Üzleti tippek

Bevezető – Nagy pénz, nagy foci!

Optimista várakozásokkal tekintenek az idei hirdetési bevételek alakulására a szakértők. Az egy évvel korábbi kétszázalékos globális bővülés megduplázódását jósolják az idei évre. A reklám- és médiapiac számára a „megváltó” nem más, mint az év legnagyobb marketing- és médiaeseménye, a németországi labdarúgó világbajnokság.

Az esemény jelentőségét jól mutatja, hogy a döntőről közel 20 ezer rádiós, televíziós, magazinos és internetes újságíró tudósít majd, és 200 országban kísérik majd figyelemmel a tévénézők a mérkőzéseket. A közel négyhetes esemény a becslések szerint összességében 35 milliárd nézőt ültet majd a tévéképernyők elé. Hogy mekkora pénz ma már a foci, azt jól mutatja az is, hogy a vb hivatalos támogatói fejenként 40 millió eurót fizetnek a FIFA kasszájába.

Bár a magyar csapat nem jutott ki a világbajnokságra – ez egyébként így van immár 20 éve – ennek ellenére a magyar reklám- és médiapiac számára is az év eseménye lesz a németországi foci-vb. (Persze ha nincs is ekkora hatása, de azért ne felejtsük el, hogy a választási kampány is négyévenkénti extra bevételt jelent a média és reklámipar számára, ráadásul a vb-vel megegyező évben.) Mivel sok márka globálisan kötötte nevét a világbajnoksághoz, így ezek Magyarországon is aktívabbak lesznek. Ez pedig a közvetlen konkurensek reklámköltését is fellendítheti. Ráadásul azon médiumok, melyek közvetítik vagy tudósítanak az eseményről, nézettségben, hallgatottságban, olvasottságban is nyernek az eseményen. Persze az igazi a magyar médiapiac számára is az lenne, ha egyszer a magyar csapat is tagja lenne a 32-es elit keretnek. Ez nemcsak a hazai reklámköltésekben éreztetné hatását, de például a sportújságok eladási adataiban is. A különbség ebből a szempontból nagyon is szembetűnő a házigazda Németországgal szemben. Míg ott több sport napilap és magazin indítását is bejelentették, addig nálunk legfeljebb foci témájú könyvek vb-re időzített megjelenéséről hallani.

De egy ilyen hatalmas esemény lökést adhat a technikai újdonságok bevezetésének is. A világbajnokság mérkőzéseit például Észak-Németországban mobilon is figyelemmel kísérhetik a szurkolók. Minden bizonnyal a magyar piacon is lesznek újítások. A 3G-s mobilok eddig meglehetősem lassú elterjedésének komoly lökést adhat a foci-vb, már csak azért is, mert az esemény egyik fő szponzora, a T csoport anyacége, a Deutsche Telekom.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik