Üzleti tippek

Kórkép az év kórházairól

admin
admin

2006. 02. 22. 08:00

Mindegyikünket foglalkoztat, hogy betegként hol kaphatunk színvonalas egészségügyi ellátást. Segítenek-e a tájékozódásban a szakmai és népszerűségi díjak köré szerveződő kommunikációs kampányok?

„HáziPatika.com – Az év kórháza 2005″ díjazottjai


1. Országos Sportegészségügyi Intézet –  4089 pont 
2. Nagykanizsa Megyei Jogú Város Kórháza – 4086 pont 
3. PTE ÁOK OEC Balesetsebészeti és Kézsebészeti Klinika – 4085 pont

Két különböző „év kórháza díjat adott át nemrégiben Dr. Rácz Jenő egészségügyi miniszter. Az elsőt, a minisztérium szakmai alapon, a másikat pedig közönségdíjként a „HáziPatika.com – Az év kórháza 2005″ rendezvény keretében. Mindkét díj az egészségügyi intézmények közötti könnyebb tájékozódást volt hivatott segíteni, de a szakmai fogadtatás nem volt egyértelműen pozitív.

Érzékeny téma

A Házipatika.com versenyét mind a szakma, mind a közvélemény részéről meglehetősen nagy érdeklődés övezte, ez köszönhető a VM Kommunikáció jól irányzott kampányának. A HáziPatika.com-on „Az év kórháza” oldalakat a szavazás négy hónapja alatt több mint hétszázezerszer töltötték le, ami jól jelzi a társadalom részéről a valós igényt a betegellátáson belüli könnyebb eligazodásra. Az interneten zajlott felmérésen 63 ezer szavazat érkezett 231 fekvőbeteg intézményre. Amellett, hogy a leginkább érintett idős társadalom szinte alig internetezik, más kétségek is felmerültek. Volt, aki a szavazás hitelességét is megkérdőjelezte: „Nem tudok arról, hogy a minősítés szempontjai egzakt, mérhető módon lettek volna kialakítva, amely azután széles társadalmi megismerés és elfogadás után került volna közzétéve. Arról viszont hallottam, hogy egyes kórházak erőt és energiát nem kímélve szervezték a rájuk szavazókat” – kommentálta a szavazást Pácserné Bozi Judit a listán 104. helyezést elért Központi Honvéd Kórház pr- és marketingigazgatója, valamint hasonló gyanújának adott hangot a Kórházszövetség részéről is egy nyilatkozó. Bogár Attila a HáziPatika.com marketingvezetője azonban úgy véli, „a szubjektív közönségdíj és a szakmai elismerés nem helyettesítheti egymást, de jól megférnek egymás mellett, és együtt valósabb képet adhatnak az egészségügy jelenlegi helyzetéről.” A Házipatika.com díja hangsúlyozottan a betegek szubjektív megítélése alapján odaítélt közönségdíj, amelyben a betegek véleménye, tapasztalata volt a mérvadó.

Alapos, de ismeretlen

Az Egészségügyi Minisztérium és a Kórházszövetség közös „Év Kórháza” pályázata szintén segítheti a kórházat választani kívánó betegeket, bár a 2004-es évre szóló első díjátadás jóval kisebb sajtóvisszhangot váltott ki, mint az internetes szavazás. A kórházak részéről mutatkozó csekély pályázati érdeklődés tudatában ez nem is csoda. Összesen kilenc pályázat érkezett a három kategóriában kiosztott díjra, ami több mint szomorú. A 2005-ös szakmai verseny díja 2006. március 8–10 között, a Magyar Kórházszövetség 18. Kongresszusán kerül majd átadásra. Népszerűsítését a díjátadó ünnepségen kívül további sajtómegjelenések szervezésével igyekszik támogatni a minisztérium. A trófea egy réztábla, mely a kórház falára kifüggesztve jelzi a lakosságnak, hogy milyen elismert intézménybe is tér be kezelésre. Kérdés, hogy lesz-e olyan hatásos, mint a sokhetes internetes kampány.

Versenyszámok és nyertesek

Tudta-e?


AZ Országos Egészségbiztosítási Pénztár is felállított egy szakmai minősítő kórházi rangsort, az infarktussal kórházba kerülők túlélési esélyeit vizsgálandó. Azonban a betegek számára haszontalan maradt: az intézmények nevei helyett csupán kódszámok szerepelnek.

Az internetes szavazásban a lelkes páciensek öt kategóriában osztályozhatták a kórházakat az iskolai módszernek megfelelően, az orvosi-szakmai ellátás, az ápolásért felelős szakszemélyzet, az infrastruktúra, az ellátás, s végül a környezet és tisztaság kategóriájában. Emellett a fórumokon beszámolhattak saját tapasztalataikról a kórházzal kapcsolatban.

A szakmai díj feltételei jóval szigorúbbak, a pályázat elbírálói azt vizsgálják, hogy milyen a szolgáltatás struktúrája, színvonala, a vezetés, tervezés, stratégiaalkotás, általában a szakmai munka minősége. Emellett „elégedettségi vizsgálatok, gazdasági mutatók elemzése után dönt a bizottság, de véleményének kialakításában szerepet játszik az intézmény partnerkapcsolatainak, általános társadalmi megítélésének megismerése is, s nem utolsósorban prevenciós, megelőzési és egészségnevelési tevékenységének tartalma és színvonala” – olvasható a kiadott sajtóközleményben.
A szempontok hasonlósága ellenére a díjazottak persze némiképpen eltérőek voltak: a 2004-es szakmai díj első helyezettje, az 1300–1700 ágyas, úgynevezett nagy kórházak számára meghirdetett kategóriában a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat kecskeméti kórháza lett, amely az internetes szavazáson csak 10. helyezést ért el. A közepes méretű kórházak kategóriájának nyertese, a Békéscsabai Réthy Pál Kórház- Rendelőintézet a házipatika.com szavazásán 6. helyen zárt.
Az internetes díjjal kapcsolatban szkeptikus szakemberek szerint a hatás csak hosszú távon lehet mérhető, „minimum 3–5 év kell ahhoz, hogy felmérésekkel látni lehessen: befolyásolja-e az intézetválasztásban a közzétett „év kórháza” díj a betegeket” – állítja Pácserné Bozi Judit. A házipatika.com szavazáson 2. helyezést elért Nagykanizsai Kórház főigazgatója, Dr. Szabó Csaba viszont már a díj pozitív hatásairól számolt be: „az alkalmazottak öntudatosabbak, igyekeznek jól végezni a munkájukat, büszkék lettek a munkahelyükre. A betegek olyan mércével értékelik az ellátást, amelybe óhatatlanul beszámítják azt, hogy egy nagyon jó minősítésű intézményben kapják azt.”

Hirdetni nem szégyen

A nyilatkozók egyetértenek abban, hogy Magyarországon még kevés helyen jellemző, hogy a kórházi menedzsment külön pr szakembert alkalmazna. Az azonban lassan kirajzolódik, hogy a piaci alapon működő egészségügyben a betegek megszerzéséért folytatott küzdelemben nagyobb szükség lesz a pr eszközeire, ahogy minden egyéb helyen, ahol szolgáltatásokat kell értékesíteni.

Jelenleg a pr tevékenység leginkább a betegek megnyerésére irányuló kommunikációban, tájékoztató és információs anyagok létrehozásával, valamint szakmai rendezvények, konferenciák szervezésén keresztül valósul meg. Fontos szerepe van továbbá az intézmények közti, külső kapcsolatok alakításában, a jó viszonyok ápolásában és fenntartásában, az intézethez pozitívan viszonyuló támogatók megszerzésében. Emellett a lobbitevékenység sem ismeretlen; azaz a döntéshozók szakmai alapon történő befolyásolása az intézet célkitűzéseinek megvalósíthatósága érdekében. „Sajnos hazánkban a források elosztása, a fejlesztések szakmai és területi irányai ma még inkább dőlnek el személyes, jó kapcsolatok révén, mintsem tárgyilagos elemzés és objektív mérlegelés alapján” – fűzi hozzá a Honvéd Kórház szakembere. Azt a netes szavazáson jól szereplő Nagykanizsai Kórház főigazgatója is elismeri, hogy a szakmailag nem megalapozott, esetleg egymást keresztező, felelőtlen pr tevékenység káros is lehet.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.