Üzleti tippek

Minneapolis, te csodás

admin
admin

2006. 02. 22. 08:00

Általában vagy fővárosban, vagy gazdaságilag jelentős városban csoportosulnak a legfontosabb reklámügynökségek. Kivétel ez alól az egyesült államokbeli Minneapolis, Minnesota állam fővárosa.





www.bmwfilms.com

Az amerikai szemmel nézve a kisváros eredetileg dakota terület volt, csak később érkeztek a pusztába az óvilág menekültjei és szerencselovagjai. Az 1890–91-es almanach viszont már 4 reklámügynökségről írt, és a húszas évek végére ez a szám már elérte a hatvanat. A jelenlegi létszámból kiemelkedik négy iroda, amelyet nemcsak Amerika-szerte, hanem az egész világon jegyeznek.

Fallon

Legelőször a Fallon reklámügynökségről kell megemlékezni, már csak azért is, mert négyük közül a legtöbb kreatív és egyéb díjat ők söpörték be.

Az 1981-ben alapított ügynökség már első önhirdetésével is azt akarta demonstrálni, hogy versenytársaikat nem a nagyságukkal kívánják megszorongatni, hanem az eszükkel. Az alapító és jelenleg is elnöklő Pat Fallon mindig is híres volt arról, hogy tehetséges embereket hozott cégéhez. Nem véletlen, hogy nagy feltűnést keltett, mikor elnyerték a világ egyik legrangosabb magazinjának, a TIME-nak megbízását; sőt, ugyanezekben a korai években, 1984-ben az Advertising Age az év ügynökségévé választotta őket.

A Fallon titka a merész, egyedi megközelítés és kivitelezés. Már első nyomtatott hirdetései között is szellemes headline-okat, tetszetős vizuális megoldásokat találunk. Egyik munkájuk fősora ez volt: „Fény az alagút végén? Ez az alagút vége vagy a vonat?” Egy banknak készített kampányuk print anyagai csupa „bankhirdetés-idegen” képet tartalmaztak: polipot, strucctojást – csak hogy ők így tanították a célcsoportot a bank és bank közötti különbségre.

Leghíresebb tettük kétségkívül a BMW számára készített filmjeik voltak, amelyekkel átlépték a reklám és a szórakoztatóipar közötti mezsgyét, és az internetet tették egy dollármilliókban is súlyosnak mondható kampány vezérmédiájává. A híres rendezők által készített többperces epikus spotokat milliók töltötték le, és igazi márkaélménnyel gazdagodhattak.

Az ügynökség az utóbbi néhány évben „kitört” az USA-ból: irodájuk van Londonban, Szingapúrban, Hongkongban és Japánban is, habár nem kedvez nekik, hogy tulajdonosuk, a Publicis csoport inkább a két nagy márkára, a Leo Burnettre és a Saatchi-hálózatra koncentrál. Ráadásul az utódnak kinézett, a BMW-filmek létrejöttében is meghatározó szereppel bíró jelölt, David Lubars otthagyta őket a BBDO kedvéért; utódját, Paul Silburn-t pedig nemrég rúgták ki – egy év után. Sok tendert, régi ügyfelet veszítettek az utóbbi két évben, és jelen helyzet szerint csak egy nagy formátumú, karizmatikus kreatívigazgató segíthet abban, hogy a Fallon megkopott nimbusza újra a régi, dicsőséges idők fényében tündököljön.

Campbell Mithun

A leghosszabb múltra a Campbell Mithun reklámügynökség tekinthet vissza. Alapítói, az akkor 47 éves Ralph Campbell és a huszonnegyedik évét taposó, szövegíró Raymond Mithun a nagy válság kellős közepén, a Roosevelt elnök által elrendelt bankbezárások idején, 1933-ban indították el saját cégüket.

Három másik alkalmazott, és három ügyfél jelentette azt a bázist, ahonnan a Campbell Mithun növekedését elkezdte. Érdemes megemlíteni a három ügyfelet: Andersen Windows, Land O’Lakes Creameries és a Northweast National Bank, hiszen az első kettő a mai napig dolgoztat velük.

Már korán megalkották saját filozófiájukat, a „Fogaskerék Erőt”, amely tulajdonképpen egyfajta integrált marketingkommunikációt jelentett, s ennek középpontjába az üzenetet helyezték. Gyakran ábrákkal mutatták ezt be az ügynökségen belül: a nagy kerék jelentette a Nagy Ötletet, amely meghajtotta a többi fogaskereket, az egyes médiumokat, a sajtót, a csomagolást és a többit.
Ma ezt a Campbell Mithun Full Contact Marketing-nek nevezi, de változatlan az az elv, hogy csak az ötlet számít, utána pedig a szisztematikus munka következik, amelyben az ügynökség egyes részei tökéletes összhangban működnek. Az ügynökség olyan ügyfelekkel dolgozott már, mint például a General Mills, a Jeep, a Northwest Airlines, de különösen szakértőnek számítanak élelmiszer kategóriában, étel-ital reklámozásában. Az 1950-es években megalkotott Hamm-reklámjuk felkerült az Advertising Age „A huszadik század 100 legjobb reklámkampánya” listájára is.

Ez a minneapolisi ügynökség is kitört a fagyos városból, és irodát nyitottak New Yorkban, Chicagóban is. Létrehozták a Br&nd Innovators nevű marketingstratégiai céget, valamint a fiatalok marketingjével foglalkozó Kidcom Worldwide-ot is.
A Campbell Mithun ráadásul a szakmában meglepően alacsony elvándorlási rátával büszkélkedhet: nem ritka a cégnél már 15–20 éve ott dolgozó munkatárs sem.

Carmichael Lynch

A Harley Davidson-kampányairól híres Carmicheal Lynch (CL) Bill Bernbach tanácsát követve a termékben rejlő történetet keresi. Pontosabban: a reklámozandó áru lelkét akarja kitapintani, és abból kerekíteni egy sztorit.

Ehhez a CL szakemberei megkeresik és elbeszélgetnek a reklámozandó márka rajongóival. A megszállottak érzéseit azután a kész hirdetések visszhangozzák, sokszor ugyanazokkal a szavakkal, mintha csak a rajongók írták volna. A CL úgy gondolkodik, hogy ha a közönség ilyen megszállottságot tapasztal, érdeklődni fog a reklámozott termék iránt.

A CL sikeresen kereste meg a „lelkét” olyan globális megbízóknak is, amilyen például az IKEA, a Volvo vagy a Porsche. A Carmichael Lynchnél már a munka kezdeti stádiumában is a lehető legtöbben dolgoznak az adott témán; idegen az az általánosan elterjedt gyakorlat, hogy a kreatívok elvonultan ötletelnek, és csak később jönnek elő vázlataikkal.
A CL is – akárcsak a Campbell Mithun – rendkívül kedvelt munkahely: sok a veterán alkalmazott, és azok is szép számmal megtalálhatóak a fedélzeten, akik innen mentek át egy másik céghez, és a próbaidő letelte után visszajöttek ide. Jól mutatja a 260 fős ügynökség családias hangulatát a falakon látható fotók, amelyek a munkatársakról készültek.
A Carmichael Lynch küldetése továbbra is az, hogy életre keltse a márkákat, megtalálja az elmesélésre érdemes történeteket – szenvedélyesen, meggyőzően.

Martin/Williams

A Martin/Williams reklámügynökséget az előzőekben felsoroltakhoz képest viszonylagos csend veszi körül.

Csendben növekednek, csendben nyerik a rangos hazai és nemzetközi díjakat. Nem alkalmaznak nagy neveket, viszont kiépítették ők is azokat a szakterületeket, amelyek manapság szükségeltetnek a sikerhez: többnyelvű részleg, interaktív osztály, direkt marketing leányvállalat tartozik ide. Küldetésük elérni azt, hogy az emberek gyorsan megszeressék ügyfeleiket.

Újoncok, követők

E négy, meghatározó ügynökség mellett ott vannak a „trón” közelében ácsingózók, telis-tele ifjú titánokkal, akik most készülnek az igazán nagy dobásokra.

Ilyen például a Clarity Coverdale Fury, amely a Belvedere vodkának készített kampányával sikeresen betámadta az Absolutot, és az „autentikus kelet-európai vodka” pozícionálásával tette sikkessé a márkát.

A 180 fős, nemrég új épületbe költözött Colle + McVoy olyan ügyfeleket tudhat a háta mögött, mint a Nestlé Purina, a Bayer vagy a Honda.
A jól csengő nevű Periscope pedig azzal dicsekszik, hogy náluk van a legtöbb tehetség a reklámügynökségek között.

Minneapolis – amit Ikervárosnak is neveznek – kemény hely, elsősorban az időjárás miatt. A bevándorló protestáns ősök munkaetikája, vagy az embert próbáló, depresszív körülmények miatt ez az a város, ahol valahogy trendi és kreatív reklámok születnek, ahol a reklámosok otthon érzik magukat.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.