően esik latba a jelölt kiválasztásánál és elbírálásánál.

Átlátszó kirakatok

A „corporate blog” egyik másik alkalmazására példa a Mc Donald’s vállalati felelősségről szóló saját blogja, amelyet Bob Langert szenior igazgató szerkeszt, és a cég tudatos üzletpolitikájáról, forgalmazott termékeiről közöl információkat. Olvashatunk az egészséges táplálkozásról és a hamburger viszonyáról szóló tudományos értekezést, vagy a környezetvédelem fontosságát népszerűsítő személyes gondolatot, mellékesen bemutatva a cég ilyen irányú stratégiáját. Emellett már léteznek ötletes terméknépszerűsítő blogok is, személyes blognak álcázva. Barry Scott (magyarra honosítva: Kovács Lajos), a Cillit Bang fiktív reklámembere bejegyzéseiben napi szinten számol be legújabb kalandjairól. A személyességet kihasználva vicces stílusban ad hírt hétvégi kirándulásokról, a rajongó hölgyek által neki küldött alsónadrágokról. Előfordul, hogy mások blogjához is hozzászól, ami nem kis kalamajkát okozott az őt „működtető” marketingeseknek. Máskor saját bejegyzésben Henry herceg 5 fontos érméjét szerette volna megtisztítani, és ezzel a királyi ház renoméját fényezni, természetesen az általa reklámozott tisztítószerrel.

A tanácsadók ezzel kapcsolatban óvatosságra intenek, Berényi Konrád az Onlinemarketing.hu Kft. tanácsadója szerint marketingszempontból sem tanácsos egy céges blogban közvetlenül a terméket vagy a céget előtérbe helyezni, mert azokról így nehéz hitelesen írni. „Közvetve utalni rájuk csak akkor érdemes, ha annak van olyan többlettartalma, amely túlmutat a reklámon.”

Ugyanakkor a blog interaktivitásából származó előnyre mutat rá Fülöp Szilvia, a Café PR ügyfélkapcsolati igazgatója. „Ha szolgáltató multicég vezetője lennék, biztosan arra használnám fel a vállalatvezetői blogomat, hogy teszteljem a közvéleményt és a célközönséget egy-egy tervezett termék vagy szolgáltatáscsomag fogadtatásáról.”

Hogy fogjunk hozzá?

Legfontosabb az érdeklődés felkeltése, azonban Magyarországon az üzleti szférában ritka az olyan ikonszerű vezető, aki annyira ismert, hogy blogja valóban érdeklődést válthatna ki, érzékelteti a kockázatokat Fülöp Szilvia. „Egy bank ügyfelének, vagy egy mobilszolgáltató előfizetőjének majdnem mindegy, hogy kik ülnek bankjának, mobilcégének felsővezetői székében. A cég imázsának összetevői között nem az elsők között található a felsővezetők személye.” Ezért olyan embert kell találni, aki igényeinknek megfelel. Nem feltétlenül kell, hogy a cég első embere legyen, fontosabb, hogy szakmaiságával és hiteles, érdekes stílusával hozzá tudjon tenni a cég elérni kívánt pr-céljához. Ha úgy találjuk, hogy elég érdekes cégvezetők vagyunk, akkor sem mindegy, hogy mit írunk le, hiszen könnyen lehet, hogy az örökkévalóság számára véssük bitekbe véleményünket. „Így egy cégvezetői blogon is csak olyan információkat javasolt írni, amelyek vélhetőleg nem ütnek vissza egy hét, egy hónap vagy egy év múlva” – hangsúlyozza Szántó Balázs, a Noguchi Porter Novelli operatív igazgatója. Hozzáteszi, hogy ebből a nyilvánosságból ered a blog előnye is, ami lehetővé teszi, hogy olyan dolgokat is leírjunk, amit egy napilapban nem tudnák megjelentetni, „vagy mert nem találtatik elég érdekesnek, vagy mert reklámnak minősül”.

Moderáld magad!

A hitelesség minden céges kommunikációnál alapvető fontosságú, itt sincs másként, ezért nem mindegy, hogy mennyire megszerkesztett a felkerülő szöveg. Vannak, akik a romantikus eredetiséget hangsúlyozzák, mások a profi szakmai csapatmunkára esküsznek.

„A megjelenő írások akkor hitelesek, ha természetesek. Nem szerencsés, ha egy külső vagy belső pr-es azokat átszerkeszti” – mondja Berényi Konrád. A követendő kommunikációs alapelvek előzetes lefektetését és követését minden szakember fontosnak tartja, sőt a kérdésben többen a cégvezetői blogot közös pr-marketing csapatfeladatként látják. „Akár politikusi blog esetében, tanácsadó alkalmazására, akár vállalati blognál, pr-vezető irányítására, de valakire mindenképpen szükség van a blogos kommunikáció megszervezéséhez” – vélekedik Damjanovich Nebojsa online kommunikációs tanácsadó. Mivel a blog akkor igazán értékes kommunikációs eszköz, ha engedjük, hogy az információ két irányban áramoljon át rajta, nem elhanyagolható szempont a hozzászólások engedélyezésének szabályozása sem. Itt is megoszlanak a vélemények a fokozatok és a moderálási elvek mértékével kapcsolatban, azonban lényeges egyetértés mutatkozik annak szükségességében. Ez lehet az, amivel talán vesztünk hitelességünkön, de megkímél az igaztalan vádként támadó, levakarhatatlan spamvádaktól.

Házunk táján

Üzleti célú blogok

http://www. blogwriteforceos.com/
Debbie Weil, a WordBiz.com, Inc. cégmarketinggel foglalkozó tanácsadója

http://csr.blogs. mcdonalds. com/
Bob Langert, a MC Donald’s szenior direktora

http://blogs.sun.com/ jonathan
Jonathan Schwartz, a Sun Microsystems elnöke

http://fastlane. gmblogs.com/
Bob Lutz, a General Motors alelnöke

http://www-128.ibm.com/ developerworks/ blogs/dw_blog.jspa?blog=384
Bob Sutor, az IBM alelnöke

Magyar szakmai marketingblogok:

http://mediablog. hvg.hu/

www.dotkommentar.hu
Pécsi Ferenc (Pollner) e-kommunikációs szakértő szakblogja

http://www. damjanovich.hu/
Damjanovich Nebojsa online kommunikációs tanácsadó és tréner szakmai weblapja

http://www.szanto.org/
Szántó Balázs (Spin Doctor), a Noguchi Porter Novelli operatív igazgatója

http://onlinemarketing. blog.hu/
Berényi Konrád tanácsadó


Bevállalós vezetők 1

Bevállalós vezetők 2

A szakma a céges blogok elterjedésében robbanásszerű áttörést vár itthon az idei évben. Erre minden alapja megvan, hiszen jelenleg nem létezik ilyen irányú céges megnyilvánulás. Szakembereink eltérő jelekből következtetnek népszerűségének növekedésére: kiemelendők a bloggal kapcsolatos díjak (Golden Blog) vagy a médiumok (TV2, HVG, Népszabadság) által indított blogoldalak, és természetesen az egyre népszerűbb webnapló portálok (Freeblog, Blogtér) mellett a közösségi portálok (iWiW, Hotdog) megjelenése és sikere. Egyre többen látogatják a blogoldalakat informálódás végett, hiszen a hiteles véleményvezérek tolmácsolásában érdekesebb és hatásosabb lehet egy politikai, kulturális vonatkozású hír, mint az arctalan média esetenként álobjektív bemutatásában. A kommunikációs eszköz üzleti célú terjedését valószínűsíti a választási kampány során előkerülő politikusi önmegnyilatkozás-dömping is.

Felértékelődő emberi hang

Szántó Balázs szerint az első új technológiát alkalmazó vállalatok nagy előnyre tehetnek szert a piacon, amely már most is sok ígéretes, kapcsolódó újítással segíti a technológia terjedését.
A legérdekesebb új eszköznek szerinte a podcastok (MP3 formátumban letölthető „hangos blogok” vagy videoblogok) ígérkeznek. A hordozható lejátszók terjedésével ez a médium is jelentős közönségre tehet szert, és valódi értéket kínálhat a fogyasztóknak, partnereknek, de még a vállalati belső kommunikációban is hasznos szerepe lehet. Ezt támasztják alá a már létező hang- és videopodcast-műsorok, melyek szórakoztathatnak, oktathatnak, vagy éppen a közösségépítésben játszhatnak szerepet. Szólhatnak szakmai témákról, mint a vállalati kommunikáció, pr extrém esetben, pedig olyan hobbitevékenységekről, mint a kötés-horgolás egyaránt – fűzi hozzá a szakember. Van esély arra, hogy a jövőben egy általunk hitelesnek és kedveltnek tartott meteorológus blogjáról videopodcast formában töltsük le a napi előrejelzést, vagy kedvenc regényírónk esti hangjegyzetét a villamoson munkába menet, telefonunkon hallgassuk meg. Az is lehet, hogy nemsokára a magyar cégek egyikének vezetője a hipermarketben olvasható személyes blogjában tájékoztat arról, hogy mennyire megbízhatóak a cég által forgalmazott termékek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik